en fråga bara:
halloj!
varför ska man inte korsa en sobel och en blue merle?
Har funderat på det länge nu för jag har hört flera olika orsaker till varför. Vilken ska man tro på igentligen eller är det flera :)
tack på förhand kram //klara
Hälsningar Klara :)
Merle-genen ändrar ju sheltiens grundfärg så den blir marmorerad. Det räcker med en merle-gen för att hunden ska bli merlefärgad.
Om man har dubbla merle-gener riskerar hunden att få skador (kan bli nästan helt vita, döva och/eller blinda). Därför paras aldrig en merlefärgad hund med en annan merlefärgad hund.
På en sobel-merle (som inte är tillåten) skulle det vara svårt att avgöra exakt färg, alltså om sheltien är ren sobel eller merlefärgad. Vid nästa generation skulle då finnas risk för dubbla merle-anlag.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Kort, koncist och tydlig svar #1 
Tack! Precis perfekt svar, kort och tydligt! :D
I en del andra länder är det tillåtet med andra färgvarianter än i Sverige. Det finns en del bilder på nätet på "sable merle", där man kan se att det verkligen är svårt att se skillnad på ren sobel och sobel-merle.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Ja, det är sannerligen att svårt att se skillnad. Och även om det är tillåtet att avla på andra fäger utomlands så är ju färgen ändock inte godkänd i rasstandarden!
Ja jag har sett bilder från bla usa på shelties som är tex helvita
http://www.nationalsheltierescue.org/colors.html
Hittade denna sida på nätet där man kan se de olika färgerna som är tillåtna i andra länder även de som är tillåtna här visas.
//Jonnix
#7 Oj det va färger som jag inte ens visste fanns! Fast många var ju jättefina :) det finns väldigt få färger hos sheltien i Sverige om man jämför med alla dessa!