Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1099 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

BPH eller MH?

Om ni skulle göra en mental- eller beteende värdering av era shelties, hade ni då valt BPH eller MH? Motivera gärna varför! :)

Kitten86
0

Jag funderade först på att göra MH men tyckte att det testet känns lite "skarpt" för en sheltie. Sen när jag hörde talas om att de höll på att utveckla BPH så valde jag att vänta på att det provet skulle bli godkänt.

I början på sommaren genomförde min hund sitt BPH.

[Highonbluetomorrows]
0

Jag funderar likadant faktiskt.

Hur gick testet då? :)

[Clifford & Dizzy]
1

Jag har ju gjort MH med min dalmatiner och BPH med min sheltie och min upplevelse är att BPH är "mjukare" samt mer undersöker hur hunden reagerar i vardagen jämfört med MH som känns "vassare" och mer kollar hur hunden skulle funka i "tjänst" (OBS detta är min personliga uppfattning!).

För min del och med de raser jag har så skulle jag säga BPH men det är ju också beroende på ad man tänker sig att använda hunden till!

Kitten86
0

Nu har ju jag aldrig genomfört ett MH med hund men känner personer som har och precis som #3 så känns det som ett vasst och "hårt" prov som i vissa fall, beroende på vad man ska ha hunden till, kan vara ett bra prov. Men BPH är ju en undersökning mer än ett prov. Du får "svart på vitt" hur hunden fungerar olika situationer även om ett test som görs under så kort tid egentligen inte kan berätta hela sanningen, men kan fungera som en fingervisning iaf…

Jodå, det gick bra. Han reagerade på situationerna osv ungefär som jag tänk mig. Konstigaste med provet var för mig att inte titta på min hund och ge honom någon form av feedback/säga något. Detta var något som var svårt för mig och lite konstigt för min hund då han är van att jag pratar med honom.

Han är en kärleksfull individ men sökte ingen kontakt med personerna (mycket var för att jag hade honom på "fel" sida och därmed blockade honom för kontakt, ett sett jag tränat honom iom att man inte ska hälsa på alla). Sen bad han om lov att få gå fram till den konstiga figuren bl.a. men iom att jag inte fick säga något så gick han inte fram. Lite så. Men jag fick kommentaren att "en väldresserad hund kan ibland få en plump i protokollet iom att den gör det den är tränad till vilket kan vara att t.ex. inte ta kontakt". Men han var inte överdrivet rädd för något och avreagerade sig fort.

Han omdömme blev i stort sett: Överlag en väldigt neutral hund, varken rädd eller nervig, som är familjekär och som gillar personer/ främmande men inte har något direkt behov av kontakt med andra. Och att han har ett stort lek och matintresse och inte ger sig vid en utmaning (lyckades nästan skruva av locket på den igenskruvade burken med godis, men tiden tog slut)