Prövade agility - men nu då?
Halloj! Har en sheltie pojke på snart 6 år som i stort sett fungerat som Sällskap/gårdshund. Han är i stallet och tränar travhästar i stort sett :) I förra veckan fick vi chansen att pröva springa en agilitybana och vi kan ju ingenting men, i alla fall. Jag kopplade loss honom och han hoppade hindrena, sprang på alla de där klätterhindrena, vippbrädan, tunnlarna och slalomen - allt i full sula! Det var ju skitkul! Hur går man vidare? Vad brukar nybörjarkurser kosta? Kan man träna lite själv först och vad ska man tänka på så Man inte lär in något tokigt icke önskvärt?
Vad roligt att ni båda tyckte att det var roligt! Absolut värt att satsa på och börja träna..!
Risken är ju iom att det ä senre på året att ni inte kommer kunna gå någon kurs nu utan att det får bli till våren istället. Är du helt ny inom agility skulle jag tycka att ni ska gå kurs och inte träna så mycket hemma. Skulle du lära honom fel så är det vårt att lära om.
Kolla med de klubbar du har runtomkring där du bor. De kurser jag har gått ligger på omkring 350-450 kr (brukar vara 6-8 ggr) och sen behöver man ju vara medlem i klubben för att få gå kurs och träna där. Så allt som allt får du nog räkna på 500-600 kr beroende på vad klubben har för medlemsavgift.
Lycka till! Hoppas att ni fortsätter!

tack för svaret.
Jag har ju en granne i stort sett där jag sett det finns agilityhinder så man kanske kunde fråga om lite tips.
Hade aldrig trott han skulle springa alla hinder, trodde han skulle vara lite rädd för tunnlarna och vippbrädan men icke sa nicke. :)
Nej, men vissa är ju naturbegåvningar :)
Kul att han tyckte att det var så kul, och att var så pass bra också! Absolut, kolla med grannen din. Har denne hinder och håller på själv så kan du säkerligen få lite hjälp…
Du kan ju alltid kolla runt med hundklubbar, om det finns chans att gå kurs eller om alla redan startat..!

Det behöver ju inte vara med avancerat än så även för de ekipage som tränar och tävlar flitigt :) Men kul att han tog hindren och dina kommandon som om han inte gjort annat än tränat agility!

får man börja tävla me en sån gammal gubbe? :) Och vilken klass går han i? Han är 41-42 cm hög.
Absolut får du tävla. Finns väl egentligen ingen åldersgräns, utan så länge hunden är frisk och kry :) Han skulle tävla i storleksklassen medium.

åh, nu blir jag ju lite taggad att försöka träna lite :)
Det tycker jag absolut att ni ska göra. Agility är kul för både människa och hund och kan tränas (och tävlas) av både gammal och ung (både hund och människa!) :) Träna under vintern, kanske, gå kurs till våren och vara redo att börja tävla till sommaren kanske? 

jisses, det skulle nog emil uppskatta! Måste försöka ta mig till grannen och höra med henne lite :)
Hej!
kunde inte hålla mig, gud vad söööt!! dör <3
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Vad skoj att ni hittade nåt nytt att göra! Jag hade nog köpt en agilitybok under tiden jag övade själv eller väntade på kurs. Alltid är det nåt med belastning eller vägval eller smart sätt att träna in slalom som man inte tänker på själv.
Har tyvärr dålig koll på agilityböckerna nu, jag köpte ett par stycken själv för flera år sen, men de finns nog inte längre (nya regler bl a).
Hej!
Agility är superkul! Jag har också en shelltie (8 månader) som jag precis har gått agilityförberedand kurs med. Dte enklaste för dig är att söka dig till en BRA brukshundsklubb som höller agilitykurser. Det finns såklart hur mycket böcker som helst att klicka hem från nätet med men det bästa är at vara på en klubb och praktisera- samt få handledning av en intstruktör. HUndkurserna brukar ligga runt tusenlappan för 5-8 åtta gånger men det kan vara både billigare och dyrare beroende på var det är och vilken instruktör man få.
Ett hett tips är att inte ha för bråttom till själva hindren! Det är mycket man kan "torrträna" innan man blanda in de riktiga hindren - och skulle det gå fel i inlärningspocessen då så är det inte hela världen.
Jag tränar mycket hemma i köktet och det kan vara bra att börja där, nu när det är höstrusk ute dessutom. Förslag på övningar som du kan ha stor nytta av i agility är:
Targetövningar (både fram - och bakdelstarget)
Balansövningar (balnasera på medicinboll m.m.)
Startövningar (shejpa stilla först och sätt sedan signal på starten, t ex. "kör")
Backa och klossträning (för att få mer bakdelskontroll)
Shejpa hunden mellan, runt, över, under saker m.m. (under stolar, mella stövlar etc.)
Lycka till

tack så mycket för tipsen!!
Vet dock inte vad en del av övningarna betyder som skrevs här..