Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1496 ggr
blandiscasper
0

Sheltie nått för oss?

Hej alla ni med shelties! Dom verkar vara helt underbara dessa små/ stora hundar! och vilken päls dom har! Bara älskar den!

Vi är en familj på 4 barn och två vuxna, barnen är mellan 2 och 17 år. Vi har en blandras hund som är 4 år, helt underbar! går just nu slyngel/vardags lydnads kurs med han! så kul! Sen är mitt stora intresse att stälal ut, tyvärr går ju inte det så bra med en blandis, jag / vi har länge övervägt att skaffa en till hund då jag får utlopp för mitt intresse av att stålla ut. Vi ser bara fördelar till en till hund, kompis till casper, casper får följa med på diverse utställningar, bra miljöträning, mm, , men barnen har kommit tätt så vi har velat vänta några år.. fast det kliar hårt i mina fingrar ska ni veta :)

Men nu har vi sagt att till nästa år ska vi skaffa  en till hund vår/ sommaren 2013 smäller det!:)  Men vi har varit ute på flera raser, som pappilon och briard och Eurasier, men nu till slut har vi på nått sätt bästamt oss för en sheltie, perfekt storlek i förhållande till den hund vi har, massor av päls då jag läskar att borsta!:) mycket näpna och söta,

Men visst finns det nackdelar i denna ras med, men tror det finns i alla raser, denna ska ju lätt kuna bli skällig, då det är en vallhund, men jag tror att får den arbeta med huvudet så tror jag att man lättare kan arbeta bort det, ser många använder rasen i agillity, men jag är mer inne på spår och lydnad, och framför allt utställning.

Vill gärna ha en 3 färgad han valp, då vi redan har en hane. Jag vill att han ska heta molo, ja vi har även bestämt namn till våran ännu ofödda!:)  har kollat in sssk s hemsida, och ser att det finns kennel alldeles nära oss, vi är välkommna dit och hälsa på. Det ska vi nog göra, vi har ju ett tag på oss  och leta , det känns skönt, så det blir rätt,   va tror ni? kan en sheltie passa oss?

ps.. hur läser man meddelanden? jag måste vara trög, har 8 nya, men när jag trycker på brevet såfinner jag inga nya ? vad gör jag för  fel?

blandiscasper
0

Oj!blev visst lite långt:)

Kitten86
0

Varmt välkommen hit!

Sheltie är ju en ras som passa många. Den anpassar sig efter sin familj och vad den får göra. Kan med fördel användas till div aktiviteter som agilitym lydnad och freestyle men även spårning och drag är inga problem för en sheltie. Och så klart utställning! Överlag tycker jag att en sheltie passar bäst i ett aktivt hem, oavsett vad man tänkt sig för aktivitet.

Det här med skällighetern är väldigt individuellt. De finns de som knappt skäller alls och de som skäller mer. Sen finns det så klart hälsoaspekter såsom ögonsjukdomar, magproblem, ad +hd bl.a. att hålla koll på. Sen varierar en sheltie mycket i storlek, oavsett hur stora föräldrarna är så kan det dyka upp en för stor/ för liten hund i en kull bara helt apropå. Men oavsett storlek så är en sheltie en helt underbar ras/ hund att dela sitt liv med.

blandiscasper
0

Åh! Tack för svar kitten! Blir mer övertygad av dina ord:) Jag tycker att just aktiv familj låter som man Måste åka skidor spåra eller göra nått varje Dag med hunden? Vad tycker ni Är aktiv? Är det om man går en kurs Eller bara ställer ut? Nyfiken är jag:) för jag vet Inte riktigt själv:) Man får hoppas att uppfödaren ser på ett ungefär Vad man vill ha för hund, vissa saker kanske går Att förutse, sen om det mot all förmodan blir en Liten skällig hund kanske det går att tona ner på Nått sätt med arbete, Jag tror det är viktigt att. Få se hur föräldrarna Är, i sinnet och utseende. Sen till en annan sak, vad kostat en valp?? Själv tror jag 12000 men kan det variera?

blandiscasper
0

Men hur ser man meddelanden??

liz_lemon
0

Tryck på meddelanden i rutan uppe till höger så hittar du dem i menyn till vänster, där foruminläggen vanligtvis ligger. :) 12 000 tror jag är ett rätt så bra uppskattat snittpris. Gällande det aktiva hemmet så (imho) håller jag med om det som kitten skriver; sheltien lämpar sig väldigt bra för agility, freestyle, spår och lydnad, men det är såklart inget tvång (men ack så roligt!) Däremot är det ju en vallhund som kräver både mental och fysisk aktivitet, så ordentliga promenader på ett par timmar om dagen ser jag som ett absolut minimum. :) Sen går det ju även att köra kortare men mer intensiva pass, som istället kanske kräver mer förberedning och planering innan så att man har ett vettigt och givande upplägg! Men spåra varje dag och åka skidor är absolut inga måsten in my book, hehe!

