Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 5416 ggr
Kitten86
0

Baka eget hundgodis!?

För måånga år sen hittade jag olika recept på hundgodis som är lätt att baka själv, jag skrev av det och la det sen åt sidan då min hund jag hade då inte gillade kex och liknande…

Men på nyårsafton fick jag ett ryck och letade upp receptlappen och satte igång att baka, här skulle det göras egna kex!! Smeten tog inte speciellt lång tid att blanda ihop, och sen skulle det bara göras till lagom stora bitar, men det tog betydligt längre tid att baka ut och grädda än jag trott från början! Men efter mycket om och men lyckades jag baka av hela smeten och visst blev det MYCKET kex, så pass mycket kex att jag gav bort kex till båda mina grannar som har 3 resp. 2 hundar (samt att jag själv har 2 hundar!).

Träffade på min ena granne för någon dag sen som undrade lite fint om jag skulle baka igen då deras hundar bokstavligen ÄLSKADE kexen och de började ta slut…. Det tycker jag är ett gott betyg på att man lyckats. Dessutom tyckte även grannen att de va goda då hon testat en själv! Kexen innehåller ju inget "konstigt" även om jag har haft funderingar på att "modifiera" till receptet lite Cool Kasnke lite extra smaksättning med något smaskens nästa gång…

Finns det någon mer här inne som brukar/ har bakat eget hundgodis till sina fyrfotade vänner och vill delge sitt recept?

Receptet på hundkex jag bakade innehåller filmjölk (laktosfri bakade jag på), keso, honung, smält smör, vetemjöl och grovt kli.

Chanku
0

Nix, jag brukar inte baka själv. Däremot brukar jag torka diverse kött åt hunden :)

Nån som vet om man kan göra mjukt godis själv?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Evlin12
0

Jag fick tips på valpkursen jag gick (av ledaren) att skära blodpudding i små bitar och lägga ut på en plåt. Sen in i ugnen 1 timma i 70 grader. Micki älskar detta godis.

Kramiz Eva o Micki.

Evlin12
0

Vore kul om du (Kitten86) delade med dig av ditt recept. Hur mycket av var sort och hur länge och hur många grader i ugnen.

Kramiz igen från Evlin o Micki

Kitten86
0

Jadu, kan jättegärna delge receptet när jag hittar det!

Tänkte baka kex här förra helgen, men hittar inte receptet. Kommer ihåg att det ska vara keso, filmjölk, mjöl och grahamsmjöl i det. Sen har jag rivit i morötter eller stoppat i annat kul i smeten.

Men ska göra ett nytt ryck och försöka hitta det igen. Och då ska jag med glädje delge till dig!

Evlin12
0

Tack snäll du för detta. Kul att testa något nytt.

Kramiz Eva Micki

medde
0

#4 Nyfiken jag med.. Kan vara toppen till mina tre "snacksråtter" här hemma.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Evlin12
0

Fick ett recept på mail precis. Det är lever godis. Recept följer här.

500 gr lever ( mixas )
Blanda i 6 st ägg och ha i rågmjöl till en relativ fast smet. Den ska va så fast att den inte flyter ut på plåten.

Men den ska va lätt att breda ut. När du brett ut den ca 0,5-1cm tjock så gräddas den på 175 gr i 20-25 min.

När den sedan kallnat så skär den i småbitar och frys in, sen tar du ut så mycket att det räcker några dagar ( högst 3 ) eftersom det inte finns något konserveringsmedel i så är det bäst att förvara detta godis i kylskåpet.

Dom tinar jätte snabbt.

Det sägs att även kräsna hundar gillar detta godis.

Lycka till önskar Eva o Micki.