Att få en valp rumsren
Jag skulle så hemskt gärna vilja ha lite tips eller allmän information när det gäller att få en sheltievalp rumsren! Hur har ni gjort och vilka problem har ni stött på, hur lång tid tog det - mm mm mm ja, alla tips och råd och rön om detta ämne mottages tacksamt!
PS: Jag har sett vissa trådar här om detta ämne - men det är lite jobbigt att hålla koll på dom alla och att hela tiden scrolla ner, varför jag påbörjar en helt ny tråd här - hoppas ok …

Hej!
Den första veckan eller så är det bra att ha en tidning liggandes vid ytterdörren. Tänk bara på att inte ha den för länge då valpen lätt kan associera tidningar med att den kan kissa där på sedan:) Korta men många rastningar per dag, håll koll på tecken som visar att valpen börjar bli nervös och tassar runt. Då är det dags att ta ut den. När den kissar ute så beröm den, men beröm den inte så att den glömmer att den ska kissa:) Det räcker bara att man säger "bra" och pratar lite tyst.
När valpen gör ett behov inne så skäll inte på den, ta ut valpen direkt efter att den gjort ett behov inne så den förstår att den ska göra det ute istället. Kanske har den ett behov kvar att uträtta och förhoppningsvis gör den det nu och då är det ett perfekt tillfälle att beröma.
Viktigast av allt: Ha tålamod! Det kommer fungera bättre och bättre och man lär sig valpens tecken som visar att den måste gå ut. Hur lång tid det tar att göra valpen rumsren går inte säga, men har man bara tålamod så tar det ofta inte så lång tid.
Kramar/Carro
Prizma_o_kristalls tips var jättebra, enligt mig :)
Valpen blir oftast toanödig efter att den sovit, ätit eller lekt, så då är ett bra tillfälle att ta ut den :)

Och ha tålamod. De hundar vi skötte var över halvåret och skulle vara rumsrena enligt ägarna men likaväl höll vi nog på o torkade piss och skit tills de var ett år. Det är bara att gå ut ofta o inte bry sig så mycket om olyckorna. Vi hade ett schema som vi följde med papillion pojkarna
6:30 ut och genast efteråt frukost
7:15 Ut (lite längre)
10:00/11:00-12:00 långpromenad
16:00 ut igen
18:00 Mat
18:30 ut
22:00 Ut
Men i början måste man ut oftare, typ var annan timme. Lycka till
Kanontack för alla tips! Uppskattas verkligen!

to mig ca en 3-4 veckor att få min rumsren. jag var noga med att passa henne efter att hon hade ätit och annars också, gick ut med henne direkt efter att hon hade sovit osv.