Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 926 ggr
Talismana
0

Hur gör ni sheltiemänniskor?

Hej! Jag har suttit i några veckor och lusläst forumet, det är nämligen så att jag går i sheltietankar. När jag läste beskrivningen på rasen kände jag verkligen direkt att rasen är som gjord för mig!

Men, tyvärr finns det alltid ett men med. Hur gör ni med era vovvar på dagarna? Jag förstår inte hur människor hinner med jobb, skola och även hund. Har ni några tips?
Familjen har haft hund i 14 år, så jag vet ju att man alltid löser det. Men jag behöver lite tips, ni kanske gör på sätt som jag aldrig tänkt tanken på!

Tack på förhand! /Erica

[Malin3033]
0

Jag har turen att kunna ha med båda mina sheltiesar på jobbet :)

Kitten86
0

Jag har min mor som är hundvakt när jag är på jobbet, vilket fungerar superbra. Bor på landet med inhägnad tomt och min mamma jobbar hemmifrån! Annars så har jag även många hundmänniskor i min bekantskapskrets…

Men visst är det lite tricksande att få ihop jobb, allt fix hemma, träning etc Men vill man så går det :)

mikkan01
0

Bor hemma än så länge så mamma har hundarna under dagarna, hon jobbar kvällar =)
När jag flyttat kommer det bli knivigare, kommer nog ha med mig hund på jobb eller så får de gå hemma hos mamsen..

Finns ju många alternativ, hunddagis, någon bekant som går hemma om dagarna, (hundgård om möjligt?), hundvakt (finns en del på blocket o.s.v. som vill vakta hund om dagarna), ha med till skola/jobb?
Många som lämnar sina hemma under dagarna och ber någon granne släppa ut hunden så den får kissa/bajsa i 5 min kanske någon gång om dagen.

~mikkan

Sofiatinnert
0

Min familj tar hand om mina när jag jobbar, ofta jobbar jag natt och hundarna hinner bara vara ensamma 2 timmar innan min man kommer hem, annars är jag hemma mycket om dagarna =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Ressu
0

Vi har våra jobb så att det endast är en dag som jag jobbar från morgon och då måste hundarna vara ensamma från 8.45 -11.30 och sedan 2-2,5 timmar på eftermiddagen, min man är hemma på lunchen och rastar dem. Annars jobbar jag mest eftermiddag och kvällar så då behöver vi inte hundvakt. Dock ställer svärföräldrar och vänner upp om vi måste ut på något annat och lämnar hundarna hemma =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Talismana
0

Ni alla verkar få ihop det bra! 
Jag har kollat alternativet med hunddagis, men det kostar så otroligt mycket. 2500/mån, och då kostar ju hunden några till hundralappar utöver detta.
Det där med att en granne skulle släppa ut hunden en snabbis var bra förslag! I området bor en del pensionärer.

Att kunna ha med sig hunden till jobbet vore det ultimata, men då jag ska börja jobba i en stor galleria tror jag inte det är möjligt tyvärr..

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Då råder jag dig till dogwalker. Dogwalker är något billigare och om du köper tjänsten från företag så har de ofta olika försäkringar om hunden skulle bli skadad eller annat hända under deras ansvar. Med privatpersoner blir det lättare bråk om vem som ansvarar för vad. Privatpersoner betalar sällan skatt på inkomsten (och blir kanske billigare) men det är lite synd att göra jobbet till något "fult" när hundjobb borde ha en högre status och inte en lägre.

Med en heltidslön är det inte SÅ problematiskt att lägga ut 1500 i månaden på dogwalker tex. Och annars kan du kanske jobba färre timmar? Om du har sambo så kanske ni jobbar på olika tider? Du kanske kan sticka hem på lunchen?

ceo
0

Hej!

Jag är dagmatte för en Jack Russel Tik, och har henne under dagen medan ägaren er på jobb. Jag tar bara 1000 kr i månaden vilket er mycket mindre enn hunddagis. Jag bor centralt i Malmö, och även om betalningen inte är jättestor så finns det fler enn jag som tar samma betalning. Jag gillar att bara ha 1 hund, så den kan få nog uppmersamhet och tid.

Vill bara säga att vi har inte haft nogot problem med sammarbetet, och känner absolut inte at mitt jobb (vilket er min fryd) är nogot fult jobb.

Alla är annorlunda och man skall ha tur, både med hund och ägare och dagmatte/dogwalker. Men det eksisterar altså!

Lycka till!

Glad

Kram,

Tiril

Cassii
0

Jag går på Forshagaakademin och har med min äldsta hit. På dagarna sitter hon i skolans hundstall. Bland cirka 35 andra hundar som är uppdelade i olika sektioner. Vi får även ha med de på vissa lektioner :) Min andra som är hemma är själv hemma under tiden som min mamma jobbar (3 timmar/dag) sen när jag tar hit henne så kommer min äldre att vara hos min kompis o de har en hund sen tidigare, hur de gör på dagarna vet jag inte :)