Uppfödardjungeln
Jag och min sambo har nu äntligen efter en långlång tid kommit fram till att Sheltien är rätt ras för oss.
Vi har hittat en kennel som vi båda gillar och ska besöka den någon gång nästa vecka och få träffa en av tikarna som vi ev ska köpa valp från.
Men vad ska vi tänka på när vi är där? Vad kan va bra att fråga om?
Det är så mycket blandade känslor tycker jag, är så himla glad och exhalterad men samtidigt jättenervös över det hela och går igenom skräcksenarion i mitt huvud dagarna i enda.
Vad frågade ni när ni var och träffade er uppfödare?
Hoppas det inte blev allt för rörigt!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Fråga om valparna registreras i SSSK, och säger uppfödaren nej så fråga varför.
När jag var på kennelbesök i somras så kollade jag på att hundarna var hyfsat sociala och framåt. Valde direkt "bort" en potentiell avelstik då hon var den som sist kom fram och hälsade, höll sig i bakgrunden osv. Resterande fick godkänt ;). Sen vill jag gärna se hur hundarna beter sig mer i "frihet" så uppfödaren lät dem springa i trädgården en stund. Har man inte det alternativet kan man kanske be att ta en liten koppelpromenad tillsammans. Då kan man se ytterligare vilka hundar som kanske är lite piggare, modigare, räddare, skälligare eller mer reaktiva.
Jag frågade om någon hund var röntgad och om någon gjorde sig bättre på utställning än de andra (utställningskennel). I och med att sheltien är en smart och lyhörd ras i grunden så känns det som att det spelar mindre roll vilka linjer hunden har, och att jag kan få min sällskapshund/lydnadshund lite varstans ifrån. Söker du en agilitystjärna kanske du behöver leta mer och verkligen kolla hundarnas arbetslust och rörelser. Det finns vissa kennlar som riktat in sig helt på agility.
Jag accepterar inte en valp från en kombination där vare sig mor eller far är röntgad UA.
Vad du ska fråga beror ju lite på vad du söker efter i din framtida hund och vad DU vill att hunden ska ha bakom sig vad gäller hälsotester, mentalitet(test) etc. Vad vill DU kunna göra (planer på) med din framtida hund?
Jag var mest intresserad av att tiken skulle vara glad och frammåt med arbetslust. Gärna inte så skällig. Är individerna hälsotetsade på något vis? Varför/ varför inte är vissa hälsotester gjorda? Vad vill uppfödaren få fram genom kombinationen? Utställning och andra "prov" och resultat på dessa?
Besök gärna kenneln flera gånger. Gå promenad etc så att du får se hur hundarna är i olika situationer. Viss reservation är ju okej men hundarna ska aldrig upplevas rädda.