Erfarenheter av kastrering av kryptoid sheltiehane
Har beslutat att jag kommer kastrera lilla Ziggy eftersom han är kryptoid. Vill inte leva med ovissheten vad som kan utvecklas om man inte gör det. Han fyller 1 år i Mars så jag tar det i vår då vädret är bättre.
Har hört mycket att beteendet ändras samt att pälsen blir sämre. Men jag hade en annan hanhund vars prostata växte så jag var tvungen att kastrera men jag märkte då inget på pälsen.Tvärtom. det som var det största problemet eller inget problem alls om man har koll på det var hans hunger. Fick börja med lightfoder då han nästan jämnt var hungrig.
Och sen tyckte jag att tikar blev mer sur på honom.
Men skriv gärna om era egna erfarenheter av en sådan här kastrering.
Det blir ju ändå ett större ingrepp eftersom man inte vet var dom ligger exakt.
mvh anne
Har inte kastrerat någon av våra hundar men har funderat på det, det blir ett jäkla liv här när tiken löper…
Finns ju kemisk kastrering att testa på, vet inte om man får samma resultat av det som en kirurgisk kastrering? 
~mikkan
Jag har själv ingen erfarenhet mer än att jag läser en blogg om en terv som var krypt. Hon kastrerade och har inte märkt någon skillnad på pälsen.
Jag tror inte att pälsen får någon större skillnad, visst kanske blir lite sämre men inget man kommer märka. Du kommer ju få lyckan att kunna ha med han på alla tävlingar då han inte kommer va som andra hanhundar. :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Min sheltie är också kryptocid och därav kastrerade jag honom. Men kastreringen blev halv, de hittade inte den andra kulan och letade länge men fick avbryta då han började må dåligt. Så nu har jag en halvt kastrerad hane som gillar tikar. Jag gör inte ett ingrepp till, han har ett stort ärr på buken, vill inte utsätta honom ett ingrepp till. Mitt tips är att du i förväg kollar vad kulorna ligger. Är de i ljumsken så är det enkelt ingrepp, men om de/den är kvar i buken så rekommenderas att göra ultraljud i samband med kastreringen ifall det behövs. Det blir dyrare då. Jag valde en billig klinik som inte hade ultraljud, hade jag vetat vad jag vet idag så skulle jag ha valt en klinik med ultraljud och betalat för det, en gång för alla. Veterinär rekommenderar inte mig att operera bort den kulan som är kvar. Det är oftast ingen fara och i så fall kan jag göra ett ultraljud när han blir äldre för att se hur det ligger till då.
Lycka till.
Jag var dagmatte till en finsk lapphund. Hans päls blev sämre efter kastreringen (tappade yster på något sätt, blev lättare tovig) och han blev mer arg på andra hanhundar - eller om det var att andra hanhundar blev mer arga på honom och att det i sin tur gjorde honom sur? Men det fortsatte vara en underbar hund.
Va läskigt att de inte hittade den andra! :O
Va tråkigt att han blev förändrad!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Jag har en sheltiehane som var krypt som vi opererade bort "bollarna" på. Han ändra inte i varken temperament eller päls, men vikten är lite svårare att hålla i balans.
Har också en sheltiehane som genomgått en vanlig kastrering, inte heller på han märks annan skillnad än att vikten går lite lättare upp.
Temperamentsmässigt är de på samma nivå som tidigare samt har jag heller inte märkt någon skillnad i hur andra hundar förhåller sej till de.
Sedan bör ju nämnas att löptikar inte är av intresse mera och det är vi tacksamma för 
Min hanhund kastrerades för ett år sen då han fick godartad prostataförstoring (har ingen erfarenhet av kryptorchid hane). Han var då nästan 7 år. Jag var mycket tveksam till kastrering pga allt dåligt jag hade hört, inte minst då han gör osäkerhetsutfall mot andra hanhundar, och även gåpåiga tikar.
Men utfallen blev inte värre, snarare bättre. Han var matglad redan innan, men för att distrahera honom inför ett hundmöte behövde jag tidigare helst ha ost i fickan. Nu duger det med hans eget torrfoder. I övrigt märker jag ingen skillnad i "glupskhet" (men han var alltså väldigt matglad redan innan).
Det har varit lite turer hit och dit efter kastreringen med sittande kissningar, helt obrydd i andra hundar, lite nervositet, men nu är han precis som innan kastreringen, förutom då att torrfodret duger som godis. Ja, han skvättkissar faktiskt mindre också, han tömmer blåsan ganska snabbt. Och löptikar är intresse = noll, väldigt skönt.
EN skillnad finns dock och det är pälsen. Numera fäller han ur helt när han fäller, som en tik. Pälsen har något sämre kvalitet och tovar sig mycket lättare nu. Det är ändå inget problem, och inget som syns, han är lika snygg som alltid.
Är man en sån som kammar regelbundet kommer man inte märka nåt. Jag gör inte det, så jag får klippa tovor ibland.
Just det. Att hanhundarna slutar kissa överallt är ju rätt skönt :-P den finska lapphunden jag passade började också sitta och kissa, en gång per runda, och så var det bra med det!
Tack för Era svar mycket intressant. Jo jag har en underbar vetrinär som hade hand om min gamla Sheltie och det var nog på grund av hennes tips och råd samt koll på det mesta som han blev så gammal….
Ja jag har pratat tidigare med henne om att man måste köra ultraljud mm och veta exakt var kulorna ligger så det inte blir en jobbig operation. jag vet att det kommer att kosta cirka runt 8.000 kr pust och inget tillbaks på försäkringen…
Jag tycker det är konstigt att inte försäkringsbolagen kan gå in och betala en del i allafall.
Men nu är det som det är.
Tack ännu en gång för tips och råd
mvh anne
#9 Iaf står det i mina försäkringspapper att de endast täcker sånt som inte är medfött eller som uppkommit efter att försäkringens täcknats. Det betyder att operation pga kryptochism inte godkänns då detta är något som varit sedan valp!
Undrar om det inte kan bli ett undantag om det är så att det står i besiktningspappren att hunden hade båda nere?
Men annars är det nog samma här oavsett vilken bolag man har sin hund försäkrad hos.