Agility debut 5/5 i Västerås
Ja, som rubriken lyder så hade jag och River idag vår officiella agilitydebut idag. Med blandat resultat.
Tidig morgon styrde vi kosan mot Västerås. Samåkte med en från klubben som är mer rutinerad än mig vilket var bra för då hade jag någon att guida mig rätt…
Det var lätt att hitta. Började med att packa ur tältet ur bilen, leta rätt på en bra plats att sätta upp det på och sen få upp det (gick på ett kick = mycket bra tält) sen tillbaka till bilen för att lasta ur hundar, burar och allt annat. Sen checka av oss på listor och kolla dagens startnummer.
Två agilitylopp, den första med startnummer 33 och den andra med startnummer 17. Efter urpackning och lite inkissning så började det bli tight om tid innan banvandring (large började vilket är vår klass) när jag kommer på att jag måste slutmäta honom!! Skynda fram med hunden mot domaren för att få hjälp med inmätning när jag hör att de ropar ut att det är dags att börja banvandringen… Kände smått panik, men vad ska jag göra?? Som ur ingenstans kommer min klubbkompis farande och tar min hund och följer med domaren för inmätning medans jag springer banan….. En lättnad (stort tack till min klubbkompis)!
Starten består av hopp - slalom, något som många knorrar över. Något som jag känner som en bra "River snart". Allt känns bra, alla svängar och alla byten. Fick lite tid till att titta på några starter, sen iväg och värma upp, klar lagom till start. Placerar min hund, känns jättebra. Domaren visslar och jag ger kör komando. Till min förvåning girar han förbi första hindret varpå jag hejdar honom, han gör en lov och lyckas trampa på släpet till säcken (som ligger typ bredvid starthindret) = diskade. Såå snöpligt!!! Placerade om honom, körde banan felfritt och klockrent med bra flyt och byten. Efter målgång känns det sådär, ömsom vin ösom vatten, Han gick klockrent så kändesså snöpligt på diskingen. Mycket beröm och så gå av han lite, sen fick han sitta med och titta på några ekipage medans vi delade på frukost. Sen in i buren en stund för nervarning.
Sen blev det gott om tid att titta på olika lopp, flera från samma klubb. Heja, ta kort, promenad med hundarna etc. Sen ombyggnation och ny banvandring. Andra banan kändes också som jättebra för just oss. Även fast den, precis som första, var lite knixig med sneställda hinder olika avstånd etc. Sen bestod slutet av säck - slalom- hopp något som genererar mycket fart med risk för fel i slalomet. Ny start med ny chans. Bra start med bra flyt fast inte lika smidiga byten. Mot sista sträckan så var det böjd tunnel åt vänster sen två hopp (i böj för sista sträckan) sen säck-slalom-hopp. Tror han fick lite för mycket fart i kombination med ganska långt fuktigt gräs som gör att han river båda hindren (inget jag upptäckte medans jag körde…) tar sen säcken jättefint och kommer ut med fart. Trots att jag bromsar honom så hinnder vi inte tillräckligt då det stod ganska tight på slalomet, han tar ingången klockrent med kommer med för mycket fart vilket gör att han går förbi en port. Vet inte hur domaren dömde men resultatet blev enligt listan iaf 20 fel med en tid om 37.03 vilket ger oss en 31:a placering av 86 starter. Något jag får känna mig nöjd med även om jag hoppats på bättre. Fel som rivningar och springa runt starthindret är någor han ALDRIG gjort tidigare så där hade vi sluppit fel. Men utan nollat lopp ingen pinne.
Men är väl som triss att plötsligt så händer det!! Så tar man en pinne bara sådär. Eller som min klubbkompis som lyckades ta pinne i båda loppen 
Ny dag imorgon med två lopp i hoppklass!! Mycket text blev det, men behövde skriva av mig lite…
Låter bra! :) Ingen film?
Åh jag som bor i Västerås och tänkte gå och titta så glömmer jag bort det!!!
Ska du tävla i morrn?
Vilken tid börjar det?
Japp. Tävlat idag med. Två hoppklass lopp.
Första loppet gick sådär, eller gick klockrent fram till slalomet som stod i en knixig vinkel (igen). Kom in med för hög fart och blev svårt för han att fortsätta… Sen blir han frustrerad när det blev stop då han fick göra om. Blev totalt 25 fel och en 40:e plats.
Såååå nära en pinne i andra loppet, men blev en rivning på sista hindret
Annars hade det blivit en 7:e plats (istället blev det en 14:e plats med 5 fel, av 79 starter så helt okej).
Blir att träna mer slalom i knixiga vinklar med mycket fart fram!! Sen jäklar!
Det finns filmer på mina lopp, men jag har inte fått dem än…
Var på vår andra officiella tävling idag, ömsom bra ömsom dåligt. Eller, nja ser man sett till träning så är både jag och han jätteduktiga. Men nu är det bara tillbaka till träningsplan och fortsätta jobba och hoppas på bättre resultat i framtiden. 3 lopp, 1 agility och 2 hopp. Agility fick vi en nionde placering, hopp 1 blev vi diskade och hopp 2 fick vi 15 fel….
Var och tittade på tävling idag - såg inte dina lopp dock men jag såg en så snygg stor svartvit sheltie - när jag kom hem tyckte jag att den där hunden kände jag igen, kollade deltagarlistan och kände igen namnet!
Han är så fin din kille!!! Lycka till på er nästa start när den än blir!
Hälsningar Johanna
Hahaha, VA?? Var du där?? Du skulle ha kommit fram och pratat!!
Tävlade du själv eller var du bara där och tittade?
Ja, han är stor men så himla fin på alla vis. Och det säger jag inte bara för att han är min. Jättemånga sheltieägare som blir helt tagna av han och som säger liknande saker med "synd att han är för stor, han är så himla fin och bra mentalt att han hade varit ett guldkorn för aveln".
Japp, "back to the drawingboard". Får jag bara till hans ingångar i slalom med fart så kommer vi bli farliga för farten finns definitivt där!
Vi kommer att tävla 2 gånger till iår, närmast är på "hemmaplan" på SLKK den 22 september och sen i Katrineholm den 30 september.
Eventuellt ska vi, med vårat agilitylag, ta lagdebut också den 29 september (tror jag det var). Sen blir det lite träning under vintern, sen vila för att sen vara redo för en "riktig" tävlingssäsong nästa sommar :)