Vilken borste?
Vilken sorts borste är bäst till en sheltiepäls? Jag har sett att det finns lite olika material: borst, trä, nylon, stål (?) och i olika längder. Vad är det bästa att köpa? Vad ska man INTE köpa?
Jag vet att det finns rekommenderade borstar som kostar typ 600 kr att köpa, men en sådan får nog vänta :P
#1. Den borsten såg bra ut, och billig! Hmm vilken storlek skulle man ta då.. det står ju ej hur stora de är.
Jag gillar ju Mason Pearson skarpt men ville ha en lite billigare för att borsta med när hundarna inte är direkt nybadade. Hittade en Gibbon som jag tycker fungerar jättebra, och som är lite billigare.
Kommer inte ihåg vart jag köpte min, men den är ungefär i storlek med en vanlig hårborste till människor. Hade en liknande fast mindre när han var valp, men blev jobbigt att borsta med en sån liten när han vart större och hade mer/tjockare päls.
Fungerar jättebra tycker jag! Jag tycker bättre oom borstar som inte har "pluttar" u änden på pinnarna i borsten.
#3. Tack för tipset, den ser också bra ut!
#4. På tal om valppäls, måste man ha en "skonsammare" sorts borste till dem eller spelar det ingen roll? Och det blir klumpigt med en stor förstår jag.
Valppälsen är väldigt fluffig och "dunig" och behöver egentligen inte borstas i den bemärkelsen iom att dne inte blir direkt trasslig. Men man bör ju absolut borsta valpen för att vänja den… Jag använde mig av en dubbelsidig borste. Den mjuka sidan passade bra för valp pälsen. En mjuk borste som reder igenom valppälsen utan att irritera huden. Passar även på den vuxna hunden kring huvudpartiet där pälsen är kort. Den andra sidan med piggarna passar jättebra vid övergång till vuxenpälsen, speciellt om man först har en lite miindre dubbelsidig borste. När min hund fick sin vuxenpäls köpte jag sen den borste jag visade tidigare. Samt att jag gillar kammarna, fungerar iaf jättebra på min hunds päls!