Min tik söker en hane
Hejsan, jag skriver lite kort nu.
Men jag söker en hane till min Shetland Sheepdog tik. Det är så att jag vill para henne nästa år i vår. Helst en Blue merle eller svart vit hane, helst! man har ju sina favorit färger ;) Men sobel och trefärgad funkar ju också! :)
Men huvudsaken är att han är snäll, ej aggresiv, tillgiven, vacker (men vilken sheltie är inte de?), och sen frisk mm. Beskriv honom gärna och lägg till en bild :)
Mer info om Siri finns på www.miniskrutt.n.nu Kanske du också har en blogg på dig och din/dina hundar?
Vi hörs, mvh Olivia
www.miniskrutt.n.nu
Tjena!
Varför vill du para?
Mitt tips är att du börjar kika runt på linjer. Vad är du intresserad av? Vad är målet? Sedan söker du upp kennlar som följer dessa mål och har de linjer du är intresserad av. Kontakta uppfödaren och fråga om de skulle kunna tänka sig att låna ut sin hanhund under nästa löp, berätta om dina ambitioner och bestäm kostnader. Jag tror standard är 1500 i språng + någon tusenlapp per levande valp men det kan skilja sig en del.
Ställ framförallt höga krav både på din egen hund och på hanhunden. Innan avel bör din tik ögonspeglas och i min mening ställas ut med gott omdöme, röntgas och/eller göra ett beteendetest. Men även där finns det ju delade meningar. Är det att du vill behålla valparna själv? Då är kraven kanske lägre. Planerar du att föda upp är det dock lika bra att göra det ordentligt från början.
Klart alla kan säga att deras hund är frisk, snygg och mentalt stabil - men hur ska du kunna lita på det? Är linjerna friska? Röntgade? Speglade? Är de utställda? Har de genomfört någon mentalbeskrivning? I princip alla hundar kan vara fina och verka mentalt bra om man träffar dem en liten stund. Men hur testar du mentaliteten på den tiden? Hur ser du att höfterna är fina? Det ska gärna kunna "bevisas" genom tester och utvärderingar, inte bara vara något man själv tycker och tror. Vem tycker INTE att sin egen hund är den bästa i världen?
Som sagt: ställ höga krav - både på din egen hund och andras.
Tummen upp för dig och ditt svar! Toppen bra!
Kan inte mer än att hålla med 1! 
En fråga, var bor du? Hur stor är din tik? Har hón gjort något/några "tester", hur har det gått?
Skriv lite mer om din hund, hur hennes stamtavla ser ut osv!
Lycka till!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Hejsan.
#1 Nej jag har inte ögonlyst min hund, men min vet sa att så länge det inte rinner ur ögonen på henne så är det ingen fara. Dock så ska jag kolla upp det ändå. Jag ska även ringa till min uppfödare och se om stamtavlan är bra, om det finns någon genetistk sjukdom osv.
Jag vill göra MH på Siri men har varken hunnit eller haft någon tid. Har missat 8 månader av hennes valptid och har med de inte haft tid!
Ställa ut ska jag göra, men har inte hunnit.
Och jag vill ju behålla en valp från henne, det är ju därför jag vill para henne. Men sen är grejen det att jag kanske inte just ska ha Siri som stamtik. jag är sugen på att uppföda en annan hundras.
#2 Jag bor i Åre, Östersund och i Skellefteå. I Åre har jag min lägenhet, i Ö-sund har jag min mamma som jag bor hos på helger, och min pappa bor i Skellefteå och där bor jag hela sommrarna och även lite når jag vill.
Siri är 35 cm, men hon ser större ut, och längre en vissa andra Shelties.
Och som sagt så ska jag kolla stamtavlan.
www.mittlivmedhund.wordpress.com/siri-2/ Där finns det lite som jag skrivit om henne.
www.miniskrutt.n.nu
#3 Din länk går inte att gå in på då den är skyddad som privat blogg. Läsenord krävs för att få läsa därinne.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ögonlys hunden. Spelar ingen roll om det rinner ur dom eller ej, kan ha ögonfel ändå.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
okej, men gå in via www.miniskrutt.n.nu ist då. för där ska det då gå.
ja, och jag skrev ju att jag skulle ögonlysa min hund ändå. Som du kanske ser ?
www.miniskrutt.n.nu
Ber om ursäkt, missade de.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Det är mycket som ska planeras och även något som är väldigt viktigt. Tiden. Du har skrivit att du ej hunnit med olika saker. Har du tiden för att ha valp är ett jobb 24/7. En sak som slog mig utan ett vill verka snorken. det du skrev "Men sen är grejen det att jag kanske inte just ska ha Siri som stamtik. jag är sugen på att uppföda en annan hundras." Där har du ett viktigt beslut som även behöver fattas kanske innan du börjar din bana som uppfödare.
Det bästa du kan göra är att ringa din uppfödare och diskutera saken med din hundsuppfödare.
