Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1906 ggr
eva-d
0

skäller på andra hundar!

Jag har en sheltiehane på 8 1/2 mån som alltid ska skälla på andra hundar när vi är ute och går. Jag vet att han vill leka med dem, och att han ev känner sig osäker oxå, men det är väldigt frustrerande och det hjälper inte att säga nej. Han är ju inte så stor än heller, men vad gör jag? Eva

kalmarmadde
0

kan du inte locka med nått annat typ leksak godis eller nått,  göt så att han kontakt med dig

kalmarmadde
0

har kontakt. och gör. blev lite otydligt

eva-d
0

Jag har provat med att distrahera honom med lek, det funkade inte. ska ta med favoritleksaken och testa med den! Tack för ditt svar!

WesthKiowas
0

Ett snärtigt tyck i kopplet och ett bestämt NEJ varje gång han gör på detta sätt. Om du busar med honom och försöker ge han en leksak så kan han uppfatta detta som beröm och fortsätter då säkert att skälla. Var inte rädd att ta i bara för att han inte är så stor, hundar behöver en bestämd matte eller husse för att bli lyckliga och säkra hundar. Tänk på att det är ägarna som ska vara flockledaren. Ta en titt på hur vargar beter sig mot varandra. Där är det riktigt hårda tag ibland.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Paulines
0

Jag instämmer på 4# dra kvickt till i kopplet ganska hårt så att det känns, medans du säger nej. Då börjar han säkert också förstå vad "nej!" betyder, efterssom att det uppstår samtidigt som han får ett ryck.

Aribigga
0

Jag tycker att du ska distrahera honom. Det känns bättre i själen :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

eva-d
0

#6 Håller med dig!

WesthKiowas
0

Ja, det kanske känns bättre i er själ, men i hundens själ så kan jag garantera att det känns bättre med en flockledare som är bestämd. Jag menar självklart inte att man ska vara elak men visa tydligt att det är ett beteende som man inte accepterar. Gör hunden lycklig och ta komandot Flört

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Aribigga
0

Men om man avleder med en leksak och hunden intresserar sig för leksaken istället för den andra hunden är det ju bra att den får belöning. Ett väl inövat "nej" kan också användas med ett alternativ, vilket leksaken innebär. Det bästa enligt mig är att ge hunden alternativ istället för att bara förbjuda den att göra någonting. "Gör inte det där, gör det här istället det tycker jag om och du är duktig!"

lurvponnyn.vimeddjur.se

Emmeli
0

eva-d,du ser nog personen först efterso hunden går efter rörelse inte något annat,beröm honom innan han börjar skälla då förstår han att han gör rätt som inte skäller.Detta har iaf funkat på min sheltiehane.Funkar inte det han du testa att ta med dig vatten ut i en sprutflaska och spruta på han när han skäller oftast brukar dom sluta efter ett tag då ocg slutar helt efter en stund.

Paulines
0

#9 Jag tror det tar längre tid att lära hunden det. Då måste man detsutom göra det i varje situation. Det är bra om den får lära sig att när den hör "nej" så gör den fel. Det är lättare för både ägaren och för hunden.

Aribigga
0

#11 Det tror inte jag. Ja? Men det måste man göra i vilket fall vad man än använder för metod. Jag tycker det är en bättre metod än vad du föreslår.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Paulines
0

#12 Ja det finns ju olika metoder, det beror ju på vad man tycker är rätt och inte. De sättet som du gör på kan säkert du. Men jag har för lite tålamod och vill sätta hunden direkt på plats.

eva-d
0

Jag ska definitivt prova vattensprutan, den har vi innomhus till både hunden och katterna när de är lite för busiga. Jag vet att hunden mår bäst av regler och känna att "vi" är flockledare, i andra situationer vet han det. Antar att det är mest osäkerhet som gör att han beter sig så, så jag vill stärka Luddes självförtroende, samtidigt som jag ska vara ledare. Det var bra med lite olika svar så jag har fått fundera lite!

Paulines
0

#14 det är bra, prova olika metoder tills du ser att en funkar bra, och fortsätt med den så att han lär sig :)

MissQuinn
0

Jag går på Westh Kiowas och Pauline.S metod. Bara för att en hund är valp och söt betyder det inte att den är skör i skallen och blir förstörd för evigt av lite bestämdare tag. Man tycker ofta synd om det lilla knytet och tror den ska tycka illa om en och tappa förtroendet om man säger ifrån på skarpen. Tvärtom,den tyr sig bara närmre dig och söker kontakt för du blir som sagt "ledaren".

Min sheltie hane började skälla på andra hundar vi möter när han var ca 14 månader. Han gör det än idag, då och då. Efter att jag testat lite olika metoder,så funkar det bäst med ett ryck och NEJ! och sen har jag börjat att ta över han till min höga sida när vi möter hundar (han går alltid på vänster annars) och då blir han lite förvirrad av endast den manövern och hitintills har han faktiskt varit knäpptyst varje gång Skrattande Kan tillägga att jag låter inte han gå före mig,utan vid min sida.

Vattenflaskan är nog ingen dum ide´heller Flört

MissQuinn
0

#eva-d  Hej! Hade varit spännande att höra hur det går för dig med din hund…om du lyckats hitta någon fungerande metod Skrattande 

Skriv här och berätta,det är säkert många som är lika nyfikna som jag Flört

Mvh MissQ

jeennnny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

se till så att hunden går och bär på en leksak eller pinne på komando under promenaden då har den svårare för att öppna munnen när den ska skälla, sen har den flera saker att tänka på! distrahera hunden när du går förbi en annan. Genom att använda olika läten. Eller använd rösten.

:)Flört

Prizma_o_Kristall
0

Hm… Denna tråden har jag totalt missat!

Hur går det med skällandet, har det upphört något?

När Frankie skäller så rycker jag till i kopplet och säger bestämt nej med min mörkaste röst. Hjälper inte det så blänger jag ilsket på honom och då ger han sig:) Han vill ju vara till lags hela tiden och det värsta han vet är när matte är sur på honom:)

Kramar//Carro