Brun mjölktand :)
Hej på er, idag när jag kollade Phoebes tänder upptäckte jag att hennes ena mjölktand blivit brun. Någon här som varit med om något liknande? Jag kollar tänderna regelbundet så detta måste kommit snabbt. Jag kände lite på tanden och märkte att den är något lös. Idag blir hon 16 veckor. Bör jag kolla detta med veterinären?
Här kommer en bild på lilla tanden.
Mvh Jonna
//Jonnix
Förresten så skulle inte den smilegubben efter rubriken vara glad utan ledsen :( blev lite fel.
//Jonnix
Nu utgår jag ifrån googleträffar gällande barns tänder (så det får man ju ta med en nypa salt), men enligt dem har tanden blivit skadad och "dött", och rådet lyder att låta en tandläkare dra ut den för att förhindra inflammationer/skador på den permanenta tanden sen. :/
http://awkwardsilen.se
Har aldrig sett det förr, lite googlande och hittade denna tråden:
http://alltforhundar.se/hundforum/viewtopic.php?t=77642&p=6555709
Kan ju vara så att den är död, kanske lika bra att få den utdragen? =)
~mikkan
Tack för tips, jag ska ringa vet och höra för säkerhets skull. Men jag hoppas att de låter den vara om den ändå kommer trilla bort av sig själv om den nu inte skadar tanden som kommer under. Hon verkar inte ha ont av det i alla fall och det är ju bra.
Lite tråkigt om det ska strula med deras tänder inget kul, Buffy hade ju en hörntand som inte ville lossna så de fick söva henne och dra ut den. Lite jobbigt när de måste sövas.
//Jonnix
Min ena tik fick som vuxen en tand som blev "blå" det blev efter en skada som satt just i canintanden, den satt kvar utan att falla bort, Men vi tog bort den hos en tandläkare, då det märktes att det störde pga smärta,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Detta brukar tyda på att tanden "dött", men kolla med veterinär. Iom att det är en mjölkltand så kommer hon ju inte förlora en hörntand iaf utan bara byta ut den döda valptanden mot en frisk vuxentand.
Har hon gjort något som skulle kunnat skada tanden så att den "dött"?
#6 Inte vad jag vet och hon äter som vanligt så hon verkar inte ha ont just nu i alla fall. Hon gillar att busa med Buffy om Buffy har något som tex en pinne då ska Phoebe försöka ta den så det har blivit drag kamp så jag vet inte om det kan ha hänt då.
//Jonnix
Inta alltid så lätt att veta vad som hänt. Men är nog bäst att kolla om det hela.
Jag skulle nog också kontakta veterinären då jag misstänker att det är så att tanden håller på att ruttna (alltså tanden är skadad på något vis). Kan ju hända att det inte spelar någon roll men det finns en risk att en inflammation börjar sprida sej och som i sin tur kan ställa till med oreda i kroppen. Meddela gärna hur det gick för er!
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra :( Jag skickade en fråga till agria som har en fråga veterinären sida och där svarade han/hon:
En mjölktand som är brun kan bero på att den fått en fraktur/skada eller att den är på väg att lossna. Eftersom du skriver att tanden är lite lös tycker jag at du vicka lite då och då på tanden så att den lossar av sej själv gör den inte det bör du låta en veterinär titta på tanden, Mjölktäderna brukar normalt vara fällda vid 6 månaders ålder.
Sen skickade jag frågan till veterinären som jag brukar gå till och där svarade dem:
Jag tycker att den bör dras ut. Välkommen att boka tid på telefon Sen ringde jag till en bekant som har en kennel och tänkte hon kanske vet och hon tyckte jag skulle vänta några dagar och se om tanden lossnar av sig själv. Så nu väntar jag till på torsdag och har inte tanden kommit ut då så ringer jag och bokar tid. Eftersom Phoebe inte visar tecken på att ha ont så väntar jag.
//Jonnix
Det var ju verkligen lite olika bud. Allt ifrån att dra ut den nu tills att vänta. Har hon som sagt inte ont av den så kan man ju vänta någon dag, men man får ju också ha i åtanke att du observerat att tanden är brun och något lös sen ett par dagar tillbaka. Så har den inte trillat ut nu så vette tusan.
Men hoppas att du slipper veterinär räkning och att tanden lossnar av sig självt.
#11 Kostnaden bryr jag mig igentligen inte så mycket om, men gillar inte att hon ska behöva sövas ner om det nu inte är tvunget. Men jag väntar tills i morgon och känner på tanden har den inte blivit lösare så ringer jag och bokar tid. Men känns lite så där när man får olika bud. Agria veterinären kom i alla fall med lite olika orsaker till vad som kunde ha hänt medans den andre bara tyckte att den skulle dras ut. Men jag är lite rädd att den blir inflammerad.
//Jonnix
Nej, visst men betalar man det som behövs. Menar bara att det kan ju vara skönt att slippa om den ändå lossnar av sig själv. Men som sagt den har ju suttit där och varit lite lös ett tag och visst finns den risken med inflammation. Om den inte lossnat och du åker in till vetrinären så förhoppningsvis behöver de inte söva henne om den inte sitter allt för hårt vill säga.
Håller tummarna för att allt går bra!
#13 Ja precis onödiga pengar om den trillar ut själv. Tack för att du håller tummarna 
//Jonnix
Idag ringde jag vår djurklinik och fick en tid på onsdag i nästa vecka för att dra ut tanden, så nu är det en vecka som tanden har på sig att själv komma ut annars blir det sövning för lilla Phoebe 
//Jonnix
Okej.
Bara för det kommer den lossna på tisdag kväll eller onsdag morgon ska du se 
Håller tummarna att allt går bra och att den rackarn trillar ut snart av sig själv!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Så där ja då har man varit iväg med lilla Phoebe och dragit ut en hörnmjölktand och allt gick bra. Lite fattigare är jag allt, men men sånt man får räkna med när man skaffar hund. Phoebe mår i alla fall bra nu och jag har gjort det som rekomenderades så nu hoppas jag övriga tänder klarar sig bra.
//Jonna
//Jonnix
Skönt att allt gick bra! Lycka till i framtiden!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack Beckibus
//Jonnix
Ha det gott nu både du och vovven.
Roligt att höra att allt gick bra!
Skönt att höra att allt gick bra!