Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettövrigt
Läst 4986 ggr
Kitten86
2

Disc-Connected K9's

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De flesta hundägare älskar att dela en stund med sin hund och då ofta kastandes en boll eller en pinne. Sen finns det även dem som tagit detta ett steg längre som har börjat kasta frisbees med sin hund. Detta är sen något som utvecklats till en sport som kallas disc dogs. En fartfylld sport som handlar om likväl handlerns skicklighet i att kasta frisbee långt som hundens fart och pricksäkerhet att hinna ifatt och fånga den, helst mitt i luften. Vågar du prova?

Historia
Sporten utvecklades i början av 1970-talet som en parallell till populariteten av vanlig frisbee sport. Det som blev det definitiva genombrottet hände den 5 augusti 1974 då en 19- årig college student vid namn Alex Stein med sin hund, whippeten Ashley, hoppade över staketet och tog sig in på en nationell tv-sändning av baseball. Med sig hade Alex ett par frisbees som han kastade till sin hund. Hunden Ashley förbluffade publiken med sina tricks då hon uppges ha sprungit uppemot 56 km/h och hoppat uppemot 2,7 m upp i luften för att fånga frisbeen. Matchen avbröts medan speakern fortsatte att kommentera hundens förbluffande tricks ute på plan. Till slut, efter 8 minuter, blev Alex eskorterad av plan och arresterad. I och med att uppvisningen blev nationellt visad på tv så ökade intresset för sporten.

Disc Dogs
Att tävla i discdog är uppdelat i två olika event, ”toss and fetch” och freestyle. I ”toss and fetch” så använder handlern sig av en disc åt gången som ska kastas så långt som möjligt. Ekipaget får poäng för så väl kastets längs som hur hunden fångar discen. Helst ska hunden fånga discen i luften, extra poäng delas ut ifall hunden är helt i luften vid fångandet. Ekipaget har 1 minut på sig att genomföra så många kast som möjligt.

Freestyle, ibland kallat freeflight, är ett subjektivt bedömt event som bedöms av domare. Ekipaget ska under allt ifrån 30 sekunder upp till 3 minuter beroende på tävling genomföra ett koreograferat program med diverse olika frisbee kast. Programmet bedöms bl.a. utifrån hundens atletisism, svårigheten i programmet och kasten och ekipagets samspelthet. Något som är typiskt för freestyle grenen är häftiga volter, snabba fler-kast och spektakulära konster vilket gör grenen till en publikfavorit.

Spridd sport
Det finns idag flera organisationer som anordnar disc dog tävlingar, främst i USA men även i Kanada, det förekommer även på vissa håll i Europa. De flesta tävlingar arrangeras under sommaren på stora platta gräsfält. På vissa ställen anordnars även vinter tävlingar på mjuksnö.

Världstävlingar
Årligen sedan 1975, med ett uppehåll mellan 2000-2003, anordnas även en jättestor tävling som kallas Ashley Whippet Invitational, även kallat Frisbee Disc World Championchip, en tävling som man genom ett flertal tävlingar får kvalificera sig till. Mellan 8-16 ekipage är med och tävlar i denna för många ultimata tävling för disc dogs. De första tre åren som denna tävling anordnades så van Alex och Ashley som på ett sätt var med och startade sporten den där dagen i augusti 1974.

Tävlingen har sedan dess vunnits av allt ifrån Bordercollies, Viszla och Australian Shepherds till flertalet Labradorer Retrievers och blandraser, något som visar att sporten kan utövas av alla oavsett ras och kön.

Rätt utrustning
För dig som vill prova så tänk på att vanliga frisbees är för hårda för hunden att fånga. Det finns speciellt utvecklade frisbees för hundar som har en mjukare kant för snällare fångst för hundens mun. Man ska också lära hunden på ett roligt sätt hur man utövar sporten säkert. Glöm inte heller att värma upp hunden ordentligt innan ni försöker er på ”luft fångster”.

Ha så kul!

Artikel skriven av: Kitten86
Källor: Wikipedia.org, wikipedia.se, discsport.se
Filmklipp:youtube.com

Gittan
0

Mycket intressant. Verkar kul.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

xina10
0

Jag bara gillar det där, tänk vad kul det skulle vara om det fanns någonstans i närheten man kunde få tips på hur jag ska kunna lära ut dessa trix till mina hundar. Med Buffy är det mest lång kast vi har tränat på. Har även testat att få henne att hoppa upp på ryggen och sen hoppa efter frisbeen går sådär bra men det är bara att träna på.

