Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettövrigt
Läst 3644 ggr
Gittan
5

En riktig hjälte

Visst har vi sett eller läst vilka bedrifter en del hundar kan göra. Det gäller ju framför allt vallhundar av olika slag.

Nu ska jag berätta lite om en hund jag vill kalla hjälte. Det är vår egen Bonzo, men han är bara en Golden Retriever. Egentligen tycker vi väl alla att den egna hunden är en stor hjälte.

Jag ska berätta lite om vår hunds bedrifter och vi tar den första först. Jag och barnen var inne i stan och handlade. Vi hade Bonzo, då en unghane, med oss. Barnen stannade ute med honom medan jag gick in i affären. Sonen höll honom i kopplet.

När jag stod i kassakön kom min dotter inspringande skrikande desperat efter mig. Hon skrek att en fullis höll på att bråka med hennes bror där ute, Jag lämnade allt och sprang ut. Där stod min rädda son fortfarande hållande fast hunden, som stod mellan honom och den cirka 20 åriga fulla killen som var agressiv till tusen. Han skulle ha min sons pengar som denne höll i handen för att köpa en glass senare.

Men det fanns någon där som var ännu mer aggresiv och det var Bonzo som stod framför min son och hade rest ragg och morrade och visade tänderna mot bråkstaken. När jag kom gav han sig iväg. Ja inte Bonzo utan fyllot. Då slappnade vår hund av och stod bara och flämtade.

Alla sa sedan att hunden försvarade sin flock.

Nästa episod var för några år sedan då jag och barnen var på semester och tältcampade. Då en kväll när barnen och Bonzo satt utanför tältet och jag var en bit bort blev jag överfallen av en kille och fälld till marken. Jag skrek och då kom Bonzo flygande från tältet morrande och bet tag i killen, som sprang iväg med Bonzo efter sig.

Jag ropade på Bonzo och han kom tillbaka och bara stod och flämtade och slickade mig där jag satt på marken.

Alla sa sedan att hunden försvarade sin flock.

Tredje episoden var i går när vi var ute och gick. Plötsligt lysstrade Bonzo och sprang bort en bit. Sedan stod han där och morrade mot en katt. Då tänker du att det är väl inget konstigt. Nej inte det, men han stod mellan katten och en skadad liten duva. Han hindrade katten från att ta fågeln. Katten sprang i väg.

Vi tog fågeln till min far. Tyvärr var det bara att ta bort fågeln för vingen var bruten längst in.

Ska alla fortfarande säga att han bara försvarade sin flock? Vår lilla hjälte.

Bonzo

Löpsedelsbilden föreställer Honey - en sheltie från kennel Hazelhouse

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
0

Wow! Vilken hjälte ni har i familjen. Så fint och riktigt intressant att läsa om eran hund Bonzo.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Clifford & Dizzy]
0

<3 En förkämpe för de som är svagare!

Beckibus
0

Gud vilken hjälte!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

medde
0

¤3 Kan bara instämma med dig. En sann hjälte.

Tarotstollan
1

Änglar kan se ut lite hur som helst, vissa har hundpäls! Glad

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kitten86
0

Alla behöver vi hjältar i våra liv, och ibland finner vi dem närmare än man tror Cool

medde
0

#6 Dina sista ord i inlägget var mycket kloka och väl så sanna