Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1368 ggr
[Torresmatte]
0

Rädd & skällig kille

Jag har en liten sheltie-kille på 5,5 månader som är livrädd när det kommer nya människor och hälsar på hos mig. Han skäller och skäller så fort dem kommer innanför dörren. Om någon försöker klappa honom så morrar han och kommer någon för nära så kan han naffsa till. Hjälp mig, vad ska jag göra??

[Highonbluetomorrows]
3

Se till att han bara behöver hälsa på personer han kan lita på. Utsätt honom inte för onödiga påträngningar (han ser det som att de tränger sig på, blir osäker och visar avståndstagande signaler). Säg till gästerna att de INTE får gå fram till honom. De får gärna säga "hej hunden" med gullig röst, men de får inte stirra på honom, inte gå mot honom utan bara liksom vara där. Någon kanske kan kasta en godis mot hans håll när de kommer in?

Har du någon bästa vän eller en nära familjemedlem, som är lugn och trygg? Låt då denne person lära känna valpen i lugn och ro. Sedan introducerar du en annan. Viktigt att inte stirra på eller tränga valpen, utan de kanske kastar godbitar till den eller liknande. Detta för att valpen i sin egen takt ska lära sig att människor inte är farliga.

När han lärt känna några olika människor, som han vågar hälsa på och leka med, så kan det vara dags att "testa" om även mer  - för valpen -okända personer kan hälsa på honom. Men se då till att de är informerade om reglerna: INGET stirrande, INGA häftiga rörelser, INGET följa efter valpen så att den blir trängd. Säg gärna åt dem att gå ner på valpens nivå (sitta på huk) och hålla fram en godis i handen medan de säger "heeej" eller liknande. Om valpen vågar ta godisen så grattis, du har nu lärt hunden att människor inte är livsfarliga.

Jobba på!

PS. Ibland kan det vara en fördel att säga åt valpen att "gå o lägga sig", i en trygg koja/bädd när gästerna kommer. Sedan är det ABSOLUT FÖRBJUDET att röra hunden när han är där. Det ska vara hans fredade plats där gästerna inte ens "ser" honom. Om valpen vågar sig ut och hälsa - så bra! Och blir han rädd så kan han alltid springa tillbaka till kojan, för där är han trygg :).

Frida.S
1

Jag håller med om det som står i ovanstående inlägg. Att tivinga hunden förstärker bara beteendet. Jag har själv en sex-månaderstik som tidigare var väldigt rädd för allting. 

Jag jobbade mycket med att stärka hennes självförtroende, beröm mycket när hunden gör något bra! Lägg märket till att det inte bara gäller i mötessituationer utan i ALLT hunden gör. Bär den en pinne - beröm! Hälsar den på en annan hund - beröm! Tränar ni något trix eller lär hunden att hoppa upp på stenar/stockar - beröm! Gör hunden stolt, den ska sträcka på sig och tycka att den är skitcool ;)  

Hunden ska leta efter situationer att göra rätt! Då kommer den att lära sig att ta mer initiativ och det kommer även visa sig i mötessituationer med människor. Backar hunden och tycker det är läskigt - stå kvar och ignorera men tvinga inte hunden att ta kontakt. Efter hand kommer den att tro att den själv kontrollerar situationen och bli mer självsäker.

Funkade på min hund och hon hälsar nu på alla, men kan fortfarande reagera om hon blir trängd.  

Lycka till!