Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 2928 ggr
Suseskildotter
0

Hämtar snart valp... Vad ska jag handla?

Hej på er! Jag ska hämta vår familjs första hund om en vecka, en lite sheltiekille på 10 veckor. Inser att jag måste shoppa lite… Jag behöver väl koppel, halsband, transportbur (inte för resan hem, men för att ha som "eget ställe" för att vara i fred), mat och vattenskål, hundsäng och kanske lite hundgodis (mat skulle jag visst få med hem)+ tuggleksak. Jag gillar att köpa bra kvalitet och eftersom detta är ett totalt nytt område för mig och det verkar finnas lika mycket grejer och olika märken för hundar som för småbarn så känner jag mig lite vilsen. Uppfödaren skulle hjälpa mig att få koll på pälsvårdsprylar, men kan ni hjälpa mig med rekommendationer på de andra sakerna -som jag ska hinna köpa denna vecka vore jag väldigt tacksam? Något jag glömt? Tack på förhand!

_Wilma
0

Grattis till er valp!

Du har nog tänkt på det mesta. Framöver kommer du behöva en klotång. Vänj valpen vid klotången och att få klorna klippta. Klipp ofta, och inte så mycket så blir det ingen stor grej. (Om klorna är ljusa är det lättare för då ser man man pulpan.)

Till pälsen använder jag en kam och en karda eller borste samt sax (till tassar och öron).

Det finns några böcker om shetland sheepdog som är bra att ha till första valpen. (Jag kan ex rekommendera Anita Axelsson bok Shetland sheepdog.)

Vilken kennel kommer valpen ifrån?

Lycka till med valpen!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Highonbluetomorrows]
0

Hundbajspåsar :)

Storhandla och bunkra upp med mat så att du inte behöver handla på några dagar.

Beställ hem samma foder som uppfödaren hade. Även om du får med litegrann så antar jag att det inte är så mycket?

Köp försäkring.

Suseskildotter
0

Tack -ja spännande detta! Anita Axelssons bok har jag läst + har några på engelska med. Jag är lite av en boknörd när jag fått fokus på något särskilt. Ja klotång hoppas jag att kanske uppfödaren kan rekommendera. Har du några rekommendationer på vilka märken som håller god kvalitet av de saker jag nämnde jag behöver fixa denna vecka? - finns som sagt en uppsjö att välja på :) Valpen kommer från kennel Whalsay och heter Lucky Luke… Får väl se vad han ska heta till vardags. Det finns en fin bild på honom på faderns kennelsida: http://www.crony.se/valpareric.htm

Suseskildotter
0

#2 Tack! Bajspåsar hade jag helt glömt! + Ska fråga uppfödaren vilket foder jag ska välja. Om man köper en hundsäng - ska man bädda den med något? Kompostgaller ska jag också köpa.

_Wilma
0

#3 Han är verkligen söt!

Det finns en diskussion här på saiten om klotänger.

http://sheltie.ifokus.se/articles/4f457ede88f4725a4d002264-klotang-vs-klotang?discussions-2

Hoppas att länken fungerar! Glad

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Suseskildotter
0

Hjälp! Man ska visst inte bara bestämma sig för design och kvalitet… Det är ju för tusiken olika storlekar på precis allt! S, M, L eller XL för mat och vattenskål? Vad passar en sheltie? Transportbur och säng samma sak. Halsband och koppel har jag inte ens vågat titta på. Bajspåsarna kanske blir lättast, men jag har sett att det finns olika färger även på dem :)

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Ibland får man med ett halsband från uppfödaren. Fråga om det! Om det är ställbart så kan det hålla hela valpperioden, så kan du prova ut ett "vuxenhalsband" eller en sele när du vet hur stor hunden verkar bli. Annars så köp ett litet ställbart halsband i nylon själv.

Jag hade nog väntat med bur också faktiskt, just pga storleken. Annars brukar 50x70 vara rätt bra om jag förstått det rätt (?). Vissa shelties som verkar bli normalstora kan bli alldeles för stora, så man kan få vara beredd att byta ut grejer om man köpt för litet då. :P

Valpen behöver ingen "riktig" bädd. Det kan räcka med någon sorts kartong med en filt i, eller så kan du köpa den billigaste bädden du finner på second hand-marknaden. Detta eftersom valpen ibland tuggar sönder sin första bädd. :)

Koppel skulle jag råda dig till ett nylonkoppel med reflex på. Nylon för att det är ett rätt lätt material, så lilla valpen inte behöver besväras av det under koppelträningen. Och reflex så att cyklister/bilister ser er i mörket om lilla valpen hoppar åt sidan. Men det finns många bra koppel och inget av dem är fel att ha! Läderkoppel är snygga och håller länge om man sköter dem. Nylonkoppel är lätta och finns ofta i olika snygga färger, mönster och med potentiell reflex.

Lavine
0

En sheltievalp är ganska liten Glad köp först ett mjukt litet "valphalsband". Skålarnas storlekar i S, M osv kan jag inte riktigt referera till, men kanske inte det pytteminsta men mindre än normalstor… höhö, ungefär.

Till "valpbädd" har jag haft en billig "fuskpäls" som finns t ex på Ö&B och kanske Granngården, grått ludd som går att slänga i tvättmaskinen. Annars duger en filt fint. Köp dyrt när den blir fullvuxen tycker jag!

Vad roligt med valp, han var ju superfin, lycka till!

Suseskildotter
0

Jättetack för info! Känns bra att kunna avvakta lite med endel större inköp tills man vet bättre stl etc. Behöver dock köpa en bur då det blir en del bilåkande framöver. Ska kolla med billighetsaffärerna efter lite grejor som jag inte blir ledsen för om de tuggas sönder :)

Kitten86
0

Viktigt till valpen: Där har du nog redan fått alla nödvändiga tips. Men här kommer några till Foten i munnen

- Försäkring, tips är att ringa runt och kolla vad de olika bolagen har att erbjuda och pris och sen att du bestämmer dig när du känner att du hittat rätt försäkring för just dig och din hund.

-Foder, köp hem mer av den som hunden är van vid. Det man får av uppfödaren brukar inte räcka så länge.

- Något gott, mjukt, hundgodis för lek och träningstunderna… Och tuggpinnar för valpens kliande tänder (slipper man att den tuggar på "obehöriga" saker)

- Klotång, vad gäller storlek och modell så åk till en djuraffär och faktisk håll den i handen. Det är ju något som man alltid ska använda och ska "kännas rätt" i handen. Artikeln som refereras till i inlägg ovan är jättebra!

- Valpsaker, vad gäller leksaker och bädd etc så köp inget dyrt. Någon/några enkla leksaker brukar duga att börja med. Valpar är lättroade och behöver inget dyrt för att kunna roa sig eller leka. En enkel toarulle kan räcka långt eller ett par gamla strumpor som du knyter ihop! (tänk bara på att valpen inte ska svälja bitarna från papprullen). Jag köpte en billig bädd på ÖoB…. Valpar tuggar som sagt sönder saker med sina vassa tänder, och växer även ur bäddar o dyl.

- Ställbart halsband, som räcker hela valptiden, och ett koppel.

- Bajspåsar, är ju något som alltid förbrukas av den ansvarsfulle hundägaren!

- Pälsredskap, är något som jag tycker man kan vänta lite med (inte prio ett). Men att börja vänja valpen vid borstning någorlunda tidigt är alkltid bra. Jag använder mig av en borset, kam, vanlig- och effileringsax.

Tror inte jag glömt något. Sen tillkommer ju alltid saker allt efter som valp blir vuxen Skrattande