//Jonnix

Kitten86
0

Tränar själv det här! Är så kul för både hund och förare!! Men blir än så länge bara korta och långa kast där han hoppar och tar den i 9/10 kast. Ibland blir det nästan bakåtvolt Tungan ute

Men visst vore det kul om det fanns någon att gå kurs för….

medde
0

Wow! Den här var riktigt bra och intressant tycker jag. Man kanske ska börja testa. Både Mickey och Karizma skulle nog gilla det här. Blondie? Nja inte tror jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
0

För er som vill testa finns det frisbees för hund att köpa här

Har själv köpt en därifrån och de är helt oslagbara!

medde
0

Tack ska kika in på länkenm det är ju jul snart,, Så det blir att hasta nu..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tjalleman
0

#5 Har varit inne på  länken och tittat på frisbees,vilken skulle du rekommedera,har aldrig provat och tänkte inte köpa den dyraste ifall min hund inte gillar det.Har tänkt köpa 1 st.

Tror du att dem finns att köpa på My Dog mässan i Göteborg?

Kitten86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen aning, är ju bara att kika runt. Kan mycket möjligt finnas något företag som har och säljer där. Men just det här företaget har verkligen riktiga frisbees men mjuk gummikant för bästa möjliga grepp. Är ju ett företag som säljer till tävlingsmänniskor (inom frisbee, både på människo och hund sidan).

Jag valde, efter mycket velande att testa den här och köpte också bara en. Riktigt bra! Hela frisbeen är stabil men kan ändå flexa, extra mjuk gummikant för att minska skaderisken…. Funderar på att köpa fler och eventuellt även denna som kan lysa i mörkret Skrattande.

Skulle din hund mot förmodan inte tycka att det är roligt så kan jag säkert köpa frisbeen av dig! Flört

Är bara att träna försiktigt. Börja med att positivt instroducera frisbeen, sen börja kasta så hunden får springa efter. Och att sen på ett lungt och positivt sätt förstärka att hunden vill fånga i luften. Jag började försiktigt att kasta emot honom så att han skulle fånga den, ungefär som med en boll. Successivt har han själv börjat hoppa efter den!

Bifogar en bild, när min herre hoppar efter frisbeen.

Kitten86
0

River springer och siktar in sig, innan hoppet…

Kitten86
0

Up, up and away!

Kitten86
0

Lycklig hund som fångat frisbeen, ingen aning om hur han håller den riktigt på bilden men men…

Tjalleman
0

Tack för all info,den frisbeen du köpte verkar ju bra och den du funderar på att köpa,var ju läcker,vilka färger.Jag är sugen på att köpa den som du har nu.Måste väl finnas en människa i sverige som skulle kunna hålla en kurs i detta.En helg kurs på sommaren/semestern hade ju varit skoj.

Fina bilder på din vovve!

Kitten86
0

Tackar!

Jaa, jag har inte hittat någon än som håller på med själva trix delen, men blir väl annars att försöka lära in lite själv Cool Men visst hade varit kul att gå kurs, som du säger över en helg eller så!

xina10
0

Sex saker att tänka när du kastar frisbee med hunden: 1. Lär hunden att greppa mjukt! Detta är viktigt för att hunden inte ska skada discen och sig själv. 2. Kasta aldrig mot hunden! Hunden skall alltid springa ifatt frisbeen. 3. Se till så att det är fri väg åt det håll du kastar! Hunden har fullt upp med frisbeen och skulle inte se en lyktstolpe etc. 4. Kasta ej med vinden! Då faller discen platt till marken. Kasta hellre mot vind eller i sidvind så att frisbeen kan sväva i luften. 5. Värm upp! Värm upp med korta kast/rullkast som landar i backen innan hunden hinner ifatt dem. På så sätt får hunden värma upp innan den gör hoppfångster. 6. Kontrollera discen! Känn runt frisbeen då och då under träning så att det inte uppstått vassa kanter som kan skada hunden. Ta i så fall discen ur spel och använd sandpapper för att jämna till kanterna.

//Jonnix

Kitten86
0

Bra synpunkter!

Ett tillägg är också, att gå ut med discen själv och lär känna discen. Lära sig kasta den, och bemästra den och lära sig hur den beteer sig i vissa lägen. Är en stor skillnad från disc till disc hur de är att kasta och hur de beteer sig!

Glöm inte heller, som i all träning, att varva ner hunden och kanske tom massera/stretcha efter träningen. Tar en del på muskler, muskelfästen och senor att hoppa.

xina10
0

#15 De tipsen fick jag med hem när jag beställde discen Skrattande finns även en dvd med tips på som man kan beställa men vet inte om den är bra.

//Jonnix

Kitten86
0

Har för mig att de finns ute på hemsidan också…. Foten i munnen