Avelskonferens
I morgon åker vi iväg på SSSK's avelskonferens i Upplands Väsby över helgen. Det är 3 år sedan sist och jag ser så mycket fram emot att träffa alla igen, träffa nya bekantskaper och diskutera Sheltie. En hel del handlar om BPH denna gång, och hälsa. Är det någon härifrån som kommer?
/emma93
Nej, men dela gärna med dig här av dina nya erfarenheter när du varit där…!! Alltid kul att lära sig mer om sheltie och avel 
Det var supertrevligt att träffa alla och oerhört intressanta föreläsare. Måste hinna smälta lite innan jag delar med mig för idag är jag bara så trött. Det var otroligt bra uppslutning, över 100 skulle jag tro. Per Jensen föreläste om Epigenitik, Curt Blixt om BPH, Terese Holmgvist om skade- och liv-statistik, prof. em. Catharina Linde Forsberg om bla inseminering, fellägen på valpar vid förlossning, och massor mer som rör reproduktion. Jättespännande.
/emma93
Hade så gärna velat åka! Men det är mycket som ska funka för att åka iväg (långt för mig) en hel helg, med boende och allt. Per Jensen hade jag gärna lyssnat på. Vad jag har förstått så är folk väldigt nöjda med konferensen.
Roligt att höra att det vart en bra tillställning! Smätl alla intryck och dela sen gärna med dig av lite iaf 
Jag har fått tillåtelse från en Lena Nylén-Olofsson (kennel Sandymoor) som också deltog på konferensen att lägga in hennes sammanfattning från helgen. Jag tycker texten är toppebra skriven, det är inte lätt att sammanfatta en så omfattande helg. :)
Kort sammanfattning från Avelskonferensen.
Dag 1. Curt Blixt föreläste om BPH. Noggrann genomgång av testet, hur man bedömde och poängsatte olika reaktioner. Dessutom visade han videofilmer på de olika momenten och förklarade vad man kunde förvänta sig. Jätteintressant (filmerna alltså)
Testen ska ge en bild hur en hund hanterar situationer som kan uppkomma i vardagen.
Nästa föreläsare Per Jensen, professor i Etologi vid Limköpings Universitet. Förklarade DNA men även Epigenitik, vilket innebär att stress och erfarenhet hos föräldrar kan förändra avkommans DNA. Ex. En tik som vistas i ett fodervärdshem och är trygg där, kan när hon flyttar hem till kenneln drabbas av stress (oro, nervositet, osäkerhet då hon flyttas från sin trygga miljö) vilket KAN påverka valparnas DNA, som då nedärver ev. nervositet, ängslighet till sina valpar. En gravid kvinna alt dräktig tik som utsätts för stress i olika form kan alltså förändra avkommans DNA.
En riktig tankeställare!!!!
Terese Holmquist som har arbetat hos Agria under ett antal år redovisade Agrias statistik på flest sökta sjukdomstillstånd på Sheltie.
1. Kräkningar/diarré
2. Ont i leder/ben
3. Livmoderinflammation
4. Hudproblem
5. Hudtumörer
Tillstånd där Sheltien var mer representerad än andra raser var följane
1. Hjärtfel
2. Skelettfrakturer
3. Sköldkörtelfel
4. Armbågsartos
5. Kennelhosta
När det gällde ”riskprognos” så var hjärtproblem samt hasleder utmärkande.
Dödsprognos på Sheltie under de senaste 10 åren toppades av
1. Påkörda
2. okänd diagnos
3. Epilepsi
4. Övre urinvägar/njurar
5. Kräkningar/diarré
här fanns också en indikation på att hasproblem kan bli ett allvarligt problem framöver med risk för avlivning i slutänden.
Ett nytt problem som man tidigare inte kommit i kontakt med var problem med skelettbenen i tassarna.
Terese redovisade även vad som hänt ang rasens hälsa sedan förra Avelskonferensen, men jag har tyvärr inte gjort några anteckningar utan får hänvisa till den officiella rapport som ev kommer i Sheltiebladet.
Lördagen avslutades med grupparbeten där 10 grupper fick ta ställning till 4 st frågeställningar som sedan redovisades.
Catharina Linde-Forsberg, professor och veterinär vid SLU, Uppsala, fick hela söndagen till sitt förfogande. Hon visade bland annat forskning på olika raser där man kunde se rasens specifika problem. Hon upplevde Sheltien som en ras med kryptorkismproblem.
Hon beskrev även hanens och tikens fortplantningsorgan, spermiens hälsa och orsaker till dålig kvalité samt tikens löp och dräktighet. Även valpning och komplikationer som kan uppstå i samband med valpningen.
Täta löp ger större risk för livmodersinflammation.
Hon redogjorde också för herpes samt olika sätt att skydda sin tik/kennel och även den fruktade ”abortbakterien” Brucella canis. Riskerna med de nya möjligheterna att åka på utställning eller att ta in hundar från länder som tidigare inte var möjligt. Får man in brucella i sin kennel är det bara avlivning som gäller. En riktigt skrämmande information. Mer info finns på hennes hemsida
www. canirep.com
Det jag har tagit till mig var hennes återkommande ord ”det man avlar på får man tillbaka”
Detta är lite av mina intryck från konferensen. Jag har säkert missat en del och med reservation att jag kan ha tolkat något fel. Men ändå, för de som inte var där så har ni fått lite info i alla fall.
Lena Nylén
Jättebra, tack till dig och till Lena Nylén!
Tackar er båda för en fin och infomationsrik sammanfattning.
Tack för väldigt intressant läsning :)
//Jonnix