Hur valde ni valp/hund?
Ni som har en sheltie, vad fick er att köpa just den sheltien? Letade ni efter särskilda karaktärsdrag eller var det bara något som "klickade"? Sökte ni kanske en särskild färg eller kön?
Hur skiljde sig just din valp från sina syskon när ni köpte den?
Mvh
Min första ver den enda som fanns kvar i kullen men jag är super nöjd med vad hon är nu :) vi har klickat toppen. Med nr två så klickade det med en gång när jag kom till uppfödaren så sögs min blick åt det hållet å jag såg ingeb annan. Hon är underbar, hon är allt som vi saknade hos Pixie. Det bästa är att hon är jätte frammåt vilket har tvingat fram Pixie :)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Vi tänkte oss en tik först, men när vi var och hälsade på så var det en liten hane som kom springades först av alla och klättrade upp i mitt knä och somnade. Där och då bestämde vi oss för att vi inte skulle ha någon tik, utan att vi skulle ha den lilla killen! :)
Ronja köpte jag i juli 2007 och det var min första egna hund. Jag var ute efter en tik och visste inte då hur mycket sheltien idag skiljer sig rent temperamentsmässigt. Hon var den enda otingade i kullen och vi klickade direkt. Jag är mycket nöjd med henne men när jag var ute efter nr.2 hade jag helt andra krav och en egen vision om hur nästa sheltie skulle vara..
Jag letade i över ett år, pratade med uppfödare och andra sheltiemänniskor. Hur fasen hittar man rätt - egentligen? Jag var ännu en gång ute efter en tik, men denna gång en tjej med skinn på näsan och som hade mer tryck under tassarna. För mig var det viktigaste också att hunden var sunt och bra byggd (detta är trots allt a och o för att en hund ska kunna röra sig obehindrat). Ännu ett krav var också att hunden helst skulle sluta under 35cm - och hur fasen vet man det i valplådan? Så det slutade med att jag tog en omplacering, då såg jag direkt att allt som jag önskade fanns där - arbetsviljan, självförtroendet, galenskaperna, sunt byggd och framförallt var hon färdigväxt.
Det enda som jag tycker är tråkigt med min nr.2 var att jag inte fick vara med och forma henne sedan hon var valp.. Men hennes fördelar väger helt klart upp det!
Jag hade redan bestämt mig för att jag ville ha efter en specifik tik som är helt underbar i temperamentet och jättefin på alla sätt, så jag ställe mig i "kö". Jag visste att jag ville ha en hane och INTE sobel.
Sen den där sommarmorgonen när uppfödaren ringde och berättade att kullen fötts och jag fick veta att det fanns en sv/v med i kullen (utöver en sobel hane) så var valet mycket enkelt.
Vad gäller hur valparna var så skiljde det inte så mycket mellan alla i kullen, vissa märkte man redan som små hade mer jobbdriv än andra men annars precis lika frammåt och goa på alla sätt…. Sen har ju jag varit med min valp från bokstavligt talat dag 1 så jag har nog format honom redan från ung ålder 
Tass. Hade varit roligt om fler svarade. :) Är trevligt att läsa tycker jag,
När jag miste min förra hund som oxå var en sheltie så mådde jag och familjen jätte dåligt, och jag sa aldrig mer att jag ska ha en hund till det var så jobbigt att mista henne men sen blev jag som besatt jag bara var tvungen att ha en till det var så tomt utan vår Xina. Så jag letade överallt och hade bestämt mig för en blue merle eftersom Xina var sobel. Det var inte lätt att hitta den som kändes rätt och hittade inga blue merle här i Sverige var mest sobel och trefärgat. Sen hittade jag en dansk kennel där jag såg Buffy och blev kär direkt henne ville jag ha. Sån tur var så var jag bland de första intresserade och kunde välja vilken tik jag ville ha och har inte ångrat mig en sekund. Men nu är jag på jakt efter en sheltie till och vill ha en trefärgad men nu känns det som det bara föds sobel och blue merle :) men har kanske en på G fast det är en uppfödare som har första tjing och jag hoppas hon inte vill ha henne:) oj blev ganska mycket text nu :) Ha det bra mvh Jonna
//Jonnix
Hade kollat på massor med omplaceringar sedan 2008 hade kollat lite löst bara men sedan bestämde jag mig ordentligt och började söka seriöst . Satte då ut en annons HÄR :) fick svar inom en timma och efter lite mail kontakt och telefonkontakt for vi 60 mil och hämtade hem penny då 8 månader gammal och det klickade ordentligt =) Sen så hade jag planer på en till sheltie inom några år men då skulle pennys mamma få valpar varpå jag skojar lite löst att får du en 3 färgad med bläs och är en tik då vill jag ha henne . Första valpen som kommer r då en tik som är 3 färgad . Så då var det kört ^^ Ångrar inte en sekund då jag har väldens finaste damer här =)