Albino Sheltie?

Oj, en sådan har jag aldrig sett förut, däremot har jag sett sheltisar som är väldigt övertecknade med vitt, men inte så de blir helt vita..

Det händer men är väldigt ovanligt. En hund med för mycket vitt benämns som vit faktor eller övertecknad. Detta är verkligen inte önskvärt på sheltie och hundarna ska beläggas med avelsförbud. En sådan hund kan heller aldrig få ett bra resultat på en utställning, jag tror faktiskt att de diskvalificeras om de ställs ut eftersom de är så väldigt avikande från standarden.
/Camilla
#2: att det är ovanligt har jag förstått. Men denna hunden på bilden är faktiskt Int Ch. & Am. ch.[internationell champion och Amerikansk champion]. Tycker själv det är konstigt att den har fått så bra priser/placeringar på utställningar pga. färgen.
Mvh Emelie 

#3 Jo, i USA ja…. Här skulle hunde åka ut från ringen fortare än kvickt! Tack och lov! Det landet har de mest knepig regler. Jag såg direkt att det var en "USA-Sheltie" de ser inte alls ut som våra, deras är ofta på tok för grova och även för stora. Jag menade givetvis enligt Svenska regler när jag skrev mitt inlägg.
/Mvh Camilla

#4 Vet du hur rasstandarden ser ut för sheltien i USA då?? Skulle vara intressant att veta om det är någon skillnad:)
Kramar

#5 Har ingen aning faktiskt, men rasstandarden borde vara samma där som här. Helt otroligt i alla fall att hunden i fråga har gått bra på utställning, de måste ju ha andra utställningsregler.
Mvh Camilla

#6 Tycker också det är konstigt, när albino inte ens står med bland tillåtna färger:)

Oj! har aldrig skådat en sådan förut:o är du säker på att det är sheltie? guud:s
#8: Japp, det är en sheltie. 100% renrasig och mamman till den är trefärgad och pappan till den sobel. Otroligt konstigt att det blev en helt albino sheltie, medans de andra valparna i kullen var trefärgade enligt mig. 
Mvh Emelie 

#9 Har du bilder på dem andra i kullen och föräldrarna till valpen??? Har du bild på den lilla albinosen som liten valp??
Kramar
#10: Nej, det har jag tyvärr inte
Önskar att jag hade…
Mvh Emelie 

#11 Ok, tack ändå!
Kramar:)
Fick just reda på att färgen "albino" är en godkänd färg i USA. Där kallas den dubble Merle.
Mvh Emelie 

#13 Ok, kul att veta!
Kramar

#13 Där ser man :o
Albinos är väl ett genetiskt fel?? eller?? Märkligt att dom vill sätta det som en godkänd färg och avla vidare på
Tycker ni det är OK???

#16 Jag tycker inte det är ok att avla vidare på albinos…
Kramar
#16: Jag tycker inte att man skulle få avla vidare på albino shelties. Eftersom de (tyvärr) oftast föds antingen blinda eller döva valpar då de är helt albino.
Tycker dock att albino shelties är väldigt chamiga. Ser nästan ut som små isbjörnar. 

Mvh Emelie 
wow! har aldrig sett en albino sheltie! det var verkligen ngt nytt! men man lär sig ngt varje dag :P
men tänk att det är en giltlig färg i USA till och med! weird..
Tycker inte heller man bör avla vidare på ett djur som visar en felande gen. Kan ärligt inte se något vackert i hunden på bilden.
Röda ögon får mig att tänka på vampyrer och det är inget jag dagligen skulle vilja blicka in i.Fram för friska gener. 

USA's rasstndard är den samma som här fast med störra huvuden. Mer som "nall-huvuden" och grövre benstomme om jag har rätt.
#21: Okej.. det visste jag inte. bra o veta iaf. 
Mvh Emelie 

#16 Nej, fy sjutton! Tur att det inte är godkänt i Sverige!

Rasstandarden skiljer sig rätt mycket, i USA är nästan allt tillåtet. Dom får tex använda så mycket puder, färgmedel mm, som dom vill..Så därför ser många ut att ha otroligt bra färg, men dom flesta är färgade. Dessutom så har dom otroligt grova huvuden, mera collie liknande än vad vi har. Dom har även mycket mera päls än våra, vilket är en stor nackdel då man inte ser hundens ben ordentligt, och kan därför inte dömma rörelserna ordentligt.
Har sett en del amerikanska shelties på utställningar i Sverige, men dom går aldrig speciellt bra. Våra engelsk typiga shelties är helt klart mycket snyggare!
Ofta har albinos andra defekter och svagheter. Katter som är albino är oftast eller kanske t.o.m. alltid döva. Man har sämre motståndskraft rent generellt och inget skydd alls mot solens strålar. En hund har ju pälsen, men annat är som ögon är totalt oskyddade och utan färgpigment.
Är dålig på denna färg
Men går man in på nätet och läser så sägs det att
double merle är en typ med grått inslag inte helt vit(albino)
Ofta döva.
Kommer av att man dubblar merle,
hoppas detta är n bit på vägen ang denna färg
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#26 Den färgen gillar jag, synd bara att dem ofa är döva som du sa… Så man ska inte para 2 blue merles med varandra???
Kramar!!

