Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2321 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Hjälp ang. burar.

Jag förstår inte riktigt det här med burar.. Trodde att de där "stålburarna" som kostar cirka 600 kronor eller något, var till för att ha i bilen - men tydligen inte? Varför inte?

Vi tänkte ha en bur som kombinerad bädd (öppen såklart) och transport i bil. Finns det någon bur som är lämplig för detta eller bör man ha en sådan "mim-bur" i bilen och en annan i hemmet?

Vissa pratar om att de har Canvasburar till utställning. Varför? De är väl också rätt osäkra när man åker? Eller de är bara till för att ha på själva utställningen och inte för att transporteras dit?

Ja förlåt nu blev det en massa frågor men jag hänger inte med alls :P Vad använder ni själva för burar och varför just dem?

Tjalleman
0

Jag har stålbur i bilen(ej utställningsbur).På tävling har jag utställningsburar,kan tyvärr inte ha tygburar till mina sheltie hanar,dem kraffsar sönder tyget.Tygburarna och utställningsburarna bör man inte ha i bilen ,då dessa inte är säkra vi en krock,tror nog att mimburarna är dem bästa på marknaden.Tygburarna väger inte mycket,så det är helt enkelt lättare att ta med  dem på diverse tävlingar.Varför inte satsa på en bra bilbur och ha en tygbur i hemmet som du även kan ta med om du vill tävla.

Hoppas att du fått några bra svar på dina frågor.

Lycka till med köp av bur/burar.Glad

Sackum
0

Jag har en mim-bur i bilen, då jag är ganska övertygad om att en icke krocktestad bur gör mer skada än nytta vid krock, som att den då den knycklas ihop kan klämma ihjäl hunden. Så jag ser inte alls meningen med att ha en t.ex. Dogman-bur i bilen. Till utställning och tävling har jag tänkt köpa en canvasbur men det har inte blivit av än.. ;)

[Highonbluetomorrows]
0

Ja men ok :) Då säger ni båda samma sak.

Om man ska transportera en hund och INTE har bil, utan till exempel hyr/lånar bil, åker tåg eller buss, hur ska man då transportera säkrast? Om hunden ska vara lös i fordonet: var och hur?

Är en dogmanbur en helt ovärd investering då och bättre att köpa allsafe-sele?

emma93
0

Jag håller med föregående om att ha en för bilen avsedd bur, och i övrigt transportbur eller utställningsbur. Med "krocktestad bilbur" upplever jag att det är lite olika bud. Vissa sägs vara krocktestade för att klara en viss påfrestning men har inte deformationszoner, och kan då vid krock trycka fram baksätet i bilen. Vissa burar har deformationszoner så att inte säkerheten för passagerare i bilen riskeras pga buren. Så där kan man också förhöra sig om när man letar bur till bilen. När hunden skall åka inne i kupén i bilen föredrar jag allsafe-sele.

Det är längesedan jag åkte långfärdsbuss med mina hundar, och reglerna har ändrats. Vissa kräver bur med visst mått. Precis som vid flyg, där det är olika regler huruvida hunden får följa med som handbagage eller inte. När jag åkt tåg har jag inte haft nån bur alls utan haft hunden i knäet, alternativt på en pläd på golvet om det varit längre sträckor. Säkerligen vore det säkrast att på tåget ha t.ex en dogman bur, men med packning och hundar så har jag inte haft det i åtanke. När jag flugit med hunden som handbagage har jag haft en väldigt lätt nätväska, godkänd för flyg (tät i botten, och vissa mått). Det har varit lätt att bära med sig utanför planet utan att hunden varit i.

Jag har i princip haft alla de typer av burar du nämner genom åren och de som blivit mest använda utefter de saker du nämner är den fasta bilburen och canvasburarna. Stora stålburen med vagn till blir bara använd på utställning, och då fungerar den även för hunden att stå på vid grooming om man lägger ett fast underlag. Burarna i hårdplast har mestadels använts vid flyg i lastutrymmet, samt för att ta flera valpar med sig till besiktning i en och samma bur.

En pillrig och klurig hund tar sig ur en canvasbur, men skall den vara för att sova i med öppen dörr så tror jag inte det är nåt problem. Dock är det ju mycket lättare att städa ur en i hårdplast om små valpolyckor händer:) Canvasburen är lätt att fälla ihop, lätt att ta med om det skall vara hundens sovplats när man reser bort. Om jag bara hade en Sheltie så hade jag satsat på en canvasbur och en all-safe-sele. Innan jag hade kombi hade jag allsafe till samtliga i alla år. Jag tyckte det fungerade jättebra.

Jag vet inte om det blev så sammanhängande svar, fråga gärna mer om jag inte var begriplig:).

/emma93

ziggy 57
0

Hej

Jag köpte en Artfex hundbur till bilen som man fäster med 2 spännband och även kan ta bort när man inte behöver använda den. Det som är skillnaden är ju att hundburen i bilen helst skall vara krocktestad ifall en olycka är framme. Och jag måste säga att det är det bästa köp jag gjort.Jag köpte en small för jag har en väldigt liten sheltie men han kommer att kunna ha den hela tiden fick reda på att man skall inte köpa för stor då hunden kan fara runt i den om en olycka är framme.

Och att den även går att öppna på 2 st ställen.

Lycka till