Börjat varna så mycket.
Zelda som var världens tystaste hund i 1½år har nu börjat skälla på allting. Väldigt tyst skall, mer som ett morr. Men det är jobbigt. Hon skäller på människor, barnvagnar, cyklar och hundar. Vet inte vad som flugit i henne.
Nonchalerar jag henne så skäller hon högre och högre.
Säger jag till henne så kryper hon ihop och ser ledsen ut sedan fortsätter hon igen.
Vet inte varför hon börjat vara så här. Kan det ha med Meya och göra? När Zelda skäller gör hon ju bara Meya nervös så att hon också skäller/morrar.
Något tips?
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Inga tips tyvärr! Yuna gruffar på allt som rör sig hon med!
Har tyvärr inga tips. Men har hört att det kan ha att göra med osäkerhet… Vet självklart inte om det är så med Zelda, om hon nu varit "tyst" innan.
Jag vet även att Ronja "skyddar" min mamma mot stora hundar igenom skall/morrningar. Det är så konstigt, för går jag ut själv med henne reagerar hon inte på det sättet. Men är min mamma med och promenerar så gör hon så.
Har du testat att träna ni kommandot "tyst" med henne? (klick o godis sättet) :)
Mvh Emelie 
Ivan (våran andra hund) blev skälligare och vaktigare efter att vi hade skaffat Ronja.. jag vet inte om det kanske har blivit så för er del med?
Jag har en hund som, hane… han är nu 1 ½ år och varit skällig och så länge nu.
Han började då han kom in i könsmognaden..
Utfall, rå skäller och de ggr han råkat va lös eller slita sig så studsar han vaktande runt sitt byte, asså nån person som han skäller ut. Folk blir ju ofta rädda och så som han försöker se ut så hade jag me blitt rädd och undrat. Men jag som kan läsa av hundar kan ju se att han endast vaktar. För en aggressiv hund går framåt å en vaktande håller ett visst avstånd hela tiden.
Han håller fortfarande på, men han dämpats en aning faktiskt,, har provat allt
Tar också gärna emot tips angående evigt skällande…
Har tyvärr inga klockrena tips. Däremot så vet jag flera Shelties som inte skäller när de är ensamma men som skäller när de är flera. Jag tror det finns flera "typer", dvs att skallen beror på olika saker. Dels finns det de som bara rycks med och skäller för att de andra redan gör det. Kan säkert vara både för att det är kul eller för att de blir osäkra. Sen finns det de som tar på sig en roll att vakta de andra när de är flera, och som då larmar. Kan även vara samma situation med människa.
Jag tror att man måste klura ut vilken "typ" man har innan man försöker få bukt med det för annars kanske man förstärker istället.

Jag tror dem har olika perioder (trotsålder) som är vid 7,8 månader 1,5 år, 2år och 3 år Alwin är inne i en sån period nu 3år
annars skäller han bara då det kommer någon i dörren .)
Jag tror delvis att det finns olika typer av hundar som skäller/låter av olika anledningar samt att det kan ha att göra med vilken fas i livet hunden är i, som trotsåldern etc.
Så jag tror på en blandning av #6+7. Behöver nog lista ut lite fler pusselbitar innan allt faller på plats så man vet hur man kan ta tag i detta…