Träna ?
Jag undrar vad kan man börja träna med en sheltie som är rädd i början men sen då hon blir van full fart,Nyfiken,Bra på att hoppa högt och långt,En sköthund hon är min men har börjat träna på skojj med hopphinder som jag lagat i skolan,Rädd för andra hundar förutom såna hon känner då. Men det där med hopphinderna har ju inte tlx en tunnel vippan och den där balansgången. Har gått på lydnadskurs gick sådär på kursen men hon lärde sig nog allt. (förutom transportbur och att bli van med andra hundar..)
Men kan jag alla fall börja skojj med någonting. Ägaren till hunden tycker vi ska testa med agility men ska jag satsa på de ?
Tacksam för svar :)
Ute på promenad på bilden där uppe, Utan koppel njuter hon av :) bara med för säkerthets skull.
Ingen ?
Om du och hunden vill köra agility så vet jag inte vad som stoppar er=)
Annars finns det massa kul som spår, drag, freesyle, lydnad osv om agility inte passar er.
~mikkan
Sheltien är väldigt mångsidig. Agility passar bra, men även rallylydnad, vanlig lydnad, spår mm. Så välj det du tycker verkar kul!( Man behöver inte begränsa sig till bara en sak.)
Jag vet inte hur gammal din sheltie är, men där vi tränar måste hunden vara 1 år för att få börja träna i agilitygrupp. Det är bra att ha en kunnig instruktör, så att hunden lär sig hindren på ett riktigt sätt.
Om man tränar i grupp blir hunden mer van andra hundar, och man får samtidigt mer motivation att träna själv med hunden då. (Så var det i alla fall för oss.)
Lycka till med träningen! 
Sajtvärd på Sheltie IFokus
hon är 1 ½ år :)
Tack för tipsen :D
har tänkt på kurs i sommar :D
Oavsett vad ni väljer att börja träna så finns ju samma "problem" där dvs det kommer alltid att vara andra hundar där tex. Kännder du och hunden att agility är något ni vill testa på så kör på det. Annars så passar ju sheltien som sagt till i stort sett alla hundsporter… Att testa kan man iaf göra!
Övning ger ju även färdighet så sakta men säkert kommer hon säkerligen lära sig att andra hundar inte är farliga. Du vet ju om hennes "svaga" punkter och kan därmed jobba på det. Målet är ju ändå att du och hon ska kunna ha kul ihop!
#6 Ja huvudsaken är att vi båda gillar det och båda har fastnat på agility men kommer ju säkert trilla in lite spår med ;)
Men tack :)