Ang Matglada Shelties
Hej alla!
Jag har läst och även min uppfödare säger att Sheltisen är en mycket matglad hund.
Min Micki som är 21 veckor på tisdag. Kastade sig över maten i början. Men då hade jag koppel på honom och tränade honom att sitta och jag ställde ner maten. Men han skulle ta ögon kontakt med mig och så sa jag (lugnt) varsegod.
Sen ett annat tips om dom kastar sig över maten. (detta gäller torrfoder) funkar inte annars
. Det är att lägga ut maten på en bricka. Då får dom inte i sig så mycket åt gången.
Men jag har ändå en fråga ang maten. Min Micki är som sagt va 21 veckor på tisdag. Jag tycker att han är lite för tunn. Jag ger honom 0,5 dl 3 ggr per dag.
Började valpkurs i lördags, även den läraren där tyckte att han va lite tunn. Har en granne som sagt så också.
Det va en som sa att jag skulle ge honom 1 dl morgon o kväll och 0,5 mitt på dagen. Jag vet inte riktigt, va som är bäst.
Får väl testa men om någon har något konkret att säga om detta, så gör gärna det.
Ska väga honom senare idag men för 14 dagar sen, så vägde han 4,2 kg.
Varma hälsningar Eva o Micki.
Hej!
Det bästa är väl att fråga uppfödaren vad h*n tycker.
Min Levis fick ungefär som din ,när han var valp.Men jag ökade på torrfodret(som han får) Han åt 4 ggr 1 dl.Han blev inte tjock.
Nu äter han 3 ggr 1 dl (han ska fylla 2 år i feb)och är inte alls tjock.Levis är dock en stor hane på 43 cm och mycket energisk.
Lycka till med din valp!
Tack Tjalleman för ditt svar. Har börjat ge honom 1 dl 3 ggr per dag. Så får vi se.
Han verkar mycket lugnare, inte så bitig och aktiv. Nu eller igår (det är bara en dag) så verkade han väldigt go o lugn.
Har frågat tidigare, men inte fått svar. Vet du hur jag får in kort i denna lilla ruta intill ditt inlägg?? Hoppas på svar ang detta.
Vill gärna ha min Micki här på denna sida.
Varma hälsningar Eva
Mina inställningar (uppe till höger när du har loggat in), och sedan "avatar" i menyn till vänster! :)
http://awkwardsilen.se
tack snälla Liz_Lemon för detta.
Kramiz Evlin