Avla på CRD
Att man inte avlar på colobom och PRA hoppas jag är självklart för de flesta då det drabbar hunden och påverkar individen negativt. Men att avla på CRD, vilken är er åsikt? Det ska vara recessivt och smärtfritt hos hunden, knappt märkbart i lindrig eller måttlig grad. Nyfiken på era åsikter då det är såpass vanligt!
Mvh Ellenfyrkant
Eftersom det är en missbildning ska man nog tänka till. vilket jag tror det flesta göra i det här, Man parar inte två med CRD eller anlagsbärarae, utan i så fall en med lindring och andra UA. Men som alltid är väl det ultimata två med UA
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
För att få använda sig av SSSK:s valphänvisning får två CRD-hundar inte paras, men om bara en av hundarna har det så anses det vara ok.
• Beträffande CEA gäller att minst ena föräldern måste vara utan anmärkning, och ingen av föräldrarna får ha colobom, blödning eller näthinneavlossning.- Från SSSK:s valphänvisning.
Helt korrekta regler tycker jag.

Håller med. Men tycker ni alltså att crd + ua är OK? Man behöver ju inte nödvändigtvis tycka det är okej för att rasklubben gör det. :)
Mvh Ellenfyrkant
Är det man avlar på ett mycket bra ämne. vilken man tar för givet då man avlar så är det inte så fel. Men finns det andra saker med som inte är så posetivt. Men man förutsätter att det man har är ett bra ämne, och avel går väl ut på att man har något bra och vill få fram ännu bättre än det man har.
#4. Jag hade inte accepterat den högsta graden av CRD, och eventuellt inte en måttlig (jag vet inte riktigt hur en måttlig påverkar?). Däremot hade jag inte haft några problem alls med lindrig CRD + U/A om hundarna var bra i övrigt. :)
Om hundarna har parats tidigare så kan man ju kolla avkomman på hunddata, och det säger ännu mer om utfallet. Om 9/10 valpar är UA och en har lindrig CRD så är det ju inget man ska gå och oroa sig för. Om det däremot finns 5/10 valpar med CRD i olika grad, så skulle jag i alla fall avstått den kombinationen.
Att avla på lindrig & måttlig CRD tycker jag är okej, har man en hund som är bra i övrigt med egenskaper man vill föra vidare så ser jag inga fel med det. Det är ändå inte säkert att det blir sämre ögonresultat i en kull där låtsäga mamman har lindrig/måttlig CRD och pappa UA än vad det blir i en kull där båda föräldrarna är UA.
Har själv en hane med kraftig colobom på båda ögonen som kommer ur en kombination där båda föräldrarna är UA.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#7. Lite OT men gick det att se vid ögonspeglingen redan som valp?Om inte, när visade det sig?
På vilket sätt påverkar colobom din hunds liv?
#8 De kunde inte fastställa vad det var vid 8v ålder utan han fick "öga uppföljning" och skulle ögonlysas igen vid 1års ålder och då hade han ett stort colobom på ena ögat och ett stort + ett litet på andra ögat.
Colobomet har dock INTE påverkat min hund alls, så det är fel att säga att det "påverkar individen negativt" då det inte gäller alla individer.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag skulle personligen, i största möjliga mån, undvika avel på CRD oavsett om det var lindrig eller måttlig men skulle kunna tänka mig om partnern självklart är frisk och att båda hundarna i övrigt är superbra och har något att tillföra rasen. Men som sagt i största möjliga mån skulle jag unvika det för att förhoppningsvis minska den genetiska förekomsten inom rasen, så att framtidens sheltie inte drabbas så ofta av detta.
Jag resonerar som Kitten86, det du skriver i #10 stämmer mycket väl överens med mina tankar!
Vad innebär CRD egentligen? Varför ska det undvikas? Hur skadar/påverkar det hunden?
Någon som kan förklara för en nybörjare?
Jag ska försöka förklara…
SSSK har varit med och utvecklat ett avelsprogram som gäller flera olika saker bl a mentalitet, fertilitet och genetiska defekter. De genetiska defekterna kan gälla olika saker bl a CEA (Collie Eye Anomali). CEA kan innebära blödning och/ eller näthinneavlossning.
CRD är en missbildning i åderhinnan och/ eller näthinnan. Lindrig eller måttlig CRD anses inte alls påverka synen, men det finns ändå en liten ökad risk för att utveckla just CEA.
Det finns en annan allvarligare orsak till CEA nämligen colobom, som är en grop bredvid synnerven. Colobom utgör en större risk för att utveckla CEA. Därför bör inte hundar med colobom användas i avel. (En hund med colobom kan vara helt besvärsfri.)
Men som sagt lindrig eller måttlig CRD anses inte påverka synen, men man parar inte två hundar som båda har CRD.
Mer information om RAS hittar du här:
Sajtvärd på Sheltie IFokus