Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 12877 ggr
medde
2010-05-11 12:54
16

Biverkning Frontline Comp?

Är det någon som provat den nya Frontline Comp?

Jag har provat den på mina hundar nu under helgen som var, och Mickey har nu hela ryggen full med "blopper" som kliar så in i vassen på han. Dom sitter över hela ryggen och tycker även över natten det tillkommit utslag.

Någon som provat eller hört något liknade av att använda medel i nacken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-05-12 09:05
0
"4.6 Biverkningar (frekvens och allvarlighetsgrad)

Biverkningar är mycket sällsynta men övergående, lokala hudreaktioner vid appliceringsstället (missfärgning av huden, lokalt håravfall, klåda och rodnad) och generell klåda eller håravfall har rapporterats efter användning. Hypersalivering, reversibla nervösa symptom (ökad känslighet för stimulering, depression, andra nervösa symptom), kräkningar och respiratoriska symptom har också observerats efter behandling. Om den behandlade hunden slickar sig kan en kort period av hypersalivering observeras, vilket framför allt beror på bärarsubstansens egenskaper. Överdosera inte."

Utdrag ur Fass Vet.

Personligen tycker jag inte alls om dessa preparat då de innehåller nervgifter.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-05-12 11:26
0

Jodå jag har läst om vad som står på bipacksedeln, men lite nyfiken om andra råkat ut eller provat detta peparat. Men tack för hjälpen sissie

emma93
2010-05-12 15:17
0

Jag har haft en hund som reagerat på Frontline, men inte med utslag utan klåda. Sen har jag en hund som fick klåda av Expot men som klarar Frontline. Jag frågade sist på apoteket vad det var för skillnad på Frontline Comp, och Frontline men fick inget riktigt svar då de ändå inte hade comp inne (det var kanske tur). Blir skeptisk till att pröva comp när jag läser ditt inlägg, och håller mig nog till den tidigare versionen.

medde
2010-05-12 22:47
0

Har badad Mickey och hoppas det "blemmorna" coolar av lite. Men inte får han Compen något mer. Hörde just att en av grannens hundar fått exakt samma. Så något måste det ju vara

medde
2010-05-19 13:14
0

Uppdaterar lite i denna tråd.

Det hela slutade med att Mickey fick åka in akut och få Cortison sprutor… Hela han blev full med utslag som kliade så in i vassen…

Efter det så piggade han på sig riktigt ordenligt och mår bra.

emma93
2010-05-19 15:43
0

#Stackars lillkillen! Skönt att han fick lindring och mår bra nu!

medde
2010-05-19 15:52
0

Jodå han mår klart bättre, men det ä rännu ganska mycket sår kvar, då han kliade sönder en hel del. Men bätte dag för dag nu.

Synd på ett sätt att det är ett receptfritt preparat, för annrs så skulle det lämnas vidare om biverkning. Vilket inte göra av vet för receptfria medel.

druttizen
2010-05-19 18:51
0

Comp? Hur tar man på den?
Har inte hört om den nämligen… jag har frontline spot-on och är helnöjd!

medde
2010-05-19 23:14
0

#8 Den är som den vanlliga Frontline. Men den här har några andra komponeter i sig. Men droppas i nacken som vanligt.

Numera har Mickey Bärnstenhalsbandoch ultraljuds pryl om halsen.

runas
2010-05-21 09:01
0

mina har alltid fått frontline o aldrig haft problem men nu sist så fanns bara frontline comp så jag köpte det. Dock inte vågat sätta på efter att ha läst här…vad göra, de kryllar av fästingar o nåt måste jag ju göra!?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

sissie
2010-05-21 09:16
0

Fixodida ZX eller Carlican är pulver som man strör på maten. Tar några dagar innen det ger full effekt. Många är väldigt nöjda med det. Avskräcker inte alla fästingar men minskar dem i alla fall mycket.

Jag skulle gå tillbaka med Frontline Comp. Jag har sett meddes hund och han är full av bobbor och sårskorpor. Ingen vacker syn. Han var dessutom tvungen att få cortinsonspruta för att få reaktionen att gå ner.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-05-21 11:50
0

Jag har köpt en skudo. Kan inte göra annat än prova. Då jag känner mig att på något sätt måste jag prova.

Mickey har även ett bärnstenhalsband som jag fick i julklapp. Detta halsband ska Mickey få ha på sig

emma93
2010-05-21 14:42
0

Jag använder bärnstenshalsband på "di gamle", och lustigt nog är det bara en av de yngre som har Frontline som haft fästingar. Det fungerar olika på olika individer tror jag, så nu åker bärnstenarna på dem allihop igen.:) Har haft dem i många år. Det vet du säkert redan medde, men tvätta av stenarna med lite diskmedelsvatten då och då så att fettet från pälsen inte sitter på.

Det är ju otroligt dumt att det inte rapporteras in om biverkningar för receptfria medel. Det är ju nästan ännu viktigare med tanke på att man kan få tag i dem lättare.

runas
2010-05-21 17:32
0

var får man tag på dessa bärnstens halsband o hur funkar dom, pris etc.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

emma93
2010-05-21 20:32
0

#14 Jag köpte mina här: http://stormstjarnanskennel.se/Hunderian/hundindex2.htm

Priserna beror på längd. Helt klart överkomliga priser då de håller så länge jämfört med de man måste byta hela tiden.

Det jag har fått lära mig (om det är rätt eller ej vet jag ej) är att det bildas statisk elektricitet när bärnsten gnids mot t.ex päls och att det är det som fästingarna skyr.

medde
2010-05-21 23:38
0

#13 Älskar dina hundar!

Jag funderar på att köpaett bärnstenhalsband till Karizma också, Mickey har ett. Hur som helst inga fästingar än så länge på dom

emma93
2010-05-22 10:38
0

#16 Tack!!:-)

Håller tummarna för att pestingarna håller sig borta från Karizma och Mickey!

medde
2010-05-23 13:02
0

Tackar jag med.

JohnnyP
2012-12-02 05:35
0

bärsten fungerar bara när det är torrt ute, har funderat på att skaffa ett sånt medans min tik blev smittad av fästing för en månad sen men vet ej sammtidigt som jag vill prova frontline men är även där tveksam om alla biverkningar man har läst om.fästingarna kan leva upp till -10 grader dok ej under snön i västerås är det sällan det blir kallare än så orolig är man att hon blir smittad igen

istaris
2012-12-02 14:43
0

Frontline Comp är tänkt att användas om hunden har fått loppor. Den tar loppans olika utvecklingsstadier.