Kontakt med kennel/uppfödare
Hej!
Min och sambons hundplaner har sakteliga börjat rulla igång. Det är långt kvar ännu (planerar valp till maj/juni helst) men jag är en sån person som vill vara ute i god tid och samla så mycket information som möjligt.
Nu har jag lite frågor som det skulle vara jätteroligt om ni sheltieägare vill svara på.
I min famlj har vi ju alltid haft flat vilket gjort att kontakt med uppfödare varit helt naturligt då man lärt känna folk genom åren. Men nu när det handlar om en helt annan ras tycker jag att det helt plötsligt blev kenpigare.
Jag tycker att det är lite svårt att veta vad jag ska leta efter osv. Kontakten är också svår, i hur god tid ska man vara ute? Hur ska man ta kontakt? Hur ser framförhållningen ut bland uppfödare vad gäller planering? När brukar uppfödare vilja ha kontakt med eventuella valpköpare?
Inlägget kanske blev lite rörigt med hoppas att ni förstår vad jag menar :)
Hej!
vad roligt att du åxå tänker skaffa en valp då! Jag ska åxå göra det ungifär maj/ juni.
Är mycket inne på sssks hemsida, finns så mycket matnyttigt där,
kollar in olika kennlar och deras planer runt om i landet. Jag är ute efter en 3 färgad hane, då jag har en 4 årig blandis hane idag.
Mitt intresse är att ställa ut, och det går inte så bra med min blandis:)
jag ska kika på lite mer allvar i jan då det tar ca 4 mån från parning till klar valp:) tror tikarna går hmmm dräktig ca 63 dagar eller nått, sen ska ju valpen vara 8 veckor så det är skönt att man har god tid på sig:)
hoppas du får mer utförligt svar av en mera van sheltiägare, men skulle vara kul och följa dig och se var du finner din nästa nånstans.
Ska se om jag kan svara på dina frågor….
Jag skulle säga att det rent generellt inte spelar roll vilken ras du är intresserad av utan de flesta uppfödare vill ha en god kontakt med sina valpköpare. Att du är ute i god tid ser jag bara som ett plus då det visar att du är seriös. Många uppfödare har mycket kontakt innan valpen och även självklart efter att valpen flyttat till sitt nya hem. Känner du dig osäker så kan du ju alltid börja med ett intressemejl och ta det därifrån.
Det här med vad du ska leta efter vet ju egentligen bara du. Vad är det DU vill ha i din framtida hund? Jag skulle kolla mycket på temperamentet på de tilltänkta föräldrarna, hälsa på de kennlar du är intresserad av och känn efter med både hundarna och den som har kenneln. Allt ska ju kännas rätt. Även hälsa hos de tilltänkta föräldrarna, men även bakåt i leden. Ett tips är även att använda sig av hunddata och avelsdata på skk's hemsida. Där kan du kolla mycket bakåt vad gäller både hälsa, exteriör, tävling, inavelsgrad etc. På avelsdata kan du även kolla upp evetuella tidigare kullar som mamman och pappan haft för att se hälsostatus bland tidigare avkommor bl.a.
Hoppas detta gav dig lite svar på dina frågor iaf. Annars är det bara att fråga mer!
måste fråga lite ot där… om man inte finner hunden på skks data, men kenneln är känd och reggar sina valpar där, är mamman inte inne i databasen då? känns ju lite konstigt tycker jag…
TS. Det är bara bra att vara ute i god tid. Jag fick hälsa på en kennel till och med innan jag bestämt ras, då jag sa att jag var väldigt intresserad av rasen och nog skulle köpa hund om något år. Uppfödare blir ofta glada av att veta att/om det finns något intresse kring särskilda hundar de har osv. Bland de jag pratat med nu (över internet) så verkar de flesta ha planerat både höstens och vårens eventuella parningar. Om det nu ska bli några. Vissa planerar även flera år framåt!
#3. Ibland är det små stavfel som gör att man inte hittar en viss hund. Om du vet något annat namn i den hundens stamtavla kan du söka på det i stället, och sedan klicka dig vidare tills du kommer till den hund du egentligen letar efter.
#3 och #4: Ja, alla tecken måste vara rätt då man söker i SKK:s register, ex att man inte skriver ´ istället för '.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
japp, och som sist jag sökte så är det ju bäst att skriva namn där det ska står namn och inte på ett regnummer! haha så dumt:))
#3 Om du söker på valpens namn kan det ju vara så enkelt att den inte är registrerad ännu.
Tack för tipsen! Tänkte sätta mig och kartlägga (är akademiker ut i fingerspetsarna, haha) och maila runt lite idag :) Det ju vara så mysigt om man fick komma och hälsa på hos uppfödare och träffa lite hundar. Finns det kanske någon i Uppsala eller Tierp som har sheltie här på iFokus och vill träffas på en fika så träffas jag gärna :)
Tyvärr inte, men annars så kan vi säkert träffas på stora stockholm (för visst skulle du dit?).
Håll koll på fingrarna så alla tecken kommer med, och hamnar på rätt plats så ska du se att du finner hundarna… 
hojta karin om du finner nått av intresse! kanske jag får lite hjälp på traven:)
Jag tänkte att ni kanske vill veta lite hur det har gått för mig. Jag har mailat till några olika uppfödare som jag fann intressanta och fått jättebra respons.
Dock är det bara en uppfödare som jag talatr med hittils som planerar vårvalpar så jag fortsätter kika runt. Om ni vet någon uppfödare som planerar vårvalpar, helst blue merle eller trefärgade valpar så hojta gärna till :)
Kul att du uppdaterar! Inte så att jag vet någon kennel med vårvalpar, men hör av mig om jag hör något.
Får jag fråga, varför just vårvalpar? Personligen skulle jag hellre hitta en kennel som möter mina krav och föräldradjur som passar det jag vill se i min valp och ta det därifrån. Sen förstår jag att vissa tider på ett år passar bättre tidsmässigt att skaffa valp.
Anledningen är att det tidsmässigt fungerar bäst då. Då har både jag och sambon mycket tid. Jag är ledig mellan juni och augusti och sedan tar Henrik över efter mig och ska skriva uppsats under höstterminen, vilket betyder att han är hemma.