Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3011 ggr
Oliviaa16
0

En till hund?

Hejsan alla!

Det är nämligen så att jag kanske ska få en till hund av mamma och pappa. Det blir troligtvis en Border Collie!

Själv så är jag 17 år i januari och har hållt på med hundar i hela mitt liv. Just nu så har jag en hund plus en till som är familjens hund. Jag bor själv med min egna hund och vi tränar grymt mycket. Vi tränar framförallt agility och lydnad, men har även börjat med tobakssök och viltspår på sistånde.

Det jag gör med min hund kommer jag även att göra med Border Collien också, men även testa på räddning då jag både hade en räddningshund och känner en som tävlar i det med sin ena Border Collie. Men den kommer också att få valla, både får och ankor. Sen freestyle och sen kommer den att få träna drag på vintern när den är tillräkligt stor för de.

Vad tycker ni att jag borde tänka på mest när jag skaffar en BC?

www.miniskrutt.n.nu

Sessan1
0

Hela ditt liv, du är ju bara 17 år än. Det är väl inte HELA ditt liv.

Hoppas du kan träna dina hundar då. Det finns säkert mycket som man kan träna med en BD oxå. Alla hundar kan man väl träna, om man har tid vill säga.

Står säkert ngt om det på nätet om du söker.

[Highonbluetomorrows]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju väldigt aktiva hundar men iom att ni ska valla med den så blir det säkert bra. Se till att veta vad ni gör bara, så att de vallade djuren inte stressas i onödan! Sen ska man givetvis vara noga med kennel. Att föräldradjuren inte är för stressade, osäkra, att valpen är registrerad (så att föräldrarna har klarat avelsprovet) att linjerna verkar frisk och så vidare :)

Himla roliga hundar om man har tid, ambition kunskap. En hejdundrans motor som man måste kunna hantera, men det vet du säkert ;)

Bilden är på en korthårig bc, min fd daghund.

Ronja06
1

Vad roligt! Kan rekommendera dig att fråga denna fråga på ex. vallhundar.ifokus och/el. hundar.ifokus. Finns många som har BC där som säkert hade kunnat ge dig tips! :-) (denna sida har huvudfokus på sheltie trotts allt, även om det säkert finns människor här som också kan ge tips) :-)

Mvh Emelie Förlägen

Oliviaa16
0

haha jo jag vet att jag borde lägga ut min text på vallhundar.ifokus men jag kunde inte kopiera texten och jag orkade inte att skriva om allt :P

men jag ska lägga ut de nu :)

www.miniskrutt.n.nu

medde
0

#1 Är man 17 och har gjort något hela sitt liv. Så är så oavsett om man är 17 el 40 år. Skrattande

#4 Prova som dom andra säger inne på valluhundar, Mera för just den rasen du söker info om. Men det finns även några medlemmar som har rasen härinne som du märker.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