Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1687 ggr
Suseskildotter
2012-08-25 20:01
0

Underbar valp!

Hej! Visst är det fantastiskt när man tycker att man fått hem världens goaste och duktigaste lilla valp! Vi hämtade vår Lukas i torsdags och han lär sig allt med en vansinnig hastighet… Är det vad man ska förvänta sig av en liten Sheltie? Igår sanerade jag sex kissar och några bajsar och idag ingen - belönade kissarna ute som han dessutom gör på samma ställe varje gång (och att jag gick ut vid de rätta tillfällena hjälpte väl också). Han vet var han ska sova, sover hela natten, gnäller inget alls och följer oss som en liten tätting i trädgården - inget koppel behövs där. Tål att ungarna skriker i högan sky gör han också och kan sova igenom det. Det enda lilla problemet vi har är att han nog anser att barnen är får och vi vuxna herdar vilket resulterar i att han stundvis blir rätt ivrig och bits i benen tills barnen kommer till oss. Är det någon här inne som kan ge oss tips på hur vi bäst hanterar det? Tack!

_Wilma
2012-08-26 10:42
0

Hej!

Det låter som om du fått en pigg och duktig liten valp som tycker det är jättekul att leka med barnen. För det är precis det jag tror att han gör då han nafsar i barnens ben.

Jag är ingen expert på detta, men själv hade jag sagt till barnen att de lungt ska fösa bort valpen och lungt (men lite bestämt) säga nej då han biter för hårt. Det är ju inte fråga om en vuxen hund, utan en liten valp som helt naturligt använder munnen till det mesta…

Lycka till!  Glad

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Highonbluetomorrows]
2012-08-26 15:31
0

Precis som Wilma sa, säg till barnen att avleda och inte springa vidare. För om de springer vidare så är det som att de svarar på hans lek och han kommer att fortsätta leka och sporras ännu mer. Så säg till barnen att stanna till och vara rätt tråkiga när han biter dem. De kan eventuellt säga nej och fösa bort honom, men inte på ett "hårt sätt". Så fort han slutar kan de springa runt igen.

Så slipper ni en hund som tror det är ok att bita folk i hasorna/kläderna sen ;)

[Penny&Skoja]
2012-08-26 16:14
0

Det brukar växa bort haha skoja satt fast i min hälsena tills hon var 4 månader hon åkte efter med tändera i hälsenan det jag gjorde var att vara tråkig och ignorera henne . Om jag skrek till var det bara ännu roligare så det gällde att hålla mun och "svära över det onda i huvudet istället =) " Det ni kan testa r att ge hen något annat att bita i =)

Kitten86
2012-08-26 16:19
0

Du har fått bra tips av de andra. River var precis likadan. Lär barnen hur de ska korrigera hunden/ valpen så kommer han snart att lära sig när alla konsekvent visar att det inte är okej. Det hjälper ju inte om de kommer till er och ni korrigerar…. Fortsätt kämpa så kommer det att ge med sig!

Suseskildotter
2012-08-26 19:46
0

Tack för alla jättebra råd! Jag ska försöka få barnen att inte tjuta och springa vidare… Lättare sagt än gjort åtminstone vad gäller två-åringen, men hon är rätt robust så hon tål nafsandet rätt bra. Det är faktiskt svårast med den äldsta som är 8 som blir rädd av det och då tappar hon ju liksom i hierarkin också. Mig och maken låter han oftast bli. Får be dem bli "tråkiga"… De gillar rollspel av allehanda slag så jag får väl göra det till en lek för dem med. Tack!

[Highonbluetomorrows]
2012-08-26 23:34
0

#5. Oroa dig inte för sådant som hierarki :) En hund gör vad den "får lov" att göra, den vill inte hacka på de som är under den. Tvärtom, hundar ska ju visa stor respekt för "di små" det vill säga valpar och andra utsatta, såsom sjuka medlemmar i flocken. Glad