lugna shelties..
Bara måste fråga er sheltieiskunniga här inne en sak. Jag ska skaffa en shelties nästa år, men som sagt, det är en djungel detta med olika bra hundar! Var och hälsade på hos en kennel,och jag blev ju kär direkt!
Dom skällde när vi kom, men blev tvärtyst när vi kom in och hälsade, sen skälde dom på en lastbil, men sen inget.. dessa var underbara och inte alls skygga eller skälliga på nått vis.. när vi satt i köket så droppade dom av en efter en.. dom låg som i små högar lite överallt:))
kanske var en 7-8 st i hemmiljö, var en som var lite tillbakadragen, men det lossnade när hon väl fick hälsa. Tyckte hundarna verkade sociala och tysta,det är väll det man ska titta efter hos en hund eller?
På vilket sätt var en hund tillbakadragen? Verkade denne intresserad av er, men vågade inte gå fram? Eller brydde den sig helt enkelt inte så mycket om er? För jag skulle nog avråda från att köpa valp efter just den hunden om det var att den verkade skygg/rädd för er i början, för då kanske den är osäker generellt och sådant överförs lätt till valpar. Men man ska heller inte döma ut för snabbt, hunden kanske bara hade en lite dålig dag och reagerar helt annorlunda när/om ni besöker den en annan gång. Var den rädd för lastbilen?
Delar du uppfödarens uppfattning om vad en bra sheltie är, och tyckte att hon uppfyllde det så grattis - då var det säkert bra hundar :)
Tack för snabbt svar:) roligt med svar! Hon som var lite tillbakadragen var nyfiken och sträckte fram sig och sniffade, men gick tillbaka ett par steg:) Sen blev hon annorlunda efter en stund och kom fram och hälsade fint.
Alla skällde på lastbilen, tror dom triggade varrandra lite, sen var det inte nått råskäll, utan mest typ vov vov, och sen bra.
Sen var det en tik där som hon ev ska ta valpar av nästa år och hon var direkt på och hälsade och verkade väldigt snäll och nyfiken.
Om du känner att du har tid så skulle du ju kunna besöka en annan kennel, bara för att se om du upplever att det är någon skillnad mellan hundarna. Och ja - shelties triggar snabbt igång varandra vid skall :P
Lycka till!
Ja jag ska iofs till Stockholms hund mässa och förhoppningsvis träffa flera där:) sen får jag se om jag finner fler kennlar runt mig, man vinner nog om man inte köper första bästa :))
Att skaffa sig lite kött på benen när man ska köpa hund är alltid bra. När jag skulle kolla på sheltievalpar så blev jag så väldigt förtjust i mamman till valparna, hon var glad och social och hälsade glatt på oss främlingar. Kanske inte helt enligt rasstandarden
men där måste man ju känna själv vad man gillar och eventuellt inte gillar med kullen/föräldradjuren/uppfödaren etc. Bäst är som sagt om man kan skaffa sig lite erfarenhet genom att träffa eller titta på (t ex på utställning) så många som möjligt innan man bestämmer sig.