Nyår och raketer
Snart är det nyår om vi ska gå lite snabbt fram. En fasa helg för oss härhemma. Då Karizma är så rädd för smällare. Det är en ganska djup räddsla hon har. Hur går ni under nyårsnatten? Stannar ni inne med hudarna eller är dom så säkra för smällare att dom får följa med ut och titta? Mina andra är inte ett dugg berörda och bryr sig inte alls. Mickey är mer än gärna med och tittar om han får.
Men om mu har en som är berörd/rädd så vore det också väldigt intressant att få ta del av era knep ni har till den nyårnatten
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Min mops som jag ställer ut (malta) är livrädd. Hon hatar raketer! Mamma tror (även jag) att det är för lukten och färgerna för åska bryr hon sig inte om.
Den andra mopsen sitter och glor genom fönstret i hopp om att se något.
För Skoja och Kajsa (westie) blir detta första nyåret, de kommer inte vara något problem då dom inte bryr sig om skott eller dyl.
Iza hade jag med ute på nyår (tillsammans med Kitten86 som bor på landet så de skjuts en bit ifrån hennes hus), hon märkte knappt raketerna. Hon och River satt och kollade på raketer (utomhus, mitt på gårdsplan). De var så sjukt gulligt! Men när vi skulle skjuta fick dom sitta på övervåningen på andra sidan huset med radio. Helt coollugna! 
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
River är cool lugn, gillar att springa ute och titta på dem, dock lite förtvivlad över varför man inte kan "fånga" dem.
Men som beckibus skriver, så får han sitta inne men radio/tv på för att dränka ljudet ngt när/om vi skjuter raketer… Jag brukar tänka så att om jag tycker att ljudet låter högt och skär i öronen när raketerna sticker iväg och ibland när de smäller (beroende på raket) så vad tycker då inte hundarna som har sååå mycket bättre hörsel än oss?
Vet inte om det skulle fungera, men gjorde så när vi renoverade här hemma, då fick hundarna gå med öronproppar. River vill gärna inte ha saker i öronen, så där är nog öronkåpor bättre 
Jag tar inte med nån hund ut på tolvslaget (eller timmarna runt det), oavsett om den visat rädsla eller ej. Det kan gå så fort, och jag har läst för många historier om hundar som försvunnit vid tolvslaget och raketskjutning.
Nu är min hund rädd dessutom. Han reagerar genom att springa runt och skälla, så jag försöker hålla honom i famnen och om det går så distraherar jag med godis. Men vi sitter inne och tittar på tolvslaget på tv, absolut.
Men förstärker du inte rädslan om du håller i honom och daddar?
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Brukar sitta inne med min vovve, jag själv är inte mycket för raketer så jag gör honom sällskap. Han är som om det vore en helt vanlig dag trots smällarna, jätteskönt =)
Vill inte ta med honom ut, känns som en dålig idé bara…
~mikkan
Det smälls inte så extremt mycket raketer här som tur är och våra hundar verkar inte berörda.
Vi brukar ändå förebygga genom att beté oss som vanligt men höja radio/TV och ev. dra ner persiennerna så att smällandet inte blir så påtagligt.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
"Daddar" skulle jag inte säga att jag gör för att jag håller i honom, men nej, i hans fall (kan inte tala för alla hundar och deras reaktioner så jag borde inte ha nämnt något) lugnar det honom att "slippa" springa runt och attackskälla mot ljuden han är rädd för.