Hundsmugglingen
Det verkar om man läser i press och vidare att hundsmuggligen är fortfarnde ett stort problem och den har inte minskat något under året. Allt på beskotnad av många valpar liv som får avlutas redan innan det börjat. I Trelleborg togs det under veckan fast ett försök av elva valpar. samtliga avlivades!
Men så länge det finns en marknad för dessa hundar så kommer det att fortsätta strömma in hundar som säljs billigare av våra egna svenska hundar. Varför? Är det enbart för att dessa valpar säljs billigare än dom som är födda här i landet? Det finns ju många valpar utan stamtavla på nätet till salu som är svenskfödda. Men visst dyrare oftas än dom som smugglats in i landet, eftersom dessa hundar inte oftas har någon stamtavla dom heller.
Är det enbart för dom är billigare folk köper eller är det bara att markanden är så stor för dessa hundar att man köper det man hittar och stuntar i resten, bara man får sin lilla hund?
Vd tror du och framför allt tycker om det här med smuggling av hundar in i landet? Sjukdomar osv..
Senaste i press om ämnet
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag gillar inte smugglingen av djur. De kan föra med sig sjukdomar och sedan kanske de används i avel och förstår de bra djuren vi har på sikt.
Att de köps kan bero på priset, att de är så söta och att det är så synd om dem.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#1 Exkat vad jag också tror, priset och så tänker nog många att det är just synd om hundvalparna, och att man då "räddar" en hund
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Så himla tråkigt det här med smuggling. Verkar ju inte spela någon roll allt arbete som lagts ner av eldsjälar som försöker belysa problemet och upplysa människor. Det verkar ju inte heller spela så stor roll allt lidande som dessa valpar får genomleva på deras väg till vårt avlånga land.
Jag tror att priset påverkar köpare, samt att de som smugglar tar in de raser/ korsningar som säljer bra/ är efterfrågade på marknaden. Men visst finns det mycket hundar till salu både ren- och blandras som redan är svenskfödda.