Ta en ekonomisk smäll vid sjukdom
I dag publiceras en artikel i pressen ang våra husdjur och vad vi kan kan tänka oss att betala då våra älskade djur blir sjuka. Många unga är villiga att som ingressen sa till artieln" Unga är beredda att ta en rejäl ekonomisk smäll för att rädda livet på sin hund"
Artikeln tar upp en hel del intressant saker om just vad vi får och kan betala för våra djur utöver försäkringen, Även då det finns många som int ehar sitt djur försäkrat.Vilket då det kan bli kostander som skjuter iväg till helt enorma summor.
Läs gärna artikeln och tyck till efter du läst den.
Länk till artikeln
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det gäller att ha en buffert så blir inte smällen så hård. Jag förstår att man kan satsa så mycket. Behöver bara se på mig själv.
Blir lite betänksam när jag läser "ju konstigare en hund ser ut och ju mindre varglik den är desto mer problem får den med hälsan", Anledningen till att jag hajar till där är att beror detta med hälsan att vi får fram saker genom att avla fram nya raser och förändra grundhunden.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Kan hålla med att jägare etc inte åker lika ofta till veterinären, en stor anledning skulle jag tro är ju att jägaren tycker inte att det behövs. Sen finns det folk som åker med sin hund till veterinären vid minsta småförkylning.
Men visst, jag kan ju bara gå till mig själv och jag är villig att satsa pengar för att hjälpa mina djur med den vård de behöver. Skulle aldrig kunna avliva dem eller låta de lida för att jag inte har råd, utan skulle då lida eller svälta själv för att ge dem allt de behöver!
Jag lade 40 000 på min älskling när hon blev sjuk som valp.
- De bäst spenderade pengarna någonsin!
En stor del av jägarna har inte sina hundar på samma vis som vi har sällskapshundarna. De har hundarna mesta delen utomhus, de gör av med hunden om den får någon större skada, de gör av med hunden då den inte jagar som den ska osv. Detta är ju också en sak man måste ha med i beräkningen. Nu säger jag inte att alla jägare är lika men en stor del. Sedan är det också beroende på vilken typ av jakthund.
Går det att rädda min hund så får det kosta vad det vill, men ett krav jag har så är att hunden inte ska leva bara så att jag får ha denne i liv utan hunden ska få ha ett skäligt liv!
Man är villig att betala stora pengar för sin hund om den råkar illa ut, Så är det ju när man har hund och är en av familjen. Men det är lite väl hutlösa priser ibland som tas ut.,
Håller med dig där!
De vet sannrligen vad de ska ta betalt för 
För mig är det hutlöst. Kolllar man runt bland olika klinker kan det verkligen vara en stor diff mellan dom. Vilket gör att man undrar vad är det som kan göra att den ena kan ta ut så mycket mera, det funkar inte att säga dom har mer hyra , personal osv.. Då det varit ibland likande privata..
Kollade nu i veckan, då min mammas katt fick tyvärr avlivas pga sjukdom ihop med ålerdom. Ringde och kollade, priserna hamnade med 600 till 1500. Det är ingen liten diff för en och samma sak. Vilket inte är rimligt.
Vi kan handla extra på en rea då det är 20% men kollar vi verkligen runt innan man tar sitt djur till en klinik?
Jag brukar också kolla runt. Har tre olika ställen jag varierar mellan beroende på vad som ska göras… Den ena veterinären jag går hos, där vaccinerar jag båda mina hundar för totalt 500 kr (kostar alltså 250 kr/hund) medans det på andra kliniker kostar typ 600 kr PER hund….
Men ibland kan det var "värt" att lägga ner mer pengar om det innebär att jag går med min hund till en vetrinär/klinik där jag trivs och tycker att hunden får en bra vård.
Kan jämföra här om sistens när min häst varit dålig. Tog ut en veterinär som har klinik inte alls långt ifrån mig. Vet vem hon är och har tyckt att hon är bra, tidigare. Hon kom ut, tittade knappt på hästen gav en diagnos och skrev ut en knappt värkningsbar medicin. Samt att hon inte ringt för att kolla hur det gått etc. Det "lilla" besöket gick på nästan 2000 kr.
Nästa gång när hästen blev dålig igen, återfall, tog jag ut en annan veterinär från distriktarna. Hon kom ut, tog full historik, kände igenom hela hästen. Tempade henne. Tog blodprov för vidare analys. Gav medicin och skrev ut medicin. Samt att hon ringt mig regelbundet för att kolla läget. Det kostade mig 2.400 kr. Kan summera det som att besök #2 var betydligt mer värt pengarna!
#8 Exakt det är så här det går till ofta. dom sätter priser som är känns det som "tagna i luften" och vi djurägare betalar snällt. Men visst i vissa fall är det värd att gå til en speciell då man vet att just denne vet kan sak för det jag just söker för.