Avelsannonser på nätet
Hur ser ni på avelsanonser ute på annonsforum, Där det lägges ut på hanhundar som söker tikar? Är det någon som verkar seriöst eller ska det enbart annonseras på rasforum att man har en hane till utlåning?
Hur väljer du hane då du sökeer. Kollar du efter annons ute på nätet om tillgänliga hanhundar? Att jag är lite nyfiken är för jag var ute och surfade på nätet och såg en annons på tillgänlig hane som presneterades som Shetland sheepdog och vidare i annonsen beskrevs hunden som en jättesöt dvärgcollie. Hunden är visst söt det håller jag med om det hela känns som något jag skulle inte nappa om jag skulle söka hane. Hur gör ni och hur sökerser ni på det att välja hane?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
För mig känns det oseriöst att annonsera på det sättet.
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Hur anser ni att man ska annosnera på ett "seriöst" sätt? Anser ni blocket oseriöst även när det gäller valpförmedling?
Kan hålla med om att långt ifrån alla annonser på blocket och andra liknande sidor, vare sig det gäller valp försäljning eller gällande avel, är skrivna av seriösa människor…
På just blocket så finns det oerhört mycket blandraser både på valpförsäljning och även under "avel" som söker partner vilket jag tycker känns jättettråkigt. Så många som jag tror anser att avel på hundar är enkla och "snabba" pengar, tyvärr.
Jag kan tycka att Blocket ibland döms ut för fort som oseriöst. Det finns många hundägare och uppfödare som inte har dom kontakerna med då bland annat rasklubbar och speciella rasforum. Är man nu på rasen och även inom hunderiet är det en djungel att leta sig fram. Det är ju där ens uppfödare kan hjälpa till.
Även i dag är det inte för alla det lättaste att sälja hund, har man då en valp hemma som man vill ska få ett hem, så är då Blocket ett alternativ. Så mitt ibland en del oseriöst finns det en stor del mycket seriösa annonser.
Men om vi återgår til det jag skrev om i inlägg 0 så känns det inte lockande att använda en hanhund som beskrivs söm urgullig och lite "fel" i rasnamn. Man vill väl mycket ha mer info om hunden. Som denna hund jag såg i annonsen, Där man tycker jag missade en bra sak. Ögon UA. det var nog bättre om det skrev i stället för dvärgcollie.(hunder är UA på ögon) Men är man färsk så är det inte lätt,. Och det är ju då det kan bli att man ses som oseriös. Men det kan vara brist på kunskap och inte bara för att tjäna pengar på sin hund. Men som sagt det finns även väldigt många som vill det i världen där ute.
#3 Nej, visst finns det seriöst blandat med allt oseriöst på blocket. Kan även själv tycka ibland att det döms ut för fort, precis som dig, som oseriöst. Har tidigare också reagerat på att folk skriver fel i både rasnamn, skriver stavfel och talspråk vilket också bidrar till ett oseriöst intryck…
Sen vet man ju inte som sagt om personen ifråga är ny på hunderiet och därmed gör dessa fel eller vad det grundar sig i. Skulle själv inte vara intresserad av en annons, oavsett annonsplats, om jag får en oseriös känsla av annonsen.
Haha jag såg den annonsen du syftade på (shetland sheepdog.. en dvärgcollie). Tyckte att den var väldigt oseriös. Kollade till och med upp hunden och givetvis inga meriter eller annat vet.intyg än UA på ögonspeglingen som valp.
Däremot är det inte oseriöst att annonsera på nätet, varför skulle det vara det? Det viktiga är att man sållar. Når man fler får man sålla mer. Så länge man har (höga) krav på avelshunden så spelar det ju ingen roll hur man hittar denne.
Vi har inte sagt att det är oseriöst för man annonserar på nätet.
#6. Ser nu att jag läst fel.. I inlägg 1 står det "jag tycker att det känns fel att annonsera på det sättet" och jag läste "jag tycker det känns fel att annonsera på.. internetet"
(jag borde börja sova om nätterna) 
#7 Nja inte riktigt, "att annonsera på det sättet" skrev det i inlägg 1. Vilket jag tolkar det som jag skrev i #0 Dvärgcolli och urgullig.