Sheltien i regn
Har märkt att mina sheltien inte är så förtjusta när de regnar och man ska gå ut på en länk.
Vattnet kommer inte åt huden men de tycks räcka med att yttrepälsen blir blöt för att de ska ogilla det hela.
Funderar därför på att köpa regnrockar åt herrarna, såna som är som en kappa och skyddar från det värsta regnet.
Vad tycker ni om saken, hur är era hundar i regnet?
Är det att klema bort hundarna?

Få sheltie tycker om regn, det är min enfarenhet.. Att prova "regnrock" fungerar inte bra på vår sheltie, så vi beslöt oss för att låta bli. När dom blir riktigt "nödiga" går dem ut iallafall för eller senare. Vi började att träna Roy när han var ganska liten på sådant. Nu klarar han regn utmärkt.
Och min erfarenhet är tvärtom, väder och vind har ingen betydelse för om en sheltie har lust att gå ut eller ej.
Jag brukar tänka på deras shetländska ursprung och tänka att de är som gjorda för lite ruffigt väder.
Tycker att pälsen är suverän också, behöver bara rufsa lite med en frottéhandduk när vi kommer in så dröjer det inte länge förrän den är torr. Däremot har jag faktiskt sträckt mig till att ha en reflexväst på honom dom dagar det verkligen ösregnar, dels vill jag ha reflexer på honom, dels skyddar det ju litegrann utan att vara kläder. Finns billiga och bra på Clas Ohlson, jag tog en storlek large fastän den förstås är för stor, men den täcker hela ryggen.
Men hundar kan säkert vara olika. Ens egen inställning kan säkert påverka också, själv har jag ingenting emot att vara ute i regn (fast det verkar ni som skrivit här inte heller ha). Sen skulle jag ju inte vända om heller bara för att hunden verkar tveka. ;)

#2 Har tänkt på det där, sheltien härstammar ju från blåsiga platser, shetlandsöarna, så de borde ju tåla det.
Jag har märkt att iaf ansiktet är n känslig plats och det kan man ju inte täcka över ;)
Och ja, pälsen torkar ju supersnabbt när de väl kommer in igen.Kanske de inte ens skulle gilla regnrocken utan tycka att den är obekväm.
Kan också erkänna at jag tycker det skulle vara mysigt att klä på dem. Skulle egenligen bora ha en kinesisk nakenhund som man får klä på och av, de är ju så söta i sina kläder :)
De finns ju också så mycket hundkläder på marknaden i dag med, bara att välja och vraka. Men tillika är det skönt med en hund som inte behöver kläder utan klarar sig med sin päls.
Får fundera vidare, de kostar ju ganska mycket med, regnrockarna alltså.

Jag tror att efterssom att sheltien har rätt lång päls så är den inte vidare glad att gå ut utan regnrock eller liknande i spöregn. Roy tycker ju inte om att bada och gillar inte när pälsen blir tung. Annars så brukar han inte tveka specielt mycket för att det regnar, iallafall inte när det bara små regnar lite. Jag har träffat många sheltiehundar som inte gillar regn och som absolut vägrat att gå ut i regn. Det har Paloma också och jag tror det var utifrån det hon fått den "erfarenheten". Jag tycker att du iallafall kan prova att sätta på nått, bara det är behagligt att gå i för din sheltie och att han inte visar några tecken på att det är obehagligt eller så. Kan ju vara ovan i början men man kan ju alltid pröva:)

Sheltiens päls är suveränt vattenavisande och jag tycker att man ska undvika att klä på hundarna, det kan ju bli på tok för varmt åt dom. Det är ju inte naturligt och vi lägger ofta för mycket mänskliga känslor och värderingar på våra djur.
/Camilla

#5 Tycker igentligen inte heller att man ska klä på hundarna, men om det blir för kallt så att sheltien inte vill gå ut så tycker jag att man kan klä på dom för att hålla värmen eller så. Inte för att göra den fin eller för utseendets skull mm.

Det är just där jag är lite svag, skulle tycka att det skulle vara kul att klä på dem bara för att klä på dem. Nu är sheltien en ras som absolut inte behöver kläder som värmer o.dyl därför var jag inne på en regnrock till de blöta dagarna eftersom jag märkt att de inte gillar regn, iaf den lilla ser mycket bekyttad ut i regnet.
Men de är ba att ni svara olika så man ser på saken ur olika perpektiv och får sig en tankeställare!

Okej, har bestämt mig.
Har gått och klämt och peta på lite olika regnrockar idag. Såg till min fasa att alla var fodrade och priset var något som fick min plånbok att skrika så jag övergav iden.
Skulle de ha varit lätta och ofodrade så kanske kanske.
Köpte istället reflexer åt dem ;)

#8 Okej! hoppas det går bra nu utan regnrock. Dom är dyra dom där, visa är tom. dyrare en människokläder! så jag förstår dig..

#9 De får utstå lite regn nu bara ;)
Skulle de inte varit fodrade skulle jag ändå kanske köpt men tänkte att det blir nog för varm med fodrad regnrock :/
men det finns många ofodrade regntäcken/kläder både på internet och på vissa djuraffärer. men dom klarar sig iochförsig bra utan ändå ;)
Silver har ett slags regntäcke som vi tar på när det regnar det fungerar men all päls i nacken blir ju nästan våt ändå & tassar & ben.
Försöker jag släppa ut Silver via altanen för att han skall kissa själv på gräset så går han under taket på altanen & ibland händer det att han kissar på husväggen för att slippa gå ut i regnet.
Lite Fisförnämt tycker jag att det är!