Hundsporter
Visst, nu är det inte lika mycket ljusa timmar ute för att kunna hålla på med olika hundsporter…..
Men vad håller ni all på med för sporter egentligen? Är det lite vardagslydnad och trix eller tränar ni något mer? Kanske tävlar, eller ska tävla?
Själv tränar jag och River agility, drag, trix och med frisbee. Tävlar lite smått i agility också, även om tiden inte riktigt funnits. Men har planer på att även testa på rallylydnad och vallning någon gång. Tycker att det är jättekul att testa på olika sporter och se glädjen i Rivers ansikte när han tycker att det är roligt och givande!
Här är det mest agility.Med Peppsi tävlar jag,lite dåligt med träning just nu.Med Levis,väntar jag på att agility fortsättningskursen(inomhus)ska börja.Sedan blir det vinterträning i ridhus,jan-mars.Hoppas kunna börja tävla med honom juni-2013.
Vi har provat på lite olika saker som blodspår,rallylydnad,bollvallning och vallat får,det är så roligt men även svårt.
Vår ras är ju så allround,passar/gillar det mesta.
Jag tränar agility med båda, Dizzy och jag har än så länge startat i en tävling och fler lär det bli. Försöker hitta tiden till att ta mig till en innomhushall för vinterträning men just nu är det körigt.
Så istället tränar vi rally - det kan man ju köra ute fortfarande. Clifford älskar rallyn medan Dizzy verkar tycka att det är så där - för lite fart kanske…
Clifford har haft lite vila från agilityn under hösten då han vid en vurpa i skogen fick en sträckning i ryggen och vi har fått ordning på det nu men tar det ändå lite lungt. Till våren tänkt jag att vi ska börja ha roligt på agilityplanen igen han och jag. Clifford kommer dock int eatt tävla utan vi tränar bara för att det är kul!
Annars så spårar vi personspår när andan och lusten faller på, vardagslydnad och sedan är det så klart "skogsagility" året om! 
Roligt att alla är aktiva….! Och visst är det så att vi har en hund som gillar att jobba och få göra saker!
Bollvallning låter lite kul. Hört om det förut. Var det roligt?
Alla hundar är ju olika och gillar olika sporter, precis som vi. Rallylydnad har jag funderat på att testa. Verkar roligare och "friare" än vanlig lydnad….
Jo då bollvallning var roligt,men inte så roligt som agility eller fårvallning.peppsi ville gärna slå bollen med tassarna,för det är så han leker med bollar,men här ska man ju putta med nosen.
#3 Ja alla är olika och jag tycker att Rallyn är roligare än vanlig lydnad just att man kan få extra poäng för att man är ett glatt ekipage tilltalar mig :-D
Tokigt att hunden inte kan få göra som den vill… Poängen borde ju ändå vara att få den i mål, borde ju inte spela roll om den använder tassarna eller nosen 
Jaa, det tycker jag med. Vanlig lydnad är så strikt, inget som jag skulle tycka är roligt…. Men får hålla ögonen öppna efter kurs och testa på rallylydnad framöver!
Snygg agilitybild du bjuder på!
I höst har jag tillsammans med min nu 10 månader gamla valp gått nybörjarkurs i rallylydnad samt en agilityförberedande kurs. Vi tränar även en del lydnad och trixträning. Målen för nästa år att fortsätta gå agilitykurs samt någon lydnadskurs eller fortsättningen på rallyn. Jag vill även starta minst lydnadsklass 1 och agilityklass 1. Om det finns tid över testar jag gärna att starta i rally också. Sambon vill också gå någon heltkurs i viltspår med henne om det blir tillfället för det :)
För tillfället håller vi på med lydnad & fys/dragträning. Motivationen är väl sådär från både min och hundens sida (mest min..) just nu så vi tränar inte särskillt intensivt… Hoppas att det blir mer och bättre hundträning framöver :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
ursäkta att jag kanske byter lite samtalsämne nu men kom på en fråga ang vallningen :) finns det risk att hunden blir extra "vallig" om man börjar med vallning? altså kan hunden kanske få smak för det och börja valla människor och annat som den inte ska valla i vardagen? :)
Hälsningar Klara :)
#11 Oftast tänder en hund till på får, den blir även berikad med naturliga beteenden. Iaf vallhundsraser. De flesta hundar tänder till på tex. får, men gör inte att de vallar mer i vardagen. :) Det är iaf så som jag förstått det, att de får utlopp för sina naturliga beteenden och då tom kan bli lugnare i vardagen. Inte så bra på att förklara, men oftast tänder de inte till på fler saker om de väl har blivit introducerade på får och/eller nöt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gör det mesta med mina shelties. Vi tävlar och tränar i agility samt lydnad. Ska börja med rallylydnad och viltspår 2013, vi ska även köra ett par utställningar med Twix. Sen hittar vi på en hel del olika saker i skolan - uppletade, sök, spår osvosv. Så mina får verkligen testa det mesta. Vallning gjorde vi även i somras :)
Iza var mer eller mindre sällskapshund. Vi tränade agility, hårt, innan olyckan. Men hon fick massa huvudträning osv ändå. :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vart testade du på vallning?
Skulle vilja testa med River nämligen, men vill ju testa hos någon som kan vallning osv…
Första gången jag provade på fårvallning var på sheltielägret Tåndemåla 2009 med en duktig och trevlig instruktör som heter Irene Stjärnås,har även senare varit hemma hos henne och vallat,det är här på västkusten.
Jag har inte märkt att mina hundar har blivit intresserade att valla i vardagen tex bilar,människor mm
#15 Irene något, cirka 1-2 h från göteborg :)