Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1786 ggr
Marsvin-hund
2013-01-09 11:05
0

Shelties?

Hårar shelties?

라키Hjärta

xina10
2013-01-09 14:14
0

Ja de fäller en del men det är olika hur mycket och hur ofta vad jag har förstått. Min gamla hund som inte finns längre hon fällde jättemycke hon såg jätte annorlunda ut när hon hade fällt, hon fällde två ggr om året. Buffy har fällt en gång sen vi fick hem henne hon är nu 1,5 år och hon fällde en del men inte lika mycket som Xina. Phoebe har inte fällt än. Vill man inte ha så mycket hår inomhus så gäller det att kamma ofta så man får bort det mesta av den lösa pälsen, passar på att göra det när vi är ute. Men som sagt olika från individ till individ.

Mvh Jonna

//Jonnix

Beckibus
2013-01-09 15:55
0

Ja.

Bra skrivet!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Murvel]
2013-01-09 18:24
0

#1. Om jag förstår ditt inlägg så fäller de i alla fall mer i perioder och inte "varje dag" som exempelvis schäfers och retrievers kan göra? Hur är pälsen när det inte är fällperiod - "hårar de" mycket då?

Kitten86
2013-01-09 22:19
0

En sheltie fäller päls, och visst kan de fälla varje dag men inga jättemängder utan mer eller mindre några strån. Sen har de fällperioder då de fäller mer, men även hur mycket de fäller och i vilka perioder detta sker är mycket individuellt.

Min sheltiehane har en hel del päls men fäller inte nämnvärt någon gång på året. Han har perioder då han släpper mer päls i samband med borstning, men inte så jag skulle säga att jag märker av hans fällperioder.

_Wilma
2013-01-09 22:30
0

Mina tikar har haft fällperioder som kommit ett par månader efter löp. Då fällde de ganska mycket. Trots att man borstar kommer det på golvet, i hörn etc…

Mellan dessa perioder har de nästan inte fällt alls.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Frida.S
2013-01-10 10:25
1

Normalt brukar hundar ha två fällningsperioder per år. Däremellan varierar det hur mycket päls hunden släpper. Något som jag själv har upplevt är att fodret har stor betydelse. Jag hade problem med att min isländska fårhund ständigt fällde men sedan jag byttet till färskfoder fäller han inte alls förutom två gånger om året. 
Sheltien som jag har nu är 11 månader och hon har precis kommit in i sin första fällperiod, tidigare har hon inte fällt alls.

[Murvel]
2013-01-10 12:22
0

¤6. Ja det är verkligen mer än man först tror, som påverkas av fodret! (Jag menar inte att klanka ner på någons foder, olika foder passar olika hundar)