Hur stor blir en Sheltie?
Har sett att Shelties varierar mycket i storlek, en del är små och en del ser ritkigt stora ut. Jag vill ha en sheltie som blir liten som fullvuxen, hur gör man för att försära sig om att man inte öper en valp som blir väldigt stor som vuxen?
Hur mycket väger en sheltie ungefär?
Det går ALDRIG att veta säkert när du träffar valparna runt 5 veckor hur stora de kommer bli. Man får mer eller mindre hålla tummarna!
En sheltie väger väldigt olika, en del 6 kg, en del 13. Beror på storlek, pälsmassa, muskler, och benstomme.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Enda sättet du verkligen kan veta hur stor hunden blir är ju om du köper en redan fullvuxen hund. Går tyvärr inte att plocka den minsta ur kullen och tro att den förblir den minsta, dom kan helt plötsligt växa så det knakar
Min som är 37,5cm i mankhöjd väger 8,5kg. Individuellt där med=)
~mikkan
Man brukar kunna kolla på helheten och vikten mellan fem till åtta veckor. Är tassar, öron och huvud litet, ja då brukar hunden bli liten. Är de stora, så blir de stora.. Lexie vägde 1,7 vid 8 v och man brukar säga att valpen ska väga ca 2 kg vid 8 v för att bli "normal" stor som vuxen, Twix vägde 2,2 kg.
Lexie är idag 33 cm hög och väger 4,7 kg. Twix är 36,5 cm hög och väger 6 kg. Väldigt variende. Men väljer du en kennel som haft sina linjer länge så brukar de veta hur de växer och ungefär hur stora de blir. Twix blev tippad som 37 vilket hon nästan är.
Hoppas det hjälpte lite :)
Jag har en hane som är 38 cm,vikt 7,5kg,smal benstomme och lite päls.Min andra hane är 44cm,vikt 10,7kg också smal med lite päls.
Min förra hane var hela 47cm vikt ca 13-14kg,har hört talas om en sheltie på hela 52 cm.
Så ja det varierar mycket i rasen,tyckte att #3 gav bra tips.
Även här hemma finns en stor kille på ca 47 cm.. Men har träffat shelties i, nästan, alla storlekar. En som var knappt 30 cm t.ex.
Sheltien är ju en ras som trots att det är en "liten hund" finns representerad inom alla storleksklasser i t.ex. agility. Det finns de individer som blir knappt 30 cm och sen de som blir väl över 50 cm i mankhöjd.
Det har gjorts vissa studier. På liknande länkar som den här kan man läsa och få en fingervisning på hur stor valpen kommer att bli. Man brukar kolla på valpens höjd runt 7-8 veckor och då kunna utröna en ungefärlig storlek som vuxen. Men sen som tidigare inlägg redan skrivit så kan även en tillsynes liten valp/individ bara börja växa och slutligen bli väldigt sto/hög precis som den största valpen slutligen kan bli minst.
#5 att bara kolla höjd vid 8 v hjälper faktiskt inte mycket. Man måste se hur mycket de ökar i vikt mellan v 5 - 8 (tror det är om de ökar mer än 1 kg under dessa veckor så blir de för stora) Benstomme säger mycket och man brukar kunna se på en valp hur stor den ska bli.
Nu när vi ändå är inne på ämnet.
Om uppfödaren själv inte väger valparna kan man be den göra de just för att få en valp i den "perfekta" storleken?
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#7. Fråga kan man ju alltid. Säg att du gärna vill ha en sheltie som hamnar inom rasstandard (om det är vad du vill) och därmed gärna vill ha vikt vid 5 och 8 veckor. De flesta uppfödare borde kunna tillgodose det - om de äger en våg som fungerar att väga valpar i. ^^
Ännu bättre är kanske att fråga hur stora valparna brukar vara vid X antal veckor om de hamnar inom gränserna som stora. Då uppfödaren känner sina linjer bäst borde de kunna säga hur stora valparna vanligtvis är. Det kan skilja en del i vikt baserat på stomme tex.
Har faktiskt aldrig hört att vikten spelar så stor roll på hunden storlek som vuxen. Om man kikar runt så är det just storleken vid olika åldrar som ung som kan ge en fingervisning om slutgiltiga storleken. Men är ju absolut möjligt att en vikt i förhållande till vikten vid en viss ålder kan hjälpa att utröna hur stor hunden kommer att bli.
Jag har upplevt att de flesta uppfödare väger sina valpar under uppväxten, men absolut kan man ju fråga om de kan väga valpen då man vill veta. Tar ju inte speciellt lång tid! Annars kan ju många kunniga sheltieuppfödare ofta se hur stor valpen kommer att bli.
#9 Yes, över från 3 mnd. 3 mnd + 12 cm osv. Men, frågan när man hämtar valpen så är det vikt 5-8 v.