Boktips mottages!
Jag vill gärna ha tips på bra valpböcker!
Det finns ju en hel del ute på marknaden men det är svårt att veta vilka som är riktigt bra. Jag har ju alltid haft hund men aldrig valp, min flat Wilda köpte jag när hon var 4 år, så en "bibel" under valptiden kan ju vara bra att ha :)
Jag har visserligen bara kollat utbudet på bibblan (mvh pank student) och där har det varit rätt dåligt med valpböcker.
- Lind, Bitte, 1993. Köpa valp – de första åren.
- Mohlin, Memea, 2010. Lystra. Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund. Bra lekar men lite "bestraffningsmetoder" man kan plocka bort.
De två ovan fick i alla fall godkänt. Den förstnämnda var utan bilder så den andra var lite roligare att läsa.
Annars kan jag varmt rekommendera dessa böcker (som inte specifikt är valpböcker)
- Christiansen, Freddy Worm, 2009. Hundars och vargars beteende. Mkt intressant om försvarszoner.
- McDewitt, Leslie, 2010. Släpp kontrollen lös.
- Mohlin, Memea, 2007. Lydnadsboken – för träning och tävling.
Tack för tipsen! :)
Ja det är det här med bestraffningsmetoder jag vill undvika. Tycker att det ofta duker upp, speciellt i amerikanska böcker upplever jag det som. Det svåra är kanske egentligen inte att hitta valpböcker utan snarare att hitta böcker som stämmer överrens med ens eget synsätt.
#2. Hehe ja, det är lite ett problem med alla hundböcker. Å ena sidan vill jag lära mig alla metoder och sedan välja själv, å andra sidan orkar jag inte ta mig igenom de böcker som faktiskt tycker helt annorlunda än jag :P
Ang Memea Mohlin. Hon har en del övningar där man tex ska spruta vatten på hunden om den försöker ta godis när den inte får, i stället för att bara ignorera och inte låta den få godisen innan den tar det lugnt. Visst på vissa riktigt envisa hundar kanske man måste ta till vattenmetoden, men på många valpar räcker det att bara ha lite tåladmod på att de själva upptäcker vad som lönar sig (i detta fall: det lönar sig att INTE försöka äta upp mattes hand för att få fram godisen). Men de övningar hon tar upp är annars väldigt bra och nyttiga kan jag tänka mig, därav min rekommendation ^^ Har inte haft valp själv än så jag vet faktiskt inte - 
Detta är dock ingen bok men en väldigt bra sida som jag hittat! Du kan läsa om allt som har med valpar att göra iprincip! Hoppas du gillar den! http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/inkallning-att-fa-hunden-att-komma.asp?menuindex=9
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack för tipsen Beckibus! Ska genast in och titta :)
Det var så lite så! Bara kul att hjälpa till!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*