Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1455 ggr
skum06
2012-12-28 15:06
1

Varför Sheltie?

Jag och min sambo ska nog antagligen skaffa valp till sommaren och kollar runt efter olika raser så jag tänkte fråga:

Varför valde ni just en sheltie? För och nackdelar?

Vad bör man tänka på om man vill skaffa sig en sheltie? Vad kräver hunden av mig som ägare?

Hur fungerar den med andra hundar osv…

(Vet inte om jag lagt tråden i rätt kategori)

;)

mikkan01
2012-12-28 15:31
2

Vad roligt!! =) Kan svara lite kort under reklampausen hihi…

Fördelar är enligt mig att du får en arbetsglad hund som alltid vill vara med på ett hörn. Passar otroligt bra i de flesta hundsporter, lättlärd och tyr sig till sin ägare men passar också som sällskapshund med lättare aktivering.

Nackdelar…de flesta kan vara lite rädda av sig, jag måste säga att jag ser det väldigt sällan men det finns väl en hel del tillbakadragna individer. Vissa kan pricka rätt och få sig ett riktigt skällmonster haha.

Jag tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna.
Du som ägare ska från första stund aktivera den mentalt, miljöträning för att hunden inte ska utveckla rädsla osv. Sheltien dör inte av en slappardag men blir tokglad i att få göra något riktigt kul.
Min gillar att spåra t.ex. =)

~mikkan

mikkan01
2012-12-28 15:32
1

Glömde berätta att min sheltie är tokig i andra hundar. Han älskar att leka med dem och vara med dem…små som stora=) Katter är också roliga f.ö.

~mikkan

skum06
2012-12-28 16:45
0

Låter ju jätte bra!

Vi är ju dock inne på en stor hund men har på något vis ändu fastnat för sheltien också. Vi har redan en liten chihuahua blandis..

Hur små är dem egentligen? :) det finns ju vissa "små" hundar som ändå känns som stora om du förstår vad jag menar :)

;)

_Wilma
2012-12-28 18:38
1

Sheltien varierar i storlek. En liten sheltie är knappt 30 cm i mankhöjd. En stor sheltie är kanske +45 cm…

Idealhöjden är 35,5 cm för tikar och 37 cm för hannar +- 2,5 cm.

Sheltien passar ju för de flesta aktiviteter så därför känns den som en "stor" hund. Min lilla Wilma (32 cm) hänger med överallt, orkar springa och gå mycket längre än husse och matte…

Sajtvärd på Sheltie IFokus

skum06
2012-12-28 19:20
0

Ja men det låter ju bra :-) den är ju åtminstone större än våran chihuahua haha :-)

;)

elsa_2012
2012-12-28 22:17
3

Jag valde sheltie då jag stod i valet och kvalet bc/sheltie ;)
Valet föll på sheltie då storleken är lättare när man ska resa med hunden och folk som inte är så hundvana i ens omgivning föredrar små hundar framför stora.
Men framförallt valde jag rasen för jag ville hitta en relativt frisk ras, som har energi, stor arbetsglädje, men kan koppla av någon dag om man blir sjuk, har lätt för att gå ihop med andra hundar, djur och människor och såklart som passar till min favoritsport agility ;)
Nu är inte sheltien överdrivet glad på folk som vår cavalier, men det tycker jag bara är skönt.

Nu har jag bara en 4 månaders valp haha så nackdelar hitills som jag märkt övrigt hos sheltie är att de har lätt till skall, de har ett ganska gällt skall som tränger sig in i öronen ;)
Men det är ju en träningsfråga också.
Sedan kan de vara lite veka, finns en del nervositet inom rasen.

Kitten86
2012-12-30 12:48
0

Vad roligt att ni funderar på sheltie!

Jag hade dv pudel sen innan när jag kände att det började bli dax för hund nummer 2. Funderade på ytterligare en pudel då jag gillar rasen. Men började iaf kolla runt lite. Haft bekanta/kompisar som haft sheltie men varit lite negativ då de har varit mycket rädda/ reserverade för främlingar och de flesta jag stött på även otroligt skälliga…. Men så skaffade en bekant till min mamma en sheltie som var HELT UNDERBAR så jag föll för rasen. När sen nämda tik ett par år senare fick en kull så var valet enkelt!

Fördelarna är just att sheltien älskar sin ägare/familj och är alltid trogen. Vill alltid tid vara med på ett hörn och tackar inte nej till diverse olika aktiviteter även om den för all del även kan ta det lugnt. Passar in i alla tänkbara hundsporter. Har päls så den trivs att vara med ute oavsett årstid (kanske förutom extrem värme). Finns i en stor variations storlekar och finns i flera färger. Över lag en mycket frisk ras.

Nackdelar: Kan vara att de just är bundna sin ägare/ familj om man inte tränar detta ordentligt, vissa rädslor/ mentalitets problem finns men är något man kan träna bara man vet vad man skaffar för hund(ras). Vissa är otroligt skälliga.