Din hund föräldrar har ställs ut. mamman 2 ggr med resultat 2 Ökl samt 3 Junkl. pappan utställd endast en gång med resultat 2 Junkl
Okej, lugnt.
Jo men jag har inte haft tid, och sen om jag hittar en hane så ska jag ju para i Mars… Vilket är några månader kvar!
Och det med att uppföda osv, jag vet ju inte direkt om man ska kalla det för uppföda, jag vill bara para min hund 1-2 ggr. Och OM jag skulle ha en uppfödning så skulle det vara en annan ras!
www.miniskrutt.n.nu
Jag skulle råda dej före du planerar vidare att göra de hälsoundersökningar som krävs. Det är tyvärr så att ingen hanägare som har ansvar låter sin hane para en tik som inte är undersökt.
Sedan skrev du en hel del att du inte haft tid. En valpkullar kräver mycket tid av dej samt så kostar den en hel del. Hur ser din livssituation ut? Har du någon som har möjlighet att hjälpa dej vaka över valparna de första veckorna?
Sedan är det som jag undrar mest över då du skriver att du inte vet om du vill ha hunden som stamtik, varför ska du då ta valpar med henne? Hon blir ju automatiskt då din stamtik om du menar lämna med en valp. Sedan får man också föda upp flera raser.
Men är tiken frisk, en bra representat av rasen, bra i lynne, du har tid och råd med att ta valpar så då kan du återigen börja planera att ta valpar.
Sedan vill jag passa på att tipsa om gå en uppfödarutbildning så inget kommer som en överraskning!
Visst är det kul med valpar. Men jag tycker personligen att ska man ta en kull på sin tik. Så ska man ha en så bra tik att den har något att tillföra sin ras genom avkomman.
Jag ska ju undersöka min tik. Och det är klart ingen vill låna ut sin hund till en som inte har kollat upp sin egna.
Och jag har mycket tid, fast nästa år! Och hur jag vet att jag har de är lite av min ensak. Sen så har jag underbara föräldrar som hjälper till mycket. Både med tid och pengar…
Och även fast jag inte är helt 100 på om jag vill ha Siri som stamtik så betyder det ju inte att jag inte får para henne?
Och uppfödarutbildning har jag en tanke på, eller så ska jag be min uppfödare om stöd och hjälp
Det är klart att jag inte vill avla på en sjuk hund!
www.miniskrutt.n.nu
Hej!
Kul att du går i avelsplaner, Siri var väldigt fin =)
Som du skrivit så är det bra om hunden får gå igenom tester, speglas och undersökas…helst ställas ut o.s.v. men det innan valpar kommer. Har du tid med det? Kan själv tycka att några månader är tajt om tid.
Erfarna uppfödare kan börja planera parning något år innan det faktiskt sker..
Läste också att du är 16 år och du kan ju ha hur mycket kunskap som helst men du har hela livet på dig att föda upp hundar, många år att lära dig ännu mer, bli mer erfaren, gå en och annan kurs och verkligen veta att det inte bara är gulligull…=)
Om jag var du hade jag väntat några år och under de åren samlat in så mycket kunskap jag bara kunde, hittat MIN ras och den hund jag ville avla på, någon som kunde bidra med det bättre till rasen o.s.v.
Det är mycket som står på spel när man vill satsa på avel.
Om du är säker på din sak så hoppas jag att du hittar en fin hane och att det går bra med din kommande kull..=)
~mikkan
Jo, men jag fyller 17 snart :)
Alltså visst, min hund har flera år framför sig, och det är inte bara gulligull jag tänker på. det är ju så mycket mer än bara de. Alltså jag vet ju inte allt om att para sin hund, men jag känner flera som fått valpar och jag läser mycket på olika hemsidior och böker om att avla.
Så det är inte direkt så att jag tänker "Hej jag är 16år, snart 17. Jag har en fin och snäll hund som jag vill para för att jag älskar hundar. Jag kan inget om sånt, men jag har ju pengar. Och valpar är ju så gulliga, så det kan ju inte vara så svårt."
Alltså jag får mer kunskap om mycket inom avel då jag läser om det. och frågar såna jag känner som är uppfödare. Och en kurs lär ju inte vara så svårt att gå på. :)
www.miniskrutt.n.nu
#12 Jag har inte sagt att din hund är sjuk på något sätt. Även inte ens tänk dom tankarna.Skriver detta så vi är på det klara att jag inte sagt din hund är sjuk eller att du någonsin sagt att ska avla på en sjuk hund.
Det jag menade var då jag skrev. Mina tankar om aveln är att man gör det för man har en riktigt bra representant för sin ras, och man kan ge både ras och framtid avel goda exemplar.
Jag menar inte att du skrev så. Men det jag mena var bara att jag skulle inte para min tik om hon var sjuk.
www.miniskrutt.n.nu
#16 Okid oki
Yes :)
Men nu såhär på efterhand funderar jag nog på att lyssna på er. Jag ska nog vänta lite med att para min skrutt! Jag vill ju även köpa en valp men det lär ju bli för mycket om man ska få valpar och sedan köpa en. För de, de vet jag inte om jag kommer att ha tid med!
