Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 983 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Mysko färg

Hej!

Som ni kanske läst så skaffade jag en till sheltie för några dagar sedan, lilla Pyret på 6,5 år.

Hon är registrerad som Trefärgad. Men hon har ju även blue merle i sig. På hennes ena bakben är det blue merle och även lite på hennes framben. Jag undrar vad det är för färg då:) Är hon en blue merle fast med väldigt, väldigt mkt svart?? För hon är ju mestadels svart över hela kroppen, med tantecken och vitt. Men även blue merle!

Är hon fyrfärgad? :P

Kramar//Carro

Jojsan
0

hmm… har du bild? så man ser det blue merle? hon kanske är blue merle.. sussi här på sheltie.ifokus har ju en trefärgad sheltie som bara är brun på ena tassen.. han är fortfarande trefärgad.. det kanske är så..? :P

Prizma_o_Kristall
0

#1 Jag ska försöka ta kort på det… Men det är inte så lätt när det inte är soligt ute, och innebilder blir inte så bra med min kamera tyvärr….

Ska försöka:)

Kramar//Carro

Jojsan
0

samma här inne bilder blir inte så bra med min kamera :P men försök :D

emma93
0

Hej!

Jag har aldrig sett det på Shelties förut, däremot på Australian Shepherds, och då kallas det Phantom Merle. Dessa hundar registreras som blue merle (eller red merle, som ju också finns bland Aussies). Det är ju framförallt viktigt inför vidare avel (så att man inte av misstag dubblerar merle-genen).