http://awkwardsilen.se

blandiscasper
0

Tack liz ! Hittade meddelanden:))

Kitten86
0

Precis som #5 skriver så är aktivitet bra. Men att åka skidor eller spåra varje dag är ju lite att ta i (även om den skulle uppskatta det utan problem men inget krav). Men den behöver ganska mycket fysiskt, långa promenader och generellt mycket utevistelse och hjärngympa uppskattas med. Dagliga promenader och kanske lite tricks brukar räcka ganska långt. Är man sen en aktiv familj som gillar att vara ute i skog och mark etc så kommer hunden att stortrivas. Sen är det ju individuellt med, finns shelties som är mer åt soffpotatishållet. Det med skälligheten kan man absolut träna på och få hanterbart.

mikkan01
0

Låter som att sheltie är något för er! =)
En aktiv liten ras som man kan vrida upp eller ner.
Har min egna som sällskapshund men kör lite agility, lydnad, spårar osv några gånger i veckan. Långpromenader några gånger i veckan sen får han "ledigt" så han får längta tills nästa träningstillfällen ;-) då får han bara några korta promenader per dag.
Tycker inte alls att man behöver träna en hund varje dag men gärna variera träningen vid de olika tillfällena.

Skälligheten går att träna bort. Min sheltie är snart 8 och har börjat skälla mot andra hundar helt plötsligt men han blir duktigare och duktigare på att sluta när man säger till. Tränar man in det från första början så borde du få en icke-skällande hund. =)

~mikkan

blandiscasper
0

Tack för svar!:)

ja jag har stora förväntningar, fast man inte ska ha det:) Men tror det är lätt när man är inne på att köpa en valp, tror man vill så mycket så jag är rädd att det ska gå fel:) Men så klart det går bra! bara jag som är nojjig:)

ja utställningar går i första hand, om det går bra. Sen blir det väll nån sak till för skoj skull på sidan om, men det får vi se när han är inföskaffad och hemmastadd vad det blir.

Har ni erfarenheter med två hundar? upplevelr ni det som jobbigare?

tar dom efter varrandra?

kul och höra andras  åsikter :)

sen ska jag ner till stockholm på hundmässan och kolla in olika hundar där och rastorget! ska bli så kul!  förstå gången för mig.

Kitten86
0

Jag har två hundar. Dock är min andra (äldre) hund ingen sheltie utan en dvärgpudel. Men absolut tar det efter varandra :) På gott och ont. Valpar letar ju efter en "förebild" och ska ju lära sig av de vuxna hundarna hur man ska vara och betee sig. Sen går det ju absolut att träna om det är så att din hund sen innan har ett beteende som du inte vill se hos din nya hund…

Då kanske vi ses där, då jag också ska dit!

blandiscasper
0

Åh vad kul! Ska du dit och kolla? Eller ställa ut?

Kitten86
0

#11 Jag ska "bara" dit och titta (har ingen uställnings sheltie, och inte heller intresse) och besöka tillbehörsmässan. Eventuellt gör jag sällskap med en bekant som ska ställa ut sina mopsar.

blandiscasper
0

Åh va roligt:) ja jag ska med åxå bara titta, ska bli superkul! Får hålla koll på mops ringen då:)

Kitten86
0

Finns ju alltid en massa kul att titta på och drömma om på tillbehörsmässan!! Ta med den stooora plånboken :)

Jupp, håll koll vid mopsringen så kanske du ser mig, eller du skulle snarare känna igen min "mr fluff" som förmodligen ska få följa med.

blandiscasper
0

hihi kul:) hmm den stooora plånboken tänkte jag har ca 3000 i, är det för lite?:) gahh! man  borde få vara tät en sån här gång:)

Kitten86
0

Låter väl helt okej. Beror ju på hur mycket "spelrum" man har i ekonomin att spendera för saker är det definitivt ingen brist på där :) Sen beror det ju på om du shoppar till en eller flera hundar…

blandiscasper
0

Vet inte än:) men kanske dumt och handla till min kommande valp :) men nått blir det nog:) min andra hund har nog allt, men köpet säkert nått ändå:) skönt att tåg och hotell är klart, nu är det bara fickpengar som behövs:)