Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1048 ggr
Miik
1

Några frågor

Hej!

Kanske skulle skaffa en söt liten pälsboll men undrar bara lite. Här kommer några frågor som jag skulle vilja ställa:

1. Hur mycket hårar dem?
  2. Är det en skällig ras?
  3. Kan man lämna dem ensamma ett tag? (Inte så länge)
  4. Dem passar väll bra till agility?
  5. Men det går väll också att ha dem till sällskap?
  6. Är de rädda av sig?
  7. Kanske lite bråkiga?
  8. Hur gammla blir dem ungefär?

Jag vill bara veta på ett ungefär. Vore hemskt tacksam för alla svar!

Mvh Miik

Förlägen Med vänliga hälsningar Mika & Oso Vinkar

Kitten86
0
  1. _Hur mycket hårar dem? _Beror ju på lite. Varierar mellan tikar och hanar och varierar även mellan individer. Så du kommer få olika svar från olika personer. Min sheltiekille hårar inte så farligt. Visst småfäller han så att det bildas dammråttor under sängen. Borstar man bara någorlunda regelbundet så är dte inget problem.
  2. _Är det en skällig ras? _Även denna fråga kommer du få olika svar från olika ägare. Så vitt jag förstått så antingen är en sheltie jätteskällig eller inte alls skällig. Min sheltiekille skäller knappt (utom på agilityplan) och små"puffar" när han varnar för att det kommer någon eller att han finner någon annan anledning att säga till matte ^^
  3. _Kan man lämna dem ensamma ett tag? (Inte så länge) _Med ensamhetsträning så kan du absolut lämna vilken hund(ras) som hellst ensam ett par timmar utan problem.
  4. _Dem passar väll bra till agility? _Japp, sheltie är en välrepresenterad ras inom agility av goda anledningar.
  5. _Men det går väll också att ha dem till sällskap? _Precis som inom alla raser så är ju alla individer olika. Det finns många som har shelties enbart till sällskap, är ju inget problem om man bara kan tollgodose basbehoven av promenad och grundträning. Men sen finns det ju individer som är mer arbetsbenågna/ arbetskrävande för att må bra.
  6. _Är de rädda av sig? _Även detta är ju otroligt olika. Enligt rasstandard får en sheltie vara reserverad men aldrig rädd, men det finns ju individer med mer rädsla än andra. När man skaffar en sheltievalp bör man veta att det är viktigt med social- och miljöträning för att få en stabil och trevlig hund. Sen jobbar ju många uppfödare med att avla efter hundar med bra/sund mentalitet då det tidigare varit ett problem inom rasen.
  7. _Kanske lite bråkiga? _Absolut inte skulle jag säga. En sheltie är ju en vallhund och läser signaler väldigt bra både från människor och andra djur. Jag har aldrig stött på en sheltie som "muckar" eller är bråkig på något vis.
  8. _Hur gammla blir dem ungefär? _Normal ålder för hundar och raser i den storleken. Skulle säga, med hälsan i behåll, så blir de ca 12-15 år.
_Wilma
0

Hej!

Det är svårt att svara generellt på en del av dina frågor, men jag ska försöka. Jag har en tik på drygt ett år och har haft en tidigare som blev 13 år.

1. Mina tikar har fällt en period efter det att de har löpt. Då fäller de ganska mycket.

2. Min nuvarnade sheltie (Wilma) skäller nästan inte alls, men min förra skällde lite mer ex när det kom någon på besök, då barnen stojade alltför mycket.

3. Jag har kunnat lämna dem utan problem under några timmar.

4. Shelties är kvicka och smidiga och passar bra till agility. De kan vara med nästan överallt (gillar promenader mm). Vi har just gått en kurs i rallylydnad, och det fungerade jättebra.

5. Visst är de bra sällskapshundar, men behöver ha någon typ av aktivitet (ex träning eller lång promenad) varje dag.

6. Wilma kan vara lite reserverad för vissa hundar till en början, men sedan fungerar det om hunden är lugn. (Hon är ganska liten för att vara sheltie.) Hon gillar människor och hälsar gärna.

7. De shelties jag träffat har inte varit lugna, men valpar är ju så klart busiga!

8. Det varierar hur gamla de blir. Min förra sheltie blev nästan 13 år, så det är viktigt att man tänker igenom om man kan ta ansvar för en hund under lång tid innan man bestämmer sig för att skaffa en.  Glad

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
1

#2 Såg att jag skrev fel i fråga 7. Ordet inte ska strykas!

De shelties jag träffat har varit lugna. De är lätta att tycka om med sitt trevliga och milda sätt.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Miik
0

Hej, tack för allas goda kunskaper! Jag ska nog försöka vara vakt till någon dunboll först och se om den trivs med mina andra djur på ett ungefär. Men framför allt testa på hur det är. mvh Miik

Förlägen Med vänliga hälsningar Mika & Oso Vinkar