Är trefärgade bättre agilityhundar?
Jag trodde att sheltiens färger var enbart färger, det vill säga att de inte hade något betydelse för hundens temperament. Och om skillnader fanns så var det pga att en viss sorts färg (exv sobel med vitt) oftare hamnade hos de utställningsintresserade.
Men det verkar som att trefärgade shelties är överrenpresenterade hos agilitykennlarna och jag undrar vad det beror på? En "ful" sobel eller blue merle hamnar ju inte hos utställningsintresserade heller, men syns likväl inte i samma utsträckning när jag kollar runt på mer aktiva kennlar.
Och nej, jag säger inte att det faktiskt finns en skillnad mellan hundarna och är ointresserad av fakta som att "den och den framgångsrika agilityhunden har varit sobel" - för det vet jag redan. :) Det jag talar om är det jag upplever som en överrepresentation av trefärgade shelties på agilitykennlar och vad detta kan ha för förklaring. Är det bara en smaksak?
hm.. tja. Många har väll trefärgat, även mina vänner. Men jag kan dock inte säga att det är färgen som avgör hunden. Jag har ju trefärgat och sobel (+ blue merle på BC om det räknas). Och då får jag säga att den sobla utan tvekan slår den trefärgade med hästlängder. Så nej, jag tror inte att trefärgade är bättre agilityhundar.
Däremot gillar, och föredrar, jag trefärgat ur avelssynpunkt - en trefärgad får du para med samtliga av sheltiens färger vilket jag ser som ett stort +! :-)
Mvh Emelie 
Är det svårt att få en fin utställningstrefärgad jämfört med att få en bra utställningssobel? Kanske det i så fall kan förklara saken?
För årets agilitysheltie verkar typ alltid vara en trefärgad, och brainspools hundar är trefärgade etc.
Kanske det beror på det du sa, att man kan para trefärgade med alla färger.
Ja jag finner det lite märkligt helt enkelt. ^^ Men det kanske bara är något som "blivit så".
#2: Haha, nja. Det skulle jag inte vilja säga. Dock vet jag många domare som har sobel som sin favoritfärg vad jag förstått. Sobla får ju många gånger ett annat uttryck än ex. trefärgat.
Så anledningen till varför trefärgat dominerar agilitymässigt? Tja, jag tror nog det är trend och att slumpen avgjort. :)
Mvh Emelie