Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1244 ggr
vafh
0

Hund nr. 2 när?

Har börjat drömma om (funderar seriöst) hund nr 2. Kanske är det dags snart.

Skäl för och emot, hjälp mig , dela med er av era åsikter och erfarenheter, både bra och dåliga…

Vania och Juno

blandiscasper
0

Hej!

jag har inga erfarenheter av två, men tänker själv skaffa nummer två till våren, min nuvarande fyller då 5 år

tror det är bra att första hunden har några år på nacken,

hur gamal är din ?

scillainmyheart
0

Har inte heller någon erfarenhet av 2. Men jag skulle gärna vilja skaffa nr 2 när Scilla är 3-6 år…

Scilla är ju fortfarande valp… men jag drömmer ju bara…

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Sofiatinnert
0

Min stora är nu 1,5 år å min lilla blev nyligen 5 månader. Jag ser det bara som possitivt att ha två. Visst det e ett jäkla spring för rumsrenheten men men. Det har haft sån stor nytta av varandra så jag vet inte vad. Allt vi saknade hos våran stor fick vi hos den lilla :) våran stora har blivit mer frammåt då den lilla är extremt frammåt :) allt har bara blivit mycket bättre med nr 2 för oss :)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

xina10
0

Min äldsta är 15 månader och min lilla nya valp är 4 månader och det funkar kanon här hemma. Fast jag är också noga med att försöka ha de lite var för sig. Buffy är ju van vid att vi gör saker ihop som tex kasta frisbee och det funkar ju så där när jag har båda ute för då hänger Phoebe i stackars Buffys svans när hon springer efter frisbeen så vi kör någon timme om dagen med hundarna var för sig så de får lite egen tid Skrattande

//Jonnix

Kitten86
0

Jag har två och funderar istället på #3. Så här tänker iaf jag:

För min del så ligger det lite på att jag vill känna att jag fortfarande har tid och möjlighet att kunna fortsätta träna mina andra hundar som vanligt innan jag tar in en ny hund i flocken. Alla ska ju kunna få sitt, att träna tillsammans är ju precis lika viktigt som att träna var och en för sig.

Jag skaffade min hund #2 när min första hund var 11 år. Då kände jag att jag hade tid nog att dela och att min första hund inte krävde lika mycket längre, även om han självklart fortfarande får mycket egentid. Nu behöver jag inte känna dåligt samvete om min äldre hund inte får träna lika mycket då han inte längre kräver det, även om han uppskattar det.

Idag är mina hundar 14,5 år repsektive 3 år och jag börjar fundera på att skaffa sheltie #2. Men vet inte då jag som sagt vill känna att jag har tid att fortsätta ge River egen tid och hinna träna och tävla agility. Och min äldre herre blir ju inte yngre så man vet ju inte hur länge till han kommer att vara med. Sen att många skaffar valp gör en ju inte mindre valpsugen Tungan ute

Ressu
0

Jag skaffa min andra sheltie då första var ca. 1,5 år. Jag valde att ta en till just vid det tillfället då jag ansåg att min äldsta var mogen att vara en "förebild" för den yngre. Ett beslut som jag inte har alls ångrat i dagens läge.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

vafh
0

Juno är 3 år gammal nu, har precis fyllt.

Vania och Juno

xina10
0

Meningen var att vi skulle vänta något halvår till innan vi skaffade nr två men tiden var bra just nu för att kunna ta hand om en liten valp och ge henne den tid som hon som valp behöver. Sen att det har gått så bra med Buffy och Phoebe känns helt underbart. Buffy är lite avundsjuk ibland när jag gosar med Phoebe men då får man gosa med bägge samtidigt. Väldigt kul att se när Buffy tillrättavisar Phoebe när hon görnågot som Buffy med gjorde och inte fick när hon var liten.

//Jonnix

sheltiesarna
0

Min var drygt ett år när vi köpte Frida, men Frida är 8 månader äldre.Vi hade egentligen tänkt oss en valp, men blev förälskade i henne som då var 20 månader. De är hyfsat jämngamla och detta ser jag bara som en fördel. De är världens bästa vänner, har lika mycket energi och leker ofta :)

Risken med en "pensionerad" hund och en valp är att den äldre lättare lir irriterad och störd av den lille.
3 år är nog ingen fara i det här fallet.

emma93
0

Jag tror att det är alldeles lagom tid att tänka på att skaffa en kompis till Juno. Han är vuxen och ni känner varann utan och innan. Jag skaffade min andra ett år efter första, men hade inte gjort det om jag inte känt att den första var mogen för det. Några av mina andra hundar har mognat senare, som t.ex de yngsta jag har nu, och det hade varit läge för ytterligare en hund som tidigast nu när de är 2 år känner jag.

Jag har även varit tveksam till att skaffa valp när jag haft riktigt gamla hundar, men det har funkat fint samtliga gånger, bara man är noga med att låta den äldre hunden få den ro den behöver. Och den tid den är van att få.

/emma93