Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1858 ggr
jur-kand
1

inlärning "skall" och "tyst"

Nu har jag fått hem mitt yrväder, Spunk, och har nu haft henne i 2 veckor. Sheltien har ju lätt till skall och då jag bor i lägenhet så är det ju önskvärt att kunna styra detta så småningom. Nu vill jag av er ha tips på lättast inlärning av "skall" och "tyst" och era misstag och erfarenheter vore också kul att höra. Tack på förhand!

Paulines
0

Ooh grattis till nya hunden!

Det du först och främst måste tänka på är att redam från början vara bestämmd och inte skämma bort hunden nu när den är ny om du inte tänker göra det senare. Alltså så ska den få göra det den alltid kommer få göra och tvärtom. Just med skall och tyst så har jag inga sådär jätte bra erfarenheter om hur man lär hunden. Det var så länge sen som Roy lärde sig det, och jag var 7 år då. Jag skulle iallafall genast sätta igång med att lära henne det. När hon skäller så säger du ganska högljud "TYST!" då kommer hon antagligen bli fundersam och undra om du hade nått att säga (?) om det blir så då att hon blir tyst så berömmer du henne mycket! om inte så får du försöka igen, gäller mest att vara envis. Tyvärr så hade jag inte bättre svar än så efterssom att jag inte är så bra på att lära in nya saker. Hoppas någon kommer och ger bättre svar ! :)

Tessa_T
0

Lånehunden Saku (papillion) är ganska högljudd av sig och vi fick rådet att hålla om nosen på honom så han inte kan skälla och samtidigt vänligt men bestämt säga "tyst". Vet inte om det funkar så bra, han vet nog vad det gäller då vi säger "tyst" men vet också att vi måste få fast honom först. Men du kan ju prova…

Paulines
0

#2 Ja jusste! den metoden har vi nog också använt några gånger, när det var som värst.

Ronja06
0

Tyvärr vet jag inte något om hur man lär in komandot. Fundersam

Mvh Emelie Förlägen

Jojsan
0

jag skulle också vilja veta hur man lär in det..