Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1897 ggr
Tessa_T
2007-05-06 09:27
0

Sköra ben?

Vi ska kanske få vår efterlängtade shettisvalp till hösten, om nu tiken är gravid. Var till svärmor och svärfar igår och de berättade att deras bekanta (som har cavalier) hade berättat att shettisar ofta har svag benstomme och att de typ kan bryta ben om de hoppar från en soffa.

Stämmer det här Fundersam? Jag menar, ser man på shettin så ser de ju lite bräckliga ut, men de har ju använts till fårvallning och det skulle ju aldrig funka om hunden var bräcklig. Eller?

Prizma_o_Kristall
2007-05-06 11:38
0

Frankie kan hoppa över hinder som är upp emot en 80 cm höga. Han har aldrig brutit något… Däremot har jag hört att valpar är väldigt känsliga mot att bli tappade/trampade på benen… Men det gäller nog alla valpar samma sak.

Kramar

Sussi
2007-05-06 14:30
0

Det är bara myter. Sen varierar ju benstommen från hund till hund. Men att en sheltievalp skulle ha extra skör bestomme har jag aldrig hört talas om tidigare.

Min systers hund bröt ett tåben som valp och han kan ännu idag halta på den tassen om han sprungit och hoppat mycket, han är 8 år idag. MEn det tror jag att främst beror på att tassen aldrig fick läka ordentligt. Han var valp då och ville sällan hålla stilla, inte ens med bruten tå.

Ronja06
2007-05-06 15:58
0

1# Det är en stor myt det där. Ronja ramlade hela tre meter rakt ner då hon var 9 veckor gammal! Inte en lite skada fick hon! Så jag säjer såhär, jag trodde hon hade brutit något eller skadat sig. Så jag åkte upp till veterinären. Men nej, inte en lite skråma hade hon fått. Fast gissar även på att Ronja hade änglavakt. Oskyldig

Mvh Emelie Förlägen

Tessa_T
2007-05-06 21:00
0

Skrattande Men va bra! Hann redan bli orolig, vi har drömt om vår valp i snart ett år nu. Och det verkar som om vi inte behöver ge upp den drömmen heller OskyldigGlad

Sussi
2007-05-06 21:56
0

Nejdå, det behöver ni inte :D 

Pst, det heter sheltie inte shettis. Shettis är en häst :)

Man kan missförstå (inte i detta samanhang då) om du säger shettisvalp ;)

Tessa_T
2007-05-07 12:15
0

Oj dåGenerad Skrattande nåja…

Jeija
2007-06-21 16:21
0

Visst har dom smala ben att springa på men man förundras hur snabba/tåliga dom är.. Kunde inte cykla ifrån min tik när hon va ung.. Vi körde agility också och hon har aldrig nånsin gjort illa sig..  Vår boxer därmot slet av sig korsbanden. så större och tyngre hundar har nog lättare för skador.

Ronja06
2007-06-21 16:34
0

#7: Tror också större och tyngre hundar har enklare att skada sig än mindre hundar. Shelties är en väldigt smidig och snabb hund för sin storlek.

Mvh Emelie Förlägen