Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1173 ggr
Beckibus
0

En till?

Hej!

Jag vet att det finns många sånna här trådar sen innan men tänkte att det kunde vara kul med en ny.

När tycker ni att man ska skaffa en till hund?

Själv skulle jag säga:

När man är nöjd med "ettan" och har tiden för nummer 2. Att man liksom är klar inom grenar osv. Hunden har en bra och fast realtion med ägaren och är lydig. Man får ju tänka på att dom lär sig av varandra. Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Cassii
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är 14 månader mellan mina två. Lexie var så klar i vardagen att jag inte såg ett problem i det hela, gillade kombinationen med Twix och ångrar det inte alls. De två har så mycket utbyte av varandra och vårdar varandra.. Helt nöjd, tråkigt att båda blir gamla samtidigt bara :)

mikkan01
1

Jag har ju redan två men skulle vilja ha en tredje. 
Jag tycker att man kan satsa på en till när man känner sig redo, när man känner att man har tid för 2+ hundar. Klarar man av att tillgodose båda hundarnas behov? man ska vara ekonomiskt redo. 

Sen tycker jag att hunden/hundarna man redan har ska vara bra uppfostrade så att dom klarar av ännu en flockmedlem.

Jag känner såhär, min ena hund som är en omplacering kan inte gå fint i koppel. Jag känner att det är något vi måste träna på länge innan det ger resultat. Hundarna ska vara "färdiga" i uppfostringen innan jag tar in en ny då all fokus bör sättas på valpen i första hand för att träna upp grunderna för den. Jag vill liksom ha en stabil flock om något. Glad

~mikkan

Kitten86
0

Känner ungefär som er andra. När man känner att både ekonomin finns, och räcker, samt att man har tiden för att tillgodose båda hundarna behov.

Sen känner jag själv gärna att den/de första hundarna ska vara så som man vill ha dem, hundar lär sig beteenden av varandra både på gott och ont.

Med mina hundar känner jag att tiden finns där för en till (sheltie), men har tyvärr inte den ekonomiska möjligheten just nu. Men inom en snar framtid blir det nog en till…

Beckibus
0

Men då har du ju en valp efter Twixan. Flört

Precis, dom lär sig ju av varandra! :)

Jo, tid och ekonomin ska ju finnas!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

xina10
0

#1 Vilken fin bild på er tillsammans Glad

//Jonnix

Cassii
0

#5 Tack, riktigt nöjd själv. Ska tacka Emelie Magnusson :)

Beckibus
0

Verkligen jättefin!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Gittan
0

#1 Den ser ut som en tavla.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Murvel]
1

Jag måste fråga: är du sugen på en till hund Beckibus? Glad

Som svar på frågan har jag hört att två-tre års ålderskillnad kan vara bra. Då är den första hunden nästan vuxen och man har haft möjlighet att lära in en hyfsad allmänlydnad och vet ungefär var man "har" hunden. Men allt beror på hur mycket tid man har, vad man vill göra med den nya hunden och hur mycket jobb man är villig att lägga ner..

Beckibus
0

Njaa, mamma vill ju att jag ska få min drömhund. En hund JAG valt ut, som jag har klickat med, som jag vill ha. Och får hälsa på dom och verkligen vara helt säkert på valp. Få den perfekta hunden. Så blev det aldrig med Skoja. Skoja ägs av min mormor och mig.

Dock skulle inte denna valp komma fören till sommarlovet i såfall.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Kitten86
0

Ett bra synsätt enligt mig! Runt 2-3 års skillnad är bra, man hinner träna första hunden och ge den egentid. Man hinner få den som man vill likväl som man vet vart man har den. Sen är den i lagom ålder för att orka med en valp och hjölpa till att uppfostra den Tungan ute Har man sen två hundar där första hjälpt till att uppfostra den andra så kan man generellt skaffa en till valp/unghund tidigare, än 2-3 år, då hundar snabbt lär sig av varandra.

Min första hund var ca 11 år när jag skaffade River. Lagom pigg och fräsch för att leka med valp och tycka att det var kul, samtidigt nöjd med sitt liv och inte krävde så mycket mentalt eller fysiskt som tidigare vilket gjorde att jag kunde lägga det mesta krutet på valpen/unghunden. Även om jag alltid sett till att båda hundarna fått egentid och den träning som de behöver.

River blir ju 4 år till sommaren så nu känns det lagom för nästa hund. Får bara leta efter "rätt" hund och spara lite extra pengar så man har råd med inköpet Cool