Man får ej dubblera merle anlaget, då kan massa olika genetiska fel uppstå. Vissa forskare anser att vi inte ens borde fortsätta avla på merle hundar inom rasen, då genen är skadad.

24#
Jag har en halft Amerikan och halft Austrailan,och hela hans släkt som varit bebodda i Sverige har bilbvit champion. JAg tycker därför inte att man skall säga att dem åker ut på direkten.För du vet väll att dem kända kennlarnas hundar härstammar just från USA. Och att det är dem som går bäst till överallt,jag har faktiskt alltid sett hundar som är Engelsmän åka ut före,jag jag tycker personligen att USA hundarna är dem absolut finaste. Vi kan ta ett ex. som Say It Again Sam, han härstammar från USA och Kanada,där allt är tillåtet men hur bra har han inte gått här? Och du visste säkert inte att han väntas paras minst 10 ggr varje ÅR. OCh då ännu mera ibland. Alla hans valpar han gjort är näst intill rasstandar och oftast helt, men bara några få fel på dem. SAken är alltså den att folk gärna söker en USA hund och inte Engelsk pga att dem blir mer ofta parade, dom har bra benstomme och att dem funkar utmärkt till Agility och ännu bättre till utställning.
#29: Man ska självklart inte gå och säja att inte just en speciell hund kommer att åka ut med en gång. Dock är det den engelska som är vanligast i Sverige. Därför går de flesta domare efter just den engelska standarden. En del domare tycker om den Amerikanska mest, andra den Engelska m.m. En smaksak av domare vad jag förstått. Sedan beror det på vilket humör även hunden är på. (en del dagar är hunden jätte pigg och glad. Andra dagen kanske jätte seg och inte alls vill vara med på utställning.)
Så inget säjer att en Amerikansk är bättre än en Engelsk. Eller att en Engelsk är bättre än en Amerikansk. Sheltie som sheltie, det är trotts allt samma ras. Och det är en smaksak vilken man själv tycker mest om. Man ska alltså inte dömma en hund pga. dess härstamning enligt mig. Det finns champion hos Amerikanska, Australiska och Engelska härstamningar. Ingen "härstamning" är bättre än den andra alltså. Dock vet ag själv inte om vilken av "härstamningarna" som för tillfället vinner flest priser inom Sverige. Mvh. Emelie
P.s detta är endast vad jag själv tycker, och vad jag själv fått höra av olika domare och uppfödare. Och jag hoppas att jag inte skrev det allt för rörigt. (vilket jag ibland brukar göra) Berätta gärna för mig om det är något som låter lite allt för rörigt.
Mvh Emelie 

#29 Bra sagt!
Say It Again Sam är pappa till bla min Frankie, en helt underbar sheltiekille på 1 år. Tyvärr följer han inte rasstandarden i mankhöjden och inte heller med öronen. Men öronen det är ju upp till hundens ägare och bestämma om dem ska vippa eller inte, med Frankie var det så att han inte tålde att ha tuggummi i öronen, glycerolet hjälpte inte ett skvatt, häftmassan ramlade bort direkt och det hjälper inte hur mkt än man masserar.
Men hur som helst är Frankie en helt underbar sheltie, min älskade Frankie kommer alltid vara lika älskad hur lite han än följer rasstandarden. Som sällskaps, agility och lydnadshund fungerar han utmärkt till… Men avel och utställning får dem som har hundar som följer rasstandarden göra.
En sak rent allmänt som jag alltid undrat över, om inte vi människor skulle hålla på och kleta och kladda med hundens öron så skulle dem flesta shelties ha ståndöron. Vissa har ju vippöron naturligt…. Men hur kan det vara så att om öronen oftast är ståndöron så ska dem enligt rasens standard ha vippöron? Eller är det bara människans egna egoism som sätter standarden och att folk tycker det är vackrare med vipp än ståndöron? Eller är det så att det är någon slagt utgallring för att det ska vara få hundar som ska kunna gå bra i utställning? Kan det verkligen vara så att den första sheltien hade vippöron naturligt? Det tror inte jag iaf… Många hundraser är så konstgjorda på något vis, vissa raser så till den grad att det är skadligt för dem, tex schäfer. Fast där är det ju höfterna. Är det enbart människans egoism som sätter rasstandarderna och att hunden för utställningarnas skull ska få lida? Nu lider ju inte sheltien av att ha varken vipp eller stånd, men iaf, vad är mest naturligt för rasen. Egentligen?
Kramar//Carro
#31 hmm.. ja någon som kan svara?
:)

JAg tror att vipp kom in när den pradades om jag har rätt spets och någon hänörig hund. Sedan kom ju även Collie in i bilden som vad jag har förstått naturliga vipp öron. Så jag tror att det är ens ensak vad man vill göra med dem,men vad jag har förstått så är rasen gjord för att ha vippöron från början men sedan har det blivit så att endel fått uppåtstående osv.
#33: Även vissa Collies kan ha stående öron. Precis som shelties. 
Mvh Emelie