Pälsvårdsfrågor
- Hur mycket måste pälsas skötas innan fällning, under fällning, och precis efter fällning? Är det samma mängd eller olika mycket?
- Hur ofta badar ni hunden? Använder ni särskilda schampon?
- Hur smutsiga blir hundarna efter bus i skogen?
- Använder ni täcke på vintern eller när det regnar?
- Vilka hjälpmedel behöver man till en sheltiepäls?
1. Beror lite på hur mycket den fäller vissa hundar fäller ju mer än andra så det beror lite på.
2.Det beror ju på när den är smutsig. obs Bada aldrig en tovig hund. och nej jag har inte som ett speciellt schampo :)
3.Det beror lite på var dom är då min sheltie e med mina vänner sheltier och dom springer och hoppar runt överallt,Då kan de bli ganska smutsiga ;P
4.Har reflex väst på min hund när det är vinter och mörkt eller så håller den i en pinne med reflex runt x) kan ibland ha täcke när det regnar.
5.Borste,Kam,Badschampo om man använder ;P,Koppel ? det beror på vad du menar med hjälpmedel :3
Hej!
Sheltiens päls behöver inte så mycket skötsel som man skulle kunna tro…
1. Jag borstar igenom pälsen ett par gånger i veckan. Det tar några minuter bara. Då hon fäller borstar jag ännu oftare för annars hamnar den på golvet. :(
2 och 3. Jag badar henne någon gång per år bara med schampo, men duschar av ben och tassar (endast med vatten) om hon är smutsig efter att ha varit ute ex i skogen.
4. Hon har aldrig täcke. Sheltiens päls tål faktiskt ganska mycket, både kyla och regn.
5. Jag använder kam och karda samt sax till pälsen på tassar och runt öronen.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för svar!
#1. Ja hjälpmedel till pälsen. ^^ Vad används borsten till (till skillnad från kammen)? Behöver hunden regntäcke för att inte frysa vid regn eller är det för att underlätta för en själv att få hunden torr?
#2. Ja jag hade läst att pälsen ska skydda en del mot regn, men den skyddar kanske inte mot smuts :P. Vad är det för kam och karda? Bör man ha både en glestandad och tät kam? Hur ofta används kardan?
Hur ofta fäller dem?
**Hur mycket måste pälsas skötas innan fällning, under fällning, och precis efter fällning? Är det samma mängd eller olika mycket?
**Min sheltie har ingen fällningsperiod…och han fäller inte mycket alls annars, drar igenom borsten då och då men inte mycket som släpper.
Hur ofta badar ni hunden? Använder ni särskilda schampon?
När han är riktigt skitit eller luktar illa, använder något jag köpt i djuraffären haha..har ingen aning, tror inte det är så viktigt egentligen (?).
Hur smutsiga blir hundarna efter bus i skogen?
Beror väl på, har det regnat så blir väl vilken hund som helst skitig. Annars inte mycket alls, händer väl att han är lite smutsig om tassarna och under magen men det är bara att spola av i duschen.
Använder ni täcke på vintern eller när det regnar?
Nä, sheltiens päls är anpassad för att klara sig mot regn osv. Torkar av honom när vi kommer in bara =)
Vilka hjälpmedel behöver man till en sheltiepäls?
Använder en piggborste till pälsen och en fintandad kam bakom öronen. Liten sax används också flitigt till tassar och en sån där liten rakapparat mellan trampdynorna. =)
~mikkan
Jag har som en borste som har mjuka strån man drar igenom före och kammen drar jag i efter så att alla tovor säkert försvinner sen kan jag ta några gånger igen med mjuka borsten :3
**Hur mycket måste pälsas skötas innan fällning, under fällning, och precis efter fällning? Är det samma mängd eller olika mycket?
**River har ingen särskild fällningsperiod. Fäller i i stort sett lika "mycket" hela tiden.
Hur ofta badar ni hunden? Använder ni särskilda schampon?
Blir egentligen bara när han är skitig. Kan bli ca 2-4 ggr/ år. Använder för tillfället K9 som jag varit mycket nöjd med på båda mina hundar. Men finns andra bra schampon med.
Hur smutsiga blir hundarna efter bus i skogen?
Beror ju på väder och vind. Är det regninga höst/vår dagar så kan River bli ganska skitig, men en lätt dusch av ben, fanor och mage löser problemet.
Använder ni täcke på vintern eller när det regnar?
Av bekvämlighet brukar jag sätta på regntäcke vid ihållande ösregn, för att slippa torka så mycket när vi kommer in igen. Dras in en hel del smuts annars… På vintern brukar jag bara använda reflexväst och blinkhalsband vid skymmning/ mörker.
Vilka hjälpmedel behöver man till en sheltiepäls?
Jag använder pälsglans, ibland, borste och 2 olika kammar. Borstar honom ca 1 gång i veckan och det tar inte alls lång tid. Sen har jag en effileringsax och en vanlig sax för trimmning av tassar, fanor och öronhår.
Tack för svar :)
Ah, så hanhundar fäller inte ur, men tikar fäller vid löp och eventuell dräktighet - har jag förstått det rätt? Eller kan hanhundar också fälla? I så fall när?
_#7
_Skulle säga att det varierar mycket, och inte bara mellan könen utan mellan individer… Men visst tror jag att en tik fäller mer "märkbart" eller vad man ska kalla det än vad en hane gör.
Är det någon här som använder furminator på sin sheltie? Vissa säger att det förstör pälsen men de kanske inte använt den rätt :S?
Jag har hört att furminator inte är någe bra för sheltiepälsar…
Så det är vanlig karda som gäller? Eller är det också dåligt?
(uppriktigt har jag inte riktigt förstått vad furminatorn gör som skiljer den från andra hjälpmedel..)
Karda har jag också hört sliter på en sheltiepäls. Jag använder mig av borste, och 2 olika täta kammar. Det tycker jag räcker gott och väl. Men sen har jag hört av en annan sheltieägare också att borste skulle man ju absolut inte använda utan bara kam. Men jag vet faktiskt inte….
Oavsett så är det ju inte bra för pälsarna att borstas för mycket/ ofta.
#12. Ja ok :)
#3 Pälsen blir inte så smutsig att man behöver bada henne om hon ex springer fritt i skogen. Däremot kan det fastna smågrenar och frön (inte så extremt som #14!). Då använder jag en kam. Jag använder även kammen då jag tittar efter fästingar.
Kardan använder jag då hon fäller. Då fastnar pälsen där och jag slipper få den på golvet. Nu har hon fällt färdigt för denna gången, så just nu använder jag inte kardan alls. Kan ockå tänka mig att en karda sliter på pälsen om man använder den mycket.
Så här ser Wilmas kam och karda ut. (Är särskilt förtjust i kammen.)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Min erfarenhet är att hanarna fäller mer regelbundet á 2ggr per år. Medans tikarnas fällningsperioder är hormonstyrt så de fäller alltid x antal månader efter varje löp vilket också blir ungefär 2ggr per år beroende på hur ofta tiken löper.