Sen är det ju alla tester osv, så jag måste ju nog vänta tills jag får lite mer pengar innan hon blir parad :)
www.miniskrutt.n.nu
Man ska ju aldrig stressa fram det här med avel. Det bästa vore iaf att du gör de tester du vill på henne så att du sen kan begrunna hur du vill göra. Kanske tävlar och meriterar henne också innan avel.
Hane och tik ska ju komplettera varandra på ett bra sätt och kunna bidra på ett positivt sätt till rasen.
Sen får man ju se det som att du får tid att lära dig mer och fortsätta läsa om avel. Hinna gå kurs etc för att ha så mycket kött på benen som möjligt. Även om man tror att man kan efter att ha läst och frågat så är det ju en helt annan sak när man väl står där "live".
Beroende på så kan det ju räcka med att skjuta upp dina avelsplaner 1 löp. Då hamnar vi ju om ca 1 år vilket är ganska bra tid att hinna med det man vill med tester, prov och tävlingar. Sen är hon ju ung och kommer även om ett år att vara i en bra ålder för eventuella valpar.
#18. Hej! Bra beslut. Låt det ta sin tid. Som sagt, din hund är väldigt söt och kanske är hon ett väldigt bra exemplar av rasen - men det kan vara svårt att veta innan man testat på olika sätt. Om hon klarar olika tester så grattis, vad kul! Då är det inga problem att para henne lite senare.
Jag önskar dig lycka till med det hela. Det jag, och som jag tror andra här i tråden, vill få fram är bara att parning är något man verkligen ska fundera över. En avel ska gärna ha ett mål och en plan att förbättra rasen i små steg. Sen exakt HUR man vill förbättra rasen är väl egentligen upp till var och en. Om det gäller mentalitet, arbetsdriv, hälsa, utseende eller annat. Väldigt få hundar är "perfekta" i alla dessa avseenden, men man bör i alla fall veta vad man strävar efter och prioriterar.
Håller med Kitten86, om ett år kanske är en mer lämplig tidsrymd.
Lägg gärna upp fler bilder på sheltie i fokus, supersöt tjaj du har :)
Hej! Jag förstår absolut att du blir sugen på att ta valpar efter din hund. Även jag säger som #19 och #20.
Fundera vidare (vilket du ju tänker göra nu), och tänk på att även om du bara tar en kull så är du uppfödare. De som köper valpar av dig kommer att komma till dig med alla möjliga sorts frågor. Då är det skönt om man har lite kött på benen och har hunnit landa lite i sin uppfödarroll, och i sin uppfattning och kunskap om rasen.
Det som är bra är ju att tankarna är i rullning nu, och du kommer vara en riktig svamp på att suga åt dig info om hundavel.
Passa på att gå och kika på utställningar, även om du inte ställer ut själv just då, och kolla även på den ras som du kanske egentligen är mest sugen på att avla på. Man lär sig massor även av att titta på! Och kanske kan du få kontakt med någon gammal räv som är duktig som kan lära dig nåt.
Tack ni som svara på allt dessa! Utan er hade jag nog inte tänkt till riktigt ordentligt. Men ni har rätt, parar man sin hund så blir det ju som en liten uppfödning! :) Ibland, tror man ju att man läst allt om hundar osv, men läsa kan man göra mycket av, och man lär sig ju något. Men, kundskap kan komma genom kurser också! Jag läser ju väldigt väldigt sällan en bok, men om det är fakta om hund eller häst så läser jag mer än gärna! Men då har man ju läst och bara fått in lite av de. Jag kan ju säga att jag läst mycket sheltie böcker och läst mycket på nätet om både rasen och sjukdomar. Dock så kommer jag ju inte ihåg allt när det gällde sjukdomar, och det är inget man kan så fort man läst sista sidan.
www.miniskrutt.n.nu
Vilken bra tråd! Tycker att ni alla resonerar klokt och jättebra att du vill förkovra dig lite mer #22. Ett tips är att du går med i SKK's uppfödarutbildning. Det är studiecirklar där man diskuterar mer än går på föreläsningar. Hela kursen tar olika lång tid beroende på hur ofta din länsklubb lagt tillfällena. Hos oss i Halland kan vi hoppa på så fort en ny delkurs (en bok av SKK's kurslitteratur för varje delkurs) startar och så rullar kursen på året runt i princip med lite upphåll över sommaren. Otroligt givande där deltagarna har blandade erfarenheter av olika raser och olika lång tid som uppfödare. För vår del har det som SKK medlem varit gratis. Raskunskap är självklart jätteviktigt, men dessa bitar kring ansvar som uppfödare, genetik, juridik, anatomi mm är ovärderliga tycker jag. Kan verkligen rekommendera det.
http://www.skk.se/uppfodning/utbildning-for-uppfodare/
Stort lycka till!
/emma93