Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1713 ggr
Tessa_T
0

Kan inte sova ensam

Hej

Min drömhund är ju sheltin men nu innan vi får vår valp har skött andra männsikors hundar. Nu sköter vi en bekants pudel. Vi ska ha pudeln över midsommar men jag är lite orolig för att vi har ihjäl henne innan. I natt har jag sovit mellan 12 och halv fem. Orsak: hunden skällde en och en halv timme på kvällen och sen vaknade hon på natten och skällde. Hon skäller för att hon inte får sova i sängen, det är hon van med hemma. För det första tycker jag inte djur hör hemma i sängen (något som säkert kan diskuteras men jag tycker det är upp till var och en), sen så är det också att vi bor i en lägenhet med loft (med mycket brant trappa, så risken att hunden faller o bryter nacken e stor) och vårt sovrum är uppe på loftet. Det var nu andra natten, föregående natt var ungefär samma.

Hon har dessutom enorma problem med att vara ensam, redan att man går på wc utan att hon e med e ganska omöjligt. (ägaren säger att hon har med henne på vessa). Men jag vill inte ha med hunden på wc, dels igen av principella skäl, dels för att vi har våra farliga kemikalier där.

Har någon förslag på hur vi ska göra för att åtminstone få sova på natten.

Ronja06
0

Hmm… Vet inte riktigt vad man igentligen ska göra med detta problemet. Men jag skulle iaf. inte brytt mig om hunden då den skäller. Försökt att inte ens titta på den, och tillsist kanske den tröttnar på att skälla om ingen bryr sig?

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Jag tror hon dämper sig eftersom tiden går att hon blir van att sova under "loftet" ,hon hör ju att ni finns där.
För mig låter det som hon är en osäker hund.Men kanske som du säger  van med  från hemma, men då vänjer hon sig nog snart.
Det är vad jag tror.
Hoppas det ordnar sig för dig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tessa_T
0

Vi har alltså gjort så att vi ignorerar henne, inte låtsas om henne. Hon ger sig till slut, men…att inte få sova då man är såå trööt från förr e ganska bedrövligt.

Ägaren sa att hon var osäker och behöver mkt kärlek. Men vi börjar nog luta till att hon är bortskämd. För med det samma som hon inte får som hon vill börjar hon tokskälla, gnälla, gråta osv, men det låter ganska överdrivet. Som typ "det är såå otroligt synd om mig för att du inte kastar min boll nu med det samma".  Sen är hon ju inte van att sova ensam, det är ju kanske mycket där ockå, men bra om ni tror att det är rätt att ignorera, har funderat ibland om vi är för hårda. Så försöker jag hålla henne aktiv idag så att hon ska vara tröttare, igår satt jag o skrev på ett skolarbet och då sov hon ju en del

susannek
0

Jag håller med - jag tycker inte heller att en hund har i en säng att göra egentligen. Inte ens i sovrummet. När det gäller ditt problem med pudeln, är det kanske bara att beklaga att hundens ägare inte lärt hunden att vara själv någon gång. Precis som i ovan inlägg, att den är en mycket osäker hund.

I värsta fall får du kanske - för att du överhuvudtaget ska få någon ro om natten -  lägga dig på en madrass jämte hunden. Då ser den att du finns där och på så sätt kanske den känner sig lite tryggare. Att försöka "trötta ut den" genom att ignorera den skälla, skulle kanske fungera, men det skulle kanske nog ta längre tid än över midsommar, den tiden du skulle ta hand om den.

Tessa_T
0

Tack för support alla!

Jag har lämnat regelbundna raporter till ägaren om hur det går och nu då hon fick höra om i natt så tyckte hon att vi skulle föra den till henne. Så imorgon åker jag till det ställe där hon är och överlämnar hunden. Vilket känns bra, för det känns som att vi inte håller på att orka. Dessutom tror jag inte hunden är riktigt lycklig här, tror hon kanske känner sig övergiven. Så tror nog det blir bäst för alla!

Samtidigt känns det lite som ett misslyckande, att vi inte kommer att blir bra hundägare sen då valpen kommer…men mycket av den här hundens problem beror ju nog på hennes tidigare uppfostran (eller brist av densamma) och på att det är en pudel. Med våra tidigare lånehundare ick det ju ganska bra. Kanske fajtas man mer för sin egen hund, än en som man vet att man har i två-tre veckor Glad

Jojsan
0

Nog tror jag ni blir bra hundägare, jag tycker inte att hunden ska sova i sin säng. och man ska lära hunden att vara ensamm ibland.

Prizma_o_Kristall
0

En hund ska veta att den har sin egen sovplats och man ska lära den vara ensam redan från det att den är liten valp! Om än väldigt korta stunder… Förstår att det måste vara jobbigt att ha hand om en sån hund som inte kan vara ensam, men som sagt är man van så. Men tror att det är hunden som lider mest, tror inte den vet sin plats i sin familj… Därför är den osäker.

Har ni lämnat hunden tillbaka nu? Har för mig jag läste det i nån tråd men tror det var på hundar.ifokus:)

Kramar